printlogo


کد خبر: 243009تاریخ: 1400/10/30 00:00
کسی که باد می‌کارد توفان درو می‌کند
تحلیلی بر پیامدهای عملیات «اعصار‌الیمن»

مهدی گرگانی: آنچه اماراتی‌ها فکر نمی‌کردند بالاخره اتفاق افتاد؛ کابوس بی‌ثباتی و ناامنی بالاخره روی سر مرکز وال‌استریت در کشورهای عربی سایه افکند. از امروز به بعد جنگ یمن ویژگی‌های متفاوت‌تری پیدا کرده است و باید به آن از زوایای جدیدی پرداخت. 
نیروهای انصارالله و رزمندگان یمنی روز دوشنبه پس از سال‌ها هشدار به مقامات اماراتی درباره تجاوز به یمن و لزوم کناره‌گیری از ائتلاف سعودی بالاخره با رمز عملیات «توفان یمن» به این کشور حمله کردند و ابوظبی و دوبی را با پهپاد و موشک‌های خود هدف قرار دادند، تابوی مصونیت و امنیت این کشور عربی را در هم شکستند، حکام امارات را سخت تنبیه کردند و همچنین امارات را به عرصه میدانی جنگ یمن اضافه کردند. 
عملیات غیرمنتظره توفان یمن ابعاد بسیار وسیعی دربردارد و پیامدهای گسترده‌ای نیز برای ائتلاف سعودی و منطقه به دنبال خواهد داشت. در سطح منطقه این عملیات را باید پیامی صریح و روشن به رژیم صهیونیستی قلمداد کرد. خود صهیونیست‌ها نیز فورا این پیام را دریافت کردند و «یائیر لاپید» وزیر خارجه این رژیم بلافاصله در حساب توئیتر خود آن را محکوم و تاکید کرد اسرائیل در کنار امارات است. 
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز شتاب‌زده در نامه‌ای به «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی، ضمن محکوم کردن عملیات بزرگ رزمندگان یمنی، به این کشور پیشنهاد حمایت امنیتی و اطلاعاتی داد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی از سال‌ها قبل در یمن به ائتلاف سعودی بویژه امارات در مناطق جنوبی یمن کمک نظامی و لجستیکی می‌کند و برخی منابع یمنی حتی می‌گویند اسرائیل در مناطق تحت اشغال مزدوران اماراتی پایگاه نظامی-اطلاعاتی دارد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اما عمق احساسات مقامات خود را کدگشایی کردند و از نگرانی شدید آنها در این زمینه خبر دادند. شبکه عبری‌زبان «کان» نوشت، تل‌آویو گزارش‌ها درباره حمله پهپادی صنعا به ابوظبی را به علت ترس از انجام حمله‌ای مشابه به فلسطین اشغالی مورد بررسی قرار می‌دهد و یکی از سناریوهایی که اسرائیلی‌ها از آن واهمه دارند، پهپادها و موشک‌هایی است که از یمن شلیک می‌شود. مسافت میان یمن و ابوظبی مشابه مسافت یمن و شهر ایلات در جنوبی‌ترین نقطه فلسطین اشغالی است و اکنون این هدف در دسترس یمنی‌هاست. 
یک مقام ارشد انصارالله در تشریح ابعاد راهبردی حمله به امارات به شبکه المیادین گفت: اسرائیل از رسیدن موشک‌های ما به فلسطین‌اشغالی بیم دارد. مطمئنا پاسخ‌هایی به دشمن اسرائیلی وجود خواهد داشت. ما تحرکات اسرائیل در منطقه را زیر نظر داریم و اسرائیل باید از یمن بزرگ بترسد. 
 
