printlogo


کد خبر: 242983تاریخ: 1400/10/30 00:00
رئیس سازمان سینمایی‌:
سینما‌های فرسوده زیادی به حال خود رها شده است

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد مصوب شد با توجه به واگذاری مسؤولیت فیلم‌های اول به بنیاد سینمایی فارابی، آیین‌نامه‌ای در این زمینه تدوین و شرایط و مقررات آن مشخص شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، ششمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی برگزار شد. محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در این جلسه با اشاره به اهمیت توجه و اهتمام به حوزه پویانمایی در کشور و ضرورت حمایت هدفمند و سازمان‌یافته از این صنعت افزود: با توجه به ظرفیت بالای پویانمایی در کشور و استعدادها و ضرورت توجه به اقتصاد انیمیشن، قرار بود موسسه مستقلی در این عرصه ایجاد شود ولی در حال حاضر به دلیل فقدان منابع زیرساختی و همین‌طور ایجاد انسجام تشکیلاتی، این ماموریت به مرکز گسترش محول شد. 
رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: از مدیر مرکز گسترش انتظار دارم ۵۰ درصد ظرفیت این مرکز را از سال آینده به حوزه انیمیشن اختصاص دهند. همچنین، این مرکز موظف است از سال آینده، طی آیین‌نامه‌ای سیاست‌ها و برنامه‌های خود را درباره فعالیت حوزه پویانمایی؛ سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و حمایت از این حوزه، تدوین و مشخص کند. این آیین‌نامه باید با رویکرد عدالت فرهنگی و در جهت حمایت از ظرفیت‌های استانی و استعدادهای جوان و نوظهور مناطق محروم برنامه‌ریزی شود. 
وی با اشاره به درخواست مکرر برخی مالکان سینماهای قدیمی، فرسوده و غیرفعال در سراسر کشور عنوان کرد: معاونت ارزشیابی و نظارت موظف شده است با ارزیابی جدی آیین‌نامه، تغییر وضعیت و شرایط این دسته از سینماهای قدیمی و غیرفعال را مورد توجه و بازنگری قرار دهد تا تکلیف این سینماهای قدیمی که خارج از ناوگان کاربری اکران هستند و برخی از آنها نما و چهره شهر را به هم می‌زنند روشن شود. قرار است آیین‌نامه‌ای در این زمینه تدوین شود و با ارائه به صحن جلسه شورای مدیران سازمان سینمایی مصوب و شاخص‌ها و پارامترها به صورت شفاف اعلام شود. 
خزاعی اضافه کرد: سینماهای فرسوده زیادی در سطح کشور رها شده‌ که سال‌هاست بلاتکلیف هستند. جدا از حق‌الناسی که مطرح است باید به طور جدی و مدون با راهبرد اجرایی مشخص در این باره اقدام کنیم. 
به گفته وی، وقتی سینمایی بیش از ۴۰ سال در خدمت ناوگان اکران نیست و به صورت مخروبه و چهره ضدفرهنگی درآمده است، حتما باید وضعیتش روشن شود و این مستلزم کار کارشناسی موثر و جدی است. 
خزاعی با اشاره به لزوم بازنگری و نگاه کاربردی در این حوزه بر همکاری با سایر حوزه‌ها از جمله شهرداری تاکید کرد. 
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تقویت فعالیت‌های در حوزه بین‌الملل و سازماندهی هدفمندتر آنها افزود: موسسات زیادی در حال حاضر در حوزه پخش بین‌المللی سینمای ایران فعالیت دارند که لازم است چارچوب فعالیت‌های آنها ذیل آیین‌نامه‌ای قرار گیرد. وی ادامه داد: دفتر امور جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل موظف است با همکاری سایر موسسات و معاونت‌های سازمان جلساتی را برای توسعه و حمایت از فعالیت‌های این موسسات تشکیل دهد تا در این زمینه، بر اساس اهداف کلان سازمان و نیازسنجی، اقدام به تدوین نظام‌نامه‌ای شفاف برای این‌گونه فعالیت‌ها کند. 
خزاعی با بیان اینکه باید کمک کنیم هیچ پرونده‌ای به مراجع قضایی کشیده نشود، عنوان کرد: نیاز است تدابیری پیش‌بینی شود تا سازمان سینمایی از آرایی که در شورای داوری خانه سینما صادر می‌شود حمایت کند، چراکه این امر باعث صیانت از منزلت و حقوق سینماگران می‌شود و کمک می‌کند آنها وارد پیچ و خم‌های قضایی پرزحمت نشوند. 
وی ادامه داد: آرای نهاد داوری خانه سینما از نظر ما حائز اهمیت بوده و مورد حمایت سازمان سینمایی قرار می‌گیرد. 
رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: مصوب شد با توجه به واگذاری مسؤولیت فیلم‌های اول به بنیاد سینمایی فارابی آیین‌نامه‌ای در این زمینه تدوین و شرایط و مقررات در آن مشخص شود. وی با تاکید بر این نکته که رویکرد حمایت از ساخت فیلم‌های اول باید بر اساس کشف استعدادها باشد، تصریح کرد: در این سال‌ها بیشتر به میزان جذب سرمایه توجه شده است؛ نگاهی که باعث حذف طیف مستضعف و فقیر از جریان فیلمسازی در سینما شد. البته سینماگران جوانی هم وارد چرخه شده‌اند که خوش درخشیده‌اند. اگر در شهرستان‌ها یا حتی در تهران جوانان مستعدی قدرت جذب سرمایه نداشته باشند چه کسی باید به آنها کمک کند؟ از این رو باید سازوکاری فراهم شود تا صدور مجوز برای فیلمسازان اول بر اساس استعدادها و شایستگی‌ها باشد.
***
    آغاز عرضه ۶۰۰ هزار بلیت چهلمین جشنواره فیلم فجر از ۵ بهمن   
چهلمین جشنواره فیلم فجر روزانه پذیرای بیش از ۵۰ هزار نفر در سینماهای مردمی خواهد بود و برای ۱۱ روز جشنواره، ۶۰۰ هزار بلیت به فروش خواهد رسید.  به گزارش تسنیم، با اعلام جدول سینماهای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر، علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌های جشنواره فجر می‌توانند برای تهیه بلیت از 5 بهمن‌ماه با مراجعه به سایت‌های فروش بلیت‌های سینما اقدام کنند. این تاریخ در گاهشمار جشنواره ذکر شده است. چهلمین جشنواره فیلم فجر روزانه پذیرای بیش از 50 هزار نفر در سینماهای مردمی خواهد بود و برای 11 روز جشنواره حدود 600 هزار بلیت به فروش خواهد رسید. در این دوره بالغ بر 15 هزار صندلی در سینماهای مردمی به‌کار گرفته شده و این سینماها در 3 یا 4 سانس با استفاده از 50 درصد ظرفیت به نمایش فیلم‌ها خواهند پرداخت. در این دوره 62 سالن در پایتخت فیلم‌های جشنواره را اکران خواهند کرد. همچنین در کنار تهران، 31 مرکز استان نیز فیلم‌های جشنواره را اکران می‌کنند. می‌توان گفت بالغ بر 100 سالن سینما فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر را اکران می‌کنند. فیلم‌های مراکز استان براساس تقاضای مدیرکل‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها به‌ صورت محدود اکران خواهند شد. قیمت بلیت‌های جشنواره نیز متناسب با قیمت مرسوم سینماها خواهد بود. مخاطبان می‌توانند جدول‌های نمایش فیلم‌ها در سینماهای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر را در سایت جشنواره مشاهده  کنند. 

Page Generated in 0/0187 sec