printlogo


کد خبر: 242986تاریخ: 1400/10/30 00:00
سعودی‌لیکس از ائتلاف پنهان شاهزادگان و مخالفان از جمله مبلغان برای براندازی ولیعهد سعودی خبر داد
اتحاد شاهزادگان سعودی علیه محمد بن‌سلمان

منابع دیپلماتیک اعلام کردند حکومت عربستان شاهد ائتلاف شاهزادگان با مخالفان «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی خواهد بود که این امر مانع رسیدن وی به تاج و تخت پادشاهی می‌شود. این منابع به سعودی‌لیکس اعلام کردند ارتباط پنهان شاهزادگان سعودی با مخالفان و معارضان از جمله علما و مبلغان با هدف ایجاد ائتلافی علیه ولیعهد سعودی و سیاست‌های متزلزل او وجود دارد. این منابع در ادامه تاکید کردند تعدادی از شاهزادگان سعودی به دنبال ایجاد ائتلافی با علما برای برکناری محمد بن‌سلمان هستند. ناظران به اتفاق آرا معتقدند اگر شاهزادگان سعودی در اسرع وقت برای برکناری این شاهزاده جوان و مستبد اقدامی نکنند، پس از مرگ «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان با چالش‌های جدی رو‌به‌رو خواهند شد. علاوه بر این وب‌سایت انگلیسی «میدل ایست ‌آی» اعلام کرد اختلاف در خانواده سلطنتی عربستان ممکن است مانع رسیدن ولیعهد سعودی به تاج و تخت پادشاهی شود. بزرگ‌ترین کابوس ولیعهد سعودی مخالفت داخلی در خاندان آل‌سعود است. مشخص نیست او توافقی از طرف خانواده سلطنتی برای تاییدش به عنوان پادشاه آینده داشته باشد، چرا که این شاهزاده جوان در حذف رقبای خاندان سلطنتی خود بی‌رحمانه عمل کرد. ولیعهد جوان سعودی در ماهیت حکومت عربستان سعودی تغییرات زیادی را با وجود مخالفان و منتقدان اعمال کرد و این امر موجب نارضایتی بسیاری از مبلغان و روحانیون شد. شاهزادگان سعودی احساس می‌کنند برای کنار زدن بن‌سلمان می‌توانند روی آن دسته از مبلغان معارض که اقدامات ولیعهد سعودی موجب کمرنگ شدن نقش آنها در جامعه شده، حساب کنند. همچنین این شاهزادگان سعودی، تعداد زیاد جوانان بیکار، تورم بالا، مالیات‌های گزاف و مشکلات معیشتی در عربستان را مقدمه‌ای برای شورش مدنی علیه ولیعهد سعودی می‌دانند. 
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در حال حاضر ملک سلمان از لحاظ جسمانی امکان اداره امور را ندارد و به نظر نمی‌رسد این ماه بتواند به مناسبت هفتمین سالروز پادشاهی‌اش در مراسم ادای سوگند هر ساله که به این مناسبت برگزار می‌شود، شرکت کند. در هر صورت شاه سعودی تا زمان مرگش در این سمت باقی خواهد ماند، هرچند بدون تردید محمد بن‌سلمان در عمل اکنون حاکم عربستان است. 
در پایان این گزارش آمده است: «به نظر نمی‌رسد شاهزادگان رقیب، در حال حاضر بخواهند علیه بن سلمان شورش کنند، چرا که از ابزار و قدرت لازم برخوردار نیستند اما نمی‌توانیم در طولانی‌مدت منتظر آشوب‌هایی که به برکناری محمد بن‌سلمان منجر شود، نباشیم. قتل روزنامه‌نگاران و بازداشت مخالفان یا زندانی کردن آنها و محروم کردن‌شان از مراقبت‌های پزشکی تشابهی با زندانی کردن عموزادگان و شاهزادگان ندارد. در نظام پادشاهی مطلقه، سرکوب مخالفان امری طبیعی و شایع است و می‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد اما چنددستگی در داخل خانواده سلطنتی، یک تهدید خطرناک به شمار می‌رود».

Page Generated in 0/0073 sec