printlogo


کد خبر: 243013تاریخ: 1400/10/30 00:00
اخبار

آیت‌الله جنتی: 
اسلام سیاسی را امام احیا کرد
آیت‌الله جنتی آشتی دادن دین و سیاست در عصر جدید را از جمله اقدامات بسیار مهم امام خمینی(ره) دانست و گفت: غربی‌ها و پیروان آنان در ایران زمان طاغوت سال‌ها تلاش کرده بودند دین را از عرصه اجتماعی و سیاسی حذف کنند که امام بزرگوار این توطئه را برهم زد و اسلام سیاسی و مردم‌سالاری دینی را احیا کرد. به گزارش شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در جلسه این نهاد با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و امام خمینی(ره) گفت: حضرت زهرا(س) مقامات عالی انسانی را دارا بود و در یک کلمه تجلی کامل اسماء و صفات الهی بود. دبیر شورای نگهبان به تبیین شخصیت امام پرداخت و گفت: ایشان اگرچه بیش از 30 سال است از میان ما رفته اما افکار و اندیشه‌های ایشان همان‌طور که در صحیفه امام هم آمده، زنده است و همواره برای همگان قابل استفاده خواهد بود. وی افزود: همه از جمله وزرای آموزش‌و‌پرورش و علوم باید برای شناخت بیشتر راه و رسم امام خمینی(ره) به نسل جدید بویژه دانش‌آموزان و دانشجویان تلاش مضاعفی کنند، ضمن آنکه حوزه‌های علمیه و روحانیون نیز باید حافظ آثار امام(ره) باشند. 
***
گزارش گلوبال تایمز درباره اهمیت رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین
یک روزنامه چینی با مطرح کردن نظرات مقامات نظامی چینی و تحلیلگران مسائل نظامی، به اهمیت برگزاری رزمایش دریایی مشترک چین، روسیه و ایران پرداخت. به گزارش ایسنا، روزنامه گلوبال‌ تایمز چین در این باره نوشت: این نخستین‌باری نیست که این‌ سه کشور رزمایش‌های مشترک برگزار می‌کنند. نیروی دریای چین در سال ۲۰۱۹ با همکاری ایران و روسیه به منظور تعمیق همکاری میان نیروهای دریایی ۳ کشور، یک رزمایش 4 روزه در دریای عمان انجام داد. به گفته مقامات نظامی چینی، رزمایشی که قرار است برگزار شود، دربردارنده حسن‌ نیت چین و نشانگر توان آن برای حفظ صلح جهانی و امنیت دریانوردی است. سونگ ژونگ‌پینگ، تحلیلگر سیاسی- نظامی چینی در گفت‌وگو با گلوبال‌تایمز در این باره بیان کرد: این ۳ کشور باید همکاری در زمینه‌های نوین امنیتی را بالا ببرند، بویژه در حوزه امنیت دریانوردی، چون در حال حاضر، برخی کشورها در دریا مزاحمت ایجاد می‌کنند که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. به گفته او، تامین امنیت کشتیرانی حفاظت از امنیت اقتصادی این ۳ کشور است، بنابراین اینکه شاهد باشیم ایران، روسیه و چین از طریق نیروهای دریایی‌شان با یکدیگر همکاری کنند، بویژه در زمینه اقدامات مشترک‌شان علیه هژمونی منطقه‌ای و دزدان دریایی، امری عادی است. 
***
مشاور اسد: 
پاسخ وفاداری جمهوری اسلامی ایران را می‌دهیم
مشاور رئیس‌جمهور سوریه با تأکید بر اینکه ایران در جریان جنگ علیه سوریه کنار دولت و ارتش سوریه ایستاد، گفت: پاسخ وفاداری جمهوری اسلامی ایران را خواهیم داد. به گزارش تسنیم، «لونا الشبل» مشاور ویژه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه گفت که کشورش موفق شده است محاصره آمریکا و کشورهای غربی را در هم بشکند. وی در مصاحبه با روسیاالیوم، ضمن تاریخی خواندن روابط سوریه و ایران گفت که ایران در جریان جنگ علیه سوریه، کنار دولت و ارتش سوریه ایستاد. الشبل همچنین گفت که روسیه در جریان جنگ علیه سوریه یا تحریم‌های اقتصادی وضع‌شده علیه سوریه، هر آنچه را توانسته است تقدیم سوریه کرده است و همچنان نیز تقدیم می‌کند. مشاور اسد تأکید کرد که نقش روسیه در کاهش درد و رنج ملت سوریه نقشی مؤثر بوده است. وی در ادامه با بیان اینکه سوریه تصمیم می‌گیرد که چه‌کسی در خاکش حضور داشته باشد، گفت: سوریه پاسخ وفاداری ایران را خواهد داد. 
***
العربی الجدید: 
مقامات اطلاعاتی ایرانی و مصری اخیراٍ دیدار کرده‌اند
روزنامه قطری چاپ لندن مدعی شد مقامات ایرانی و مصری برای بررسی برخی مسائل از جمله امنیت تنگه «باب المندب» اخیرا با یکدیگر دیدار کرده‌اند. به گزارش فارس، روزنامه قطری «العربی الجدید» چهارشنبه به نقل از منابع مصری ادعا کرد چند روز مانده به شروع سال جدید میلادی دیداری در سطح اطلاعاتی میان مقامات ایرانی و مصری صورت گرفته است. بنا بر ادعای این روزنامه قطری، هدف از این دیدار «بازنگری و ارزیابی مجموعه‌ای از گام‌ها و خواسته‌های متقابل ۲ کشور بوده است». یکی از منابع یادشده که اشاره‌ای نیز به نام او نشده است، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا قاهره و تهران قصد دارند پرونده روابط خود را از سطح اطلاعاتی به سطح دیپلماتیک انتقال دهند، ادعا کرد: «روابط با ایران در سطح امنیتی محصور خواهد ماند، چراکه این مساله یکی از پرونده‌های اصلی تحت اشراف مستقیم سرلشکر «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات کل [مصر] است». منبع یادشده در ادامه اشاره کرد که به تمام رسانه‌های مصری دستور داده شده است که به هیچ عنوان در گزارش رویدادها به ایران اهانت نکنند. این منبع همچنین مدعی شد که یکی از مهم‌ترین مسائلی که ۲ طرف آن را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند، تنگه باب‌المندب یمن بوده که مصر خواهان عدم کشیده شدن جنگ یمن به این تنگه شده است، چراکه این تنگه بر کشتیرانی در کانال سوئز مستقیما تأثیر خواهد گذاشت. منابع مصری در ادامه با ادعای اینکه مقامات ایرانی از عدم مشارکت مصر در تحرکات ضدایرانی در سطح منطقه تشکر کرده‌اند، اضافه کردند که قاهره به تل‌آویو توصیه کرده است اقدامی علیه ایران انجام ندهد، چراکه این امر برای تمام منطقه هزینه‌بر خواهد بود. پس از انتشار این گزارش، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این گفت‌و‌گوها را تأیید کرد و با اشاره به اینکه این مذاکرات با هدف احیای روابط ۲ کشور در جریان بوده است، افزود که این روابط به سطح تأمین منافع تهران و قاهره بستگی دارد. 

Page Generated in 0/0105 sec