printlogo


کد خبر: 243002تاریخ: 1400/10/30 00:00
کمک‌رسانی نیروهای امدادی و جهادی به افراد گرفتار در سیل و کولاک ادامه دارد
زمستان روی دور تند
اعزام بالگردهای سپاه به مناطق سیل‌زده کرمان

بارش‌های سنگین و سیل‌آسا که از ابتدای هفته جاری اکثر استان‌های کشور را در بر گرفته، اگرچه موجب خوشحالی مردم بویژه کشاورزان شده است اما این حجم بی‌سابقه بارندگی خسارت‌هایی را نیز در پی داشته است. هم‌اکنون نیروهای امدادی و جهادی بی‌وقفه در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان در جنوب و گرفتار شدگان در برف در مناطق شمال و شمال غرب کشور هستند. به گزارش «وطن‌امروز»، نخستین ماه از فصل زمستان در حالی سپری می‌شود که طی این ماه همه استان‌های کشور به طور مستمر و متناوب موج بارش‌های شدید برف و باران را تجربه کردند. در هفته‌های پایانی دی‌ماه بارش سنگین برف استان‌های غربی، شمال و شمال‌غربی کشور را سفیدپوش کرد. بارش برف در ۲ روز گذشته و در برخی نقاط کشور از جمله الیگودرز لرستان و اورامانات کرمانشاه حتی به ارتفاع 6 متر هم رسید. حجم بارندگی‌ها که در شمال و شمال‌غربی کشور اغلب به صورت برف بوده است منجر به مسدود شدن اکثر مسیرهای مواصلاتی، قطع راه‌های ارتباطی و شبکه برق، ترکیدن لوله‌های آب، محاصره صدها روستا و گرفتار شدن خودروها در جاده‌ها شد. البته این پدیده جوی کم‌نظیر حوادث ناگواری چون مفقود شدن 6 نفر در ارتفاعات آذربایجان و تخریب برخی منازل را به همراه داشت. اما بارش‌ها در نیمه جنوبی کشور که اغلب به صورت باران‌های سیل‌آسای رخ داد علاوه بر شکستن پل‌های ارتباطی، طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیل، آبگرفتگی معابر و ورود سیلاب به منازل و قطع ارتباطات جاده‌ای، خسارت‌های زیادی را نیز به تاسیسات زیرساختی و مزارع کشاورزان وارد کرده است، طوری که مردم مناطق آسیب‌دیده حجم بارش‌ها در شهرهای جنوبی کشور را طی 40 سال اخیر بی‌نظیر عنوان کرده‌اند؛ بارش‌های سیل‌آسایی که مسؤولان استانی را مجبور به تقاضای امداد و کمک‌رسانی کرده است، چرا که فقط در استان کرمان 6 هزار خانوار تحت تاثیر سیل قرار گرفته‌‌اند و خیلی از روستاها نیز همچنان به دلیل قطع راه‌های ارتباطی در محاصر سیل قرار دارند که  موجب تقاضا برای امداد‌رسانی هوایی از نیروهای نظامی نیز شده است. البته نیروهای امداد و نجات و جهادگران بسیجی و سپاه در کنار سایر ارگان‌ها بی‌وقفه در حال کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده و گرفتار در برف و بوران هستند.
 
* بارش 6 متر برف در لرستان
بارش سنگین برف در ۲ روز گذشته منجر به مسدود شدن راه ارتباطی ۲۰۸ روستا و قطع برق ۳۴ روستا در استان لرستان شد. مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به آخرین وضعیت راه‌های استان اظهار داشت: بر اثر بارش سنگین برف درحال حاضر 208 راه روستایی مسدود و همچنین برق 34 روستا در استان قطع شده است. وی عنوان کرد: روز سه‌شنبه 200 روستا در شهرستان الیگودرز قطعی برق داشتند که از این تعداد برق 166 روستا تاکنون وصل شده ولی برق 34 روستا به دلیل مسدود شدن جاده دسترسی به شبکه قطع است. پازوکی در ادامه گفت: بر اثر سامانه بارشی اخیر در گردنه «گله بادوش» الیگودرز ارتفاع برف در این گردنه به 6 متر رسیده است. همچنین صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان گفت: در بارندگی‌های اخیر به بیش از ١۵٠٠ نفر در محورهای مواصلاتی استان امداد‌رسانی و به بیش از ۵١٧ خودروی گرفتار شده در برف و کولاک در لرستان نیز کمک‌رسانی شده است. 
 
