printlogo


کد خبر: 242988تاریخ: 1400/10/30 00:00
دور دنیا

افزایش تحرکات آمریکا در دریای چین جنوبی طی ۲۰۲۱
بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، میزان تحرکات آمریکا در دریای چین جنوبی طی سال ۲۰۲۱ میلادی در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ با افزایش روبه‌رو شده است. به گزارش روزنامه هنگ‌‌کنگی «ساوت چاینا مورنینگ پست»، گروه‌های تهاجمی ناو آمریکایی سال گذشته میلادی ۱۰ بار وارد دریای چین جنوبی شده‌اند. این در حالی است که این تعداد در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶ بار و سال ۲۰۱۹ پنج بار گزارش شده است. به گزارش این نشریه، در سال ۲۰۲۱ میلادی نه‌تنها میزان ورود ناو آمریکایی به این دریا افزایش داشته، بلکه رزمایش‌های برگزار شده در این دریا نیز پیچیده‌تر شده است. مساله دریای چین جنوبی یکی دیگر از مصادیق اختلاف میان چین و آمریکا به شمار می‌آید، چرا که به استناد گزارش‌های خبری، آمریکا همواره می‌کوشد حضور خود را در دریای چین جنوبی گسترده‌تر کند. خبرگزاری «گلوبال‌تایمز» نیز در این باره می‌نویسد: پیش‌تر وزارت‌ خارجه چین در واکنش به سخنان «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و اتهام‌زنی‌های وی اعلام کرده بود اگر آمریکا حقیقتا خواستار بهبود و پیشرفت صلح در منطقه آسیا- اقیانوسیه است، باید از تحریک کشورهای منطقه دست بردارد. به گزارش این رسانه چینی، پیش‌تر «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرده بود سخنان بلینکن آشکارا با ادعای این کشور درباره اینکه آمریکا به دنبال راه انداختن جنگ سرد جدیدی در منطقه نیست، مغایرت دارد. بلینکن ادعا کرده بود رقابت منطقه‌ای با محوریت چین یا آمریکا در میان نیست و نگرانی‌های زیادی از شمال شرق آسیا تا جنوب شرق از رودخانه «مکونگ» تا جزایر اقیانوسیه به خاطر اقدامات خشونت‌آمیز و تهاجمی چین وجود دارد. 
***
کرملین خطاب به آلمان: 
خاموش کردن «نورد استریم ۲» غیرممکن است
سخنگوی کاخ کرملین به اظهارات تهدیدآمیز صدراعظم آلمان درباره احتمال «خاموش شدن» پروژه گازی «نورد استریم ۲» واکنش نشان داد و از پیشنهاد ترکیه درباره میانجیگری بین روسیه و اوکراین استقبال کرد. تنش بین  کشورهای غربی و روسیه بر سر اوکراین همچنان ادامه دارد و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین درباره این موضوع در جمع خبرنگاران اظهارنظر کرد. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد سخنگوی کرملین به اظهارنظر اخیر «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان درباره احتمال خاموش شدن پروژه «نورد استریم ۲» در نتیجه «حمله روسیه به اوکراین» واکنش نشان داد. دیمیتری پسکوف اعلام کرد غیرممکن است پروژه «نورد استریم 2» خاموش شود، برای اینکه تحویل گاز به این پروژه هنوز شروع نشده است. وی گفت: «روسیه به طور مرتب توسط کسی تهدید می‌شود. پروژه تجاری بین‌المللی «نورد استریم ۲» را نمی‌توان خاموش کرد، زیرا هنوز روشن نشده است». این مقام روس با هشدار درباره وضعیت جاری در رابطه با اوکراین از مواضع غربی‌ها و کشورهای عضو ناتو بویژه ارسال تسلیحات به اوکراین بشدت انتقاد کرد. 
***
احضار ۴ متحد نزدیک ترامپ توسط مجلس نمایندگان آمریکا
کمیته ویژه مجلس نمایندگان آمریکا که در حال تحقیق درباره یورش مرگبار ۶ ژانویه به ساختمان کنگره است، ۴ متحد نزدیک دیگر به دونالد ترامپ را احضار کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره، کمیته ویژه تحقیقاتی مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه «رودی جولیانی» وکیل سابق شخصی ترامپ را به همراه 3 وکیل دیگر کارزار انتخاباتی وی احضار کرده است؛ جینا الیس، سیدنی پاول و بوریس اپشتاین. کمیته ویژه مجلس نمایندگان آمریکا که در حال تحقیق درباره یورش مرگبار 6 ژانویه به ساختمان کنگره است، عملا هسته اصلی حقوقی تیم ترامپ را برای ادای توضیحات احضار کرده است. این تیم حقوقی نقش مهم و موثری در تنظیم ادعاهای ترامپ درباره تقلب و کلاهبرداری و سرقت نتایج انتخابات داشته است. «بنی تامپسون» رئیس کمیته تحقیقاتی مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت: این کمیته به دنبال یافتن ریشه‌ها و عواملی است که در خشونت 6 ژانویه نقش داشته است؛ از جمله تلاش‌های انجام شده برای قانونی جلوه دادن ادعاهای بی‌پایه و اساس درباره تقلب در انتخابات 2020. وی در ادامه افزود: 4 نفری که احضار کردیم، نقش مهمی در طراحی تئوری‌های مربوط به تقلب در انتخابات داشته‌اند و تلاش زیادی برای ابطال نتایج انتخابات انجام دادند. 
***
وضعیت اضطراری در قزاقستان به پایان رسید
وضعیت اضطراری که در بحبوحه شورش و ناآرامی‌های اوایل ماه ژانویه در کشور قزاقستان برقرار شده بود، نیمه‌شب چهارشنبه به وقت محلی به پایان رسید. مقامات قزاقستان می‌گویند نظم و قانون در تمام مناطق کشور برقرار شده اما عملیات ضدتروریستی در چند منطقه ادامه دارد. پنجم ژانویه در بحبوحه ناآرامی‌ها و شورش‌های فزاینده در کشور قزاقستان، قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهوری این کشور وضعیت اضطراری در این کشور تا نیمه‌شب ۱۹ ژانویه اعلام کرده بود. در همین حال مقررات منع آمد و شد نیز از ساعت ۲۳ تا ۷ صبح تا همین تاریخ اعلام شده بود. بعد از تثبیت اوضاع، دولت این کشور به آرامی وضعیت اضطراری را از روز ۱۲ ژانویه برداشته است. ۷ ژانویه کمیته امنیت ملی قزاقستان هشدار سطح قرمز تهدید تروریستی اعلام کرد که این سطح هشدار نیز با تثبیت اوضاع تا روز ۱۳ ژانویه لغو شد. وضعیت هشدار قرمز در شهر آلماتی که عملیات ضد تروریستی ادامه دارد، همچنان برقرار است. تظاهرات گسترده در قزاقستان دوم ژانویه سال جاری میلادی آغاز شد و ساکنان شهرهای ژانائوزن و آکتائو در منطقه مانگیستائو به افزایش قیمت گاز مایع اعتراض کردند و سپس اعتراضات به شهرهای دیگر سرایت کرد. بر اساس گزارش‌ها، اوضاع در قزاقستان به آرامی در حال بازگشت به ثبات و وضعیت عادی است، عملیات ضدتروریستی ادامه دارد و دسترسی به اینترنت احیا شده است. 

Page Generated in 0/0364 sec