printlogo


کد خبر: 243006تاریخ: 1400/10/30 00:00
اخبار

امیدواری وزیر اقتصاد به گشایش مبادلات بانکی ایران و روسیه
وزیر امور اقتصاد و دارایی ظهر دیروز در بیان جزئیات سفر رئیس‌جمهور به روسیه اظهار داشت: با توجه به راهبردی بودن روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه یکی از محورهای مهم دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم احیای این ظرفیت بود. 
سیداحسان خاندوزی با اشاره به اینکه برای موثرتر شدن سفر رئیس‌جمهور، وی به همراه وزیر نفت روز سه‌شنبه جلسات مقدماتی را با همتایان روس برگزار کردند، گفت: مذاکرات خوبی در حوزه تعاملات بالادستی نفت و مساله پتروپالایشگاه‌‎ها انجام شد، همچنین در ارتباط با خط اعتباری 5 میلیارد دلاری که تاکنون 2 پروژه نیروگاه سیریک و خط‌آهن اینچه‌برون را پوشش می‌دهد نیز بحث شد. 
وی ادامه داد: سرعت تحولات پروژه‌هایی که از خط اعتباری استفاده می‌کنند قابل قبول نبود که تدابیری برای افزایش سرعت اجرا اتخاذ شد. 
خاندوزی درباره پروژه‌های پیش رو با استفاده از خط اعتباری 5 میلیارد دلاری گفت: 3 پروژه نیروگاهی دیگر و خط‌آهن رشت- آستارا برای تکمیل کریدور شمال به جنوب از سمت ایران برای استفاده از خط اعتباری مطرح شد و مورد توافق اولیه طرف روس هم قرار گرفت. درباره خرید 2000 لکوموتیو در قالب خط اعتباری نیز جلسه‌ای برقرار شد. 
خاندوزی در پایان گفت: تسهیل تبادلات ارزی و بانکی از دیگر محورهای مذاکره بود که در این زمینه نکاتی را مطرح کردیم و امیدواریم با تعاملات بانک مرکزی در این زمینه، سفر رئیس‌جمهور شروع یک گشایش ویژه باشد. 
***
تورم انگلیس رکورد ۳۰ ساله را شکست
آمارهای رسمی نشان می‌دهد تورم قیمت مصرف‌کننده بریتانیا در دسامبر بیش از حد انتظار بوده و به 4/5 درصد افزایش یافته که بالاترین رقم در ۳۰ سال گذشته است و فشار بر بانک مرکزی انگلیس برای افزایش مجدد نرخ بهره در ماه آینده را افزایش می‌دهد. 
افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده به بالاترین حد خود از مارس سال ۱۹۹۲ بر بسیاری از کالاها و خدمات تاثیر خواهد گذاشت. 
بانک مرکزی انگلیس ماه گذشته به نخستین بانک مرکزی بزرگ جهان تبدیل شد که نرخ‌های بهره را از زمان شروع همه‌گیری «کووید-۱۹» افزایش داد. 

Page Generated in 0/0307 sec