* ادامه بارش‌ها در جنوب و جنوب شرق
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به بارش‌ها در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور، از ورود سامانه جدید بارشی از مرزهای غربی کشور خبر داد. صادق ضیاییان با اشاره به بارش در مناطق جنوبی کشور خاطرنشان کرد: بامداد امروز سامانه‌ای بارشی از شمال غرب وارد کشور شده که این پدیده جوی در شمال غرب، غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی، به‌تدریج ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های ساحلی دریای خزر بارش باران و برف، وزش باد شدید و در نواحی کوهستانی کولاک برف را به دنبال دارد. وی با اشاره به وضعیت بارش در روز جمعه (اول بهمن‌ماه) و ابتدای هفته آینده گفت: جمعه شرایط بارشی در سواحل شرقی دریای خزر، ارتفاعات شرقی البرز و نواحی شمال شرق ادامه دارد و در بخش‌هایی از شرق کشور نیز بارش پراکنده باران و برف پیش‌بینی می‌شود. البته برای روزهای شنبه و یکشنبه (۲ و ۳ بهمن‌ماه) در بیشتر نقاط کشور جوی پایدار حاکم است. ضیاییان در ادامه ضمن تشریح وضعیت دما اضافه کرد: در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل افزایش نسبی دما رخ داد که از پنجشنبه (۳۰ دی‌ماه) با شمالی شدن جریانات، دوباره روند کاهشی دما در این مناطق پیش‌بینی می‌شود. در سایر نقاط کشور نیز طی ۵ روز آینده روند کاهشی دما و ماندگاری هوای سرد بویژه در روزهای جمعه (‌اول بهمن‌ماه) و شنبه قابل انتظار است. از بعدازظهر پنجشنبه تا بعدازظهر جمعه (۳۰ دی‌ماه تا اول بهمن‌ماه) با نفوذ سامانه بارشی، در پاره‌ای نقاط بویژه بخش‌های شمالی استان بارش باران و برف، گاهی با وزش باد شدید بویژه در نیمه جنوبی و غربی استان و احتمال رعد و برق و در ارتفاعات بارش برف و کولاک و وقوع بهمن پیش‌بینی می‌شود. لذا توصیه می‌شود از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات پرهیز شود. 
 
* یخبندان و کولاک در ۲۴ استان
به دنبال گزارش پیش‌بینی هواشناسی، سامانه بارشی از بامداد امروز پنجشنبه از شمال غرب وارد کشور شده؛ بنابراین امروز در شمال غرب، غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی، بتدریج ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های ساحلی دریای خزر، بارش باران و برف و وزش باد شدید و در نواحی کوهستانی کولاک برف انتظار می‌رود. استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، همدان، ایلام و ارتفاعات شمالی البرز طی امروز پنجشنبه شاهد بارش برف و کولاک خواهند بود. 
 
