printlogo


کد خبر: 242982تاریخ: 1400/10/30 00:00
برای احیای کارکرد‌های مسجد نیاز به گفتمان‌سازی داریم

مهدی حاجی، دبیر قرارگاه مسجد در معاونت صداوسیما درباره این قرارگاه گفت: قرارگاه از 3 بخش تشکیل شده است؛ بخش اول شورای هماهنگی قرارگاه مسجد است که ترکیبی از مدیران دستگاه‌های حوزه مسجد و تعدادی از مدیران ستادی معاونت صداوسیماست. به گزارش «وطن‌امروز» وی افزود: بخش دوم قرارگاه ترکیبی از مدیران شبکه‌های یک، ۲، ۳، ۵، قرآن، افق، امید و کودک به علاوه تعدادی از مدیران ستادی معاونت صداوسیماست. و بخش سوم، همان بخشی است که برای اثرگذاری بیشتر و اصلاح روند تولیدات قرارگاه تحت عنوان کارگروه اجرایی ایجاد شده است؛ به این شکل که از هر شبکه یک نماینده برای تولید وجود دارد تا طیف‌های مختلف مخاطبان را از طریق این شبکه‌ها داشته باشیم و بتوانیم برای آنها برنامه‌سازی کنیم. حاجی در تشریح اهداف اصلی گروه‌های مسجد بیان کرد: احیا شدن کارکرد‌های مسجد نیاز به گفتمان‌سازی دارد و از طرفی رسانه ملی خود را متولی امر مسجد نمی‌داند اما باید به وظیفه خود در حوزه گفتمان‌سازی بپردازد. یکسری از مفاهیم جدید در حوزه مسجد خلق شده و مستلزم این است که برای مردم و مخاطب بازگو شود؛ مانند کلمه «امام محله» یا «مسجد تراز اسلام». مسجد یک پایگاه اجتماعی است و مسؤولیت این پایگاه اجتماعی با فردی به نام امام محله است که دغدغه او مسجد نیست، بلکه دغدغه‌اش کل محله تحت نظر مسجد است. وقتی قرار است کل محله را امامت کند، دیگر این فرد فقط امام اهالی مسجد نیست یا فقط درگیر کسانی که به مسجد می‌آیند نیست، چه بسا اولویت کار او با افرادی است که به مسجد نمی‌آیند و در نماز جماعت هم شرکت نمی‌کنند ولی او باید برای حل مشکلات آنها کاری کند؛ به این امام محله می‌گویند. حال این یک کارکرد اجتماعی ویژه دارد که رسانه ملی باید این را برای مردم فرهنگسازی کند. حاجی در زمینه برنامه‌سازی با محوریت مسجد افزود: با توجه به صحبت‌هایی که در جلسات شورای سیاست‌گذاری مسجد شده ما در حوزه‌های مختلفی نیاز به برنامه‌سازی داریم، به همین جهت از شبکه نهال و امید که مخاطب آنان کودک و نوجوان است تا شبکه یک سیما که یک شبکه حاکمیتی است و مخاطب عمومی دارد، برای برنامه‌سازی ایده‌هایی داریم. 
 

Page Generated in 0/0066 sec