*  بازدارندگی، مهم‌ترین پیامد «توفان یمن»
اما پیامد اصلی عملیات غیرمنتظره نیروهای انصارالله علیه امارات، اثرگذاری آن برای بازدارندگی مقابل تجاوزات ائتلاف سعودی بویژه در برابر ابوظبی است که در جنایات ائتلاف متجاوز علیه مردم بیگناه و غیرنظامیان یمنی شریک اصلی ریاض است. امارات کشوری است که عمدتا متکی بر تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی است و با تبلیغات فراوان طی یک دهه گذشته تلاش کرده دوبی را به عنوان مرکز ثبات و تجارت منطقه‌ای معرفی کند و آن را تبدیل به شانگهای یا مرکز وال‌استریت در غرب آسیا کند. علاوه بر آن امارات یک کشور نفت‌خیز است و می‌داند برای حفظ پیشرفت اقتصادی خود باید بیش از هر چیز امنیت و ثبات داشته باشد. 
حمله جسورانه اخیر رزمندگان انصارالله، امارت شیشه‌ای اماراتی‌ها و تصورات آنها درباره مرکزیت دوبی و ابوظبی در تجارت بین‌المللی را به لرزه درآورد و روی آن ترک انداخت. هر چند نیروهای یمنی توانایی فروریختن آن را داشتند اما این تنها یک هشدار به آل‌نهیان بود تا دست و پای خود را از جنگ یمن بیرون بکشند. یک مقام انصارالله روز سه‌شنبه در همین راستا هشدار داد در صورت ادامه تجاوز امارات، ارتش یمن فرودگاه‌ها و سازه‌های نفتی را هدف قرار خواهد داد. هدف گرفتن این مراکز خود‌به‌خود سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌های هنگفت آنها را از دوبی و ابوظبی فراری خواهد داد و فرار سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی از امارات یعنی فروپاشی ستون‌های تجاری امارات. 
 «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در این باره می‌گوید، عملیات «اعصار‌الیمن» اهداف اقتصادی را در امارات هدف گرفت و اگر ابوظبی و ریاض به محاصره خود علیه یمن ادامه دهند نبض اقتصادی آنها را هدف قرار خواهیم داد: «اقتصاد در مقابل اقتصاد؛ شهر در برابر شهر و فرودگاه در برابر فرودگاه». 
در کوتاه‌‌مدت احتمالا امارات با همکاری رژیم‌های سعودی و صهیونیستی حملات خود را علیه یمن تشدید خواهد کرد و همان‌طور که طی 48 ساعت گذشته مشاهده کردیم حملات هوایی را علیه یمن ترتیب دادند. بر اساس گزارش‌ها، جنگنده‌های اماراتی شامگاه سه‌شنبه و بامداد چهارشنبه در 15 نوبت صنعا را بمباران کردند و ممکن است به صورت ظاهری و نمایشی هم که شده این حملات را در روزهای آینده نیز ادامه دهند چرا که آبرو و حیثیت خود را بر بادرفته می‌بینند. اما تهدید آشکار و صریح انصارالله و نگرانی فزاینده حکام امارات از واکنش دوباره رزمندگان یمنی، در میان‌مدت و درازمدت، به کاهش میل امارات به مشارکت در ائتلاف سعودی منجر خواهد شد. اماراتی‌ها چاره دیگری نیز ندارند، چرا که هر گونه حمله دوباره انصارالله همان‌طور که گفته شد قلب اقتصاد امارات را هدف‌گیری خواهد کرد و این نگرانی اصلی حکام این کشور است و آینده اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد. کناره‌گیری امارات از همکاری با سعودی‌ها در تجاوز به یمن باعث تضعیف شدید توان ائتلاف سعودی خواهد شد و در عرصه میدانی راه را برای رزمندگان یمن برای آزاد کردن باقیمانده استان‌های یمن از دست مزدوران ائتلاف و پیروزی نهایی هموار خواهد کرد. 
در نهایت امارات مجبور خواهد شد راهبرد خود را در قبال یمن، از عملیات‌های نظامی و جنگ مستقیم به راهبرد سیاسی و دیپلماتیک تغییر دهد. درخواست اخیر ابوظبی از شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حمله انصارالله به این کشور را باید در همین راستا ارزیابی کرد.

Page Generated in 0/0075 sec