* استاندار کرمان: 6 هزار خانه استان کرمان تحت تأثیر سیلاب قرار گرفته است
حجم بارندگی‌ها طی چند روز اخیر در کرمان به حدی بوده که ریش‌سفیدان این منطقه چنین پدیده‌ای را بی‌نظیر عنوان کردند. استاندار کرمان گفت: به دنبال بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر توانستیم از شهر رودبار و زهکلوت محافظت کنیم هر چند به برخی نقاط این شهرها آسیب وارد شده است. علی زینی‌وند با بیان اینکه ریش‌سفیدان روستای نهضت‌آباد کرمان این حجم از بارندگی‌ها را غیرقابل تصور می‌دانستند، اظهار کرد: با توجه به‌ پراکندگی روستاها و وسعت مناطق سیلابی، امکان امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده سخت شده است. زینی‌وند افزود: جمعیت هلال‌احمر به صورت گسترده بسته‌های غذایی و چادر در بین سیل‌زدگان توزیع می‌کند و امروز اسکان اضطراری آنها را انجام می‌دهد. وی با تاکید بر اینکه از ارتش و جمعیت هلال‌احمر تقاضای امدادرسانی هوایی کرده‌ایم، عنوان کرد که در حال حاضر تجهیزات سنگین خیلی مورد نیاز است. وی در ادامه افزود: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد به حدود ۵ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی که احتمالا به ۶ هزار واحد می‌رسد، آسیب وارد شده است. زینی‌وند تصریح کرد: باید خسارات به بخش کشاورزی، دام و لوازم خانگی سیل‌زدگان برآورد شود تا بتوانیم با همکاری نهادها خسارات را جبران کنیم. استاندار کرمان با اشاره به اینکه تاکنون ۴ نفر در جریان سیل منطقه جان خود را از دست داده‌اند، افزود: «دلیل جان باختن این ۴ نفر از جمله ۲ کودک در شهرستان ریگان و یک کودک در کهنوج» «بی‌احتیاطی خودشان» و سقوط در سیلاب رودخانه‌ها بوده است. زینی‌وند اضافه کرد: باید همه ماشین‌‌آلات سنگین در جیرفت حتی ماشین‌آلات سنگین بخش خصوصی به زهکلوت، جازموریان، قلعه گنج و منوجان اعزام شود و تاکید کرد برای نجات جان مردم، خانه‌های در معرض خطر باید حتی به اجبار تخلیه شود. به گفته وی، بسیاری از روستاها استان در محاصره سیل قرار دارند و راه ارتباطی ۳۳۰ روستا هم قطع شده است، همچنین ۱۰۶ روستا نیز در معرض خطر سیل قرار دارند. 
 
* سیل بی‌سابقه در کرمان بعد از ۴۰ سال
همزمان با جنوب کرمان که شرایط بحرانی سیل را تجربه می‌کند و استاندار این شهر ارسال آنی تجهیزات نهادهای نظامی به این منطقه را درخواست کرده است، خبرها از شرق استان نیز همین وضعیت را نشان می‌دهد به طوری که فرماندار ریگان درخواست کمک دارد و می‌گوید دسترسی به ۷۵ روستا همچنان میسر نیست. فرماندار ریگان گفت: امدادرسانی هوایی امروز امکان‌پذیر بوده، این در حالی است که طغیان رودخانه‌ها تاکنون امکان دسترسی به ۷۵ روستای محاصره در سیل را نداده و اطلاعی از آنها نداریم. امین باقری تاکید کرد: آب، برق و ارتباط تلفنی این مناطق قطع است. وی با بیان اینکه شدت بارش‌ها و جریان سیلاب طی ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه است، اظهار داشت: با فروکش کردن سیلاب، امدادرسانی به این روستاها در اولویت قرار دارد اما خواستار تقویت ظرفیت‌های امدادرسانی از استان و کشور هستیم. به گفته باقری جاده ترانزیتی ریگان - ایرانشهر - چابهار که ۳ روز پیش به علت تخریب ۳ دهانه پل مسدود شده، همچنان مسدود است و کار اسکان اضطراری مسافران انجام شده است. 
 
* اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات
وزیر کشور درباره اعتباراتی که برای جبران خسارات سیل به استان کرمان داده شده است، توضیح داد: ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات سیلاب قبل در دولت مصوب شده است و در سیلاب جدید هم تسهیلات مورد نیاز ارزیابی خواهد شد. وحیدی که عصر 29 دی‌ماه با حضور در رودبار جنوبی در جمع مردم یکی از محلات آن قرار گرفت و مردم مشکلات‌شان را با وی درمیان گذاشتند، در جمع خبرنگاران با اشاره به آبگرفتگی مناطق رودبار جنوبی، زهکلوت و منوجان اظهار کرد: متاسفانه در استان کرمان بیش از ۵ هزار خانه دچار آبگرفتگی شده‌ است. همه دستگاه‌های دولتی و نظامی برای کمک پای کار هستند، من نیز مرتب با استاندار کرمان در ارتباط بودم اما تصمیم گرفتم در منطقه حضور پیدا کنم. 
 
* ارسال فوری موادغذایی و آب آشامیدنی برای سیل‌زدگان کرمان
بنیاد مستضعفان بسته‌های غذایی و آب آشامیدنی را به مناطق سیل‌زده جنوب استان کرمان اعزام می‌کند، همچنین مقرر شد بعد از شناسایی میزان دقیق خسارت‌های سیل به لوازم خانگی و منازل، بنیاد مستضعفان در جبران خسارات وارده به سیل‌زدگان جنوب کرمان مشارکت کند. صبح دیروز و به دنبال تماس تلفنی وزیر کشور و استاندار کرمان با سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، بنیاد ارسال بسته‌های غذایی و تامین آب آشامیدنی مردم مناطق سیل‌زده جنوب کرمان از جمله زهکلوت، رودبار و سایر شهرستان‌های درگیر سیل این استان را در دستور کار قرار داد. همچنین مقرر شد با توجه به خسارت‌های وارده به مردم این مناطق، پس از شناسایی دقیق میزان خسارت‌ها، بنیاد مستضعفان در جبران خسارات سیل به لوازم خانگی و منازل آسیب‌دیده در جنوب این استان مشارکت داشته باشد. 
 
* خسارت سیل به زیرساخت‌ها و واحدهای مسکونی
محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز درباره سیل اخیر گفت: سیل و توفان اخیر به تاسیسات آب و فاضلاب و راهداری ۱۲۴ میلیارد ریال خسارت وارد کرد. مدیرعامل هلال‌احمر استان اردبیل نیز اعلام کرد در پی بارش‌های اخیر به بیش از 2 هزار نفر در راه مانده امداد‌رسانی شده و 700 نفر نیز اسکان اضطراری یافتند. مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اعلام کرد کولاک شدید برف محور خلخال - اسالم را مسدود کرده است. بر این اساس کولاک برف در دیگر راه‌های ارتباطی استان اردبیل هم وجود دارد. 
رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان سمیرم نیز گفت: با تلاش شبانه‌روزی راهداران سختکوش و صبور، ۱۲ گردنه برفگیر شهرستان سمیرم بازگشایی و تردد برقرار شد. احسان قادری افزود: در پی بارش برف در روز‌های سرد زمستان ۸۰۰ کیلومتر راه ارتباطی در این شهرستان برفگیر شد به طوری که تردد در ۱۲ گردنه امکان‌پذیر نبود و با تلاش شبانه‌روزی راهداران بازگشایی شد. علاوه بر این به 1400 مسافر گرفتار برف و کولاک در محورهای آذربایجان‌غربی امدادرسانی شد. امیر جعفرزاده، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی گفت: امدادگران استان طی چند روز گذشته به حدود هزار و ۴۰۰ نفر که در برف و کولاک محورهای مواصلاتی این استان گرفتار شده بودند امدادرسانی کرده‌اند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌و‌بلوچستان نیز گفت: ۲۰۵ نفر آسیب‌دیده از بارندگی‌ها و سیل ۲ روز گذشته در جنوب استان توسط نیروهای امدادی هلال‌احمر امدادرسانی شدند. علیرضا میربهاءالدین اظهار داشت: بر اثر بارندگی‌های اخیر در سیستان‌وبلوچستان رودخانه‌های فصلی طغیان کردند و تعدادی از راه‌های ارتباطی مسدود و منازل شماری از مردم در ۵ شهرستان و ۱۵ روستای استان دچار آبگرفتگی شد. 
***
سازمان هواشناسی اعلام کرد: افزایش 31 درصدی بارش‌ها
اطلاعات منتشر‌شده از سوی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد میزان بارش‌های امسال در سراسر کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل روند افزایشی دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، سازمان هواشناسی در بولتن بارش کشور مربوط به سال آبی 1401-1400، خلاصه وضعیت بارش کشور منتهی به 28 دی‌ماه امسال را منتشر کرد.
مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گزارش شماره 118 خود از افزایش 6/31 درصدی بارش‌های امسال تا 28 دی‌ماه در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته خبر داد. مطابق این بولتن آماری، بارش‌ها در سراسر کشور از ابتدای فروردین تا 28 دی‌ماه 1400 به میزان 8/96 میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 1399 رشد 6/31 درصدی را نشان می‌دهد. 
بر این اساس، میزان بارش‌ها در مدت مشابه در سال گذشته، 6/73 میلیمتر بوده که در سال آبی جاری 2/23 میلیمتر افزایش داشته است. میزان بارش‌ها در ۷ روز منتهی به 28 دی‌ماه 2/29 میلیمتر و از ابتدای دی‌ماه 57 میلیمتر اعلام شده است. 
همچنین بارش یک سال کامل آبی 1/237 میلیمتر است. در گزارش سازمان هواشناسی، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بوشهر، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان‌و‌‌‌بلوچستان، فارس، کردستان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، کرمان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و یزد از جمله استان‌هایی هستند که نسبت به سال گذشته با افزایش بارش‌ها مواجه هستند. 
 
* میانگین بارش‌های کشور «نرمال» شد
گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌های اخیر در کشور کم‌سابقه بوده است به ‌طوری ‌که بارش‌های برخی نقاط هرمزگان و جنوب سیستان‌و‌بلوچستان به‌صورت رگباری و در بازه کوتاهی رخ داده است که بیش از آنکه موثر باشد، خسارت‌زا نیز بوده است. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: فعالیت سامانه‌های بارشی اخیر سبب شد تا برای نخستین‌بار از ابتدای سال آبی وضعیت میانگین بارندگی در کشور به حالت نرمال برسد. احد وظیفه افزود: تا پیش از شروع زمستان مجموع بارش دریافتی کشور کمتر از ۴۰ میلیمتر بود اما بارندگی‌های دی‌ماه سبب شد تا میانگین ارتفاع نزولات جوی ما به بیش از 96 میلیمتر برسد. وی افزود: این بارش‌ها وضعیت کم‌بارشی در نیمی از استان‌های کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون را نیز به حالت نرمال و بیش از نرمال رساند. تا پیش از شروع زمستان میزان بارندگی در ۲۵ استان کشور کمتر از نرمال بود. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی تاکید کرد: نرمال شدن بارش به معنی پایان خشکسالی نیست؛ چرا که بخش قابل توجهی از کشور با کم‌بارشی انباشته از سال‌های گذشته مواجه است، ضمن اینکه وضعیت بارش در تهران و غرب کشور در شرایط کمتر از نرمال قرار دارد. وظیفه گفت: بارش در مناطق جنوبی کشور بیشترین سهم در افزایش میانگین بارش کشور را داشته است به‌ طوری‌ که بارش‌های برخی نقاط هرمزگان و جنوب سیستان‌و‌بلوچستان به‌ صورت رگباری و درباره کوتاهی رخ داده است که بیش از آنکه موثر باشد، خسارت‌زا بوده است.

 


Page Generated in 0/0070 sec