printlogo


کد خبر: 243027تاریخ: 1400/11/2 00:00
در پی بمباران استان صعده یمن از سوی جنگنده‌های ائتلاف سعودی بیش از 170 غیرنظامی کشته و زخمی شدند
جنایت جنگی در صعده

مردم یمن دیروز تظاهرات گسترده‌ای را در محکومیت حملات ائتلاف عربی به صعده و الحدیده برگزار کردند. 
به گزارش شبکه خبری المیادین، ساکنان صنعا و دیگر شهرهای یمن دیروز در محکومیت حملات ائتلاف متجاوز عربستان به صعده و الحدیده تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند. مردم صنعا و شهرهای استان‌های صعده، الحدیده و چند شهر دیگر یمن دیروز در محکومیت جنایات ائتلاف سعودی راهپیمایی گسترده برگزار کردند. شهروندان یمنی در این راهپیمایی که مسؤولان استانی هم در آن حضور داشتند، بر حمایت از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای مقابله با حملات بزدلانه ائتلاف آمریکایی- سعودی- اماراتی تاکید کردند. آنها با سر دادن شعارهایی تاکید کردند مردم آزاده یمن از تشدید حملات متجاوزان هراسی ندارند و حمله را با حمله پاسخ می‌دهند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی‌ها همچنین ضمن اعلام بسیج عمومی برای اعزام فرزندان‌شان به جبهه‌های نبرد، بر ادامه پشتیبانی از نیروهای مسلح با مال و جان خود تاکید کردند. 
رسانه‌های یمنی صبح دیروز خبر دادند جنگنده‌های سعودی یک زندان موقت را در استان صعده (شمال غرب) هدف حمله قرار داده‌اند. شبکه «المسیره» به نقل از خبرنگار خود در استان صعده گزارش داد در پی این حمله، 177 نفر از زندانیان کشته و زخمی شده‌اند. صلیب سرخ در گزارش اولیه خود تعداد کشته و زخمی‌های این حمله را بیش از 100 نفر عنوان کرد. مرکز بین‌المللی نجات کودکان نیز اعلام کرد در حملات دیروز عربستان به یمن بیش از 60 نفر کشته شدند که ۳ نفر آنها کودک هستند. المیادین هم گزارش داد تعدادی از قربانیان این حمله، یمنی نیستند و احتمال دارد شمار قربانیان افزایش یابد. بنا بر گزار‌ش‌ها، حدود ۲۵۰۰ نفر در زندان صعده حضور داشتند و نیروهای امدادی تلاش برای نجات افراد زیر آوار را در ساعات اولیه پس از بمباران آغاز کردند. بنا بر گزارش المسیره، استاندار صعده خبر داد: «بیمارستان‌ها پر از شهدا و مجروحان است و ما بشدت نیاز به دارو و ملزومات پزشکی داریم». وی اضافه کرد: «تمام سازمان‌های بین‌المللی پیش‌تر از زندان موقت بازدید کرده بودند. ما برای نجات مجروحان نیاز فوری به اهدای خون داریم». 
 
* جنایت جنگی سعودی در الحدیده
پنجشنبه‌‌شب نیز رسانه‌های یمنی از حمله جنگنده‌های سعودی به بندر الحدیده (غرب یمن) خبر دادند. جنگنده‌های ائتلاف سعودی در این حمله ۴ مرتبه شهر بندری الحدیده را بمباران کردند که ده‌ها کشته و زخمی غیرنظامیان را در پی داشت و هنوز آمار نهایی تلفات انسانی آن گزارش نشده است. در یکی از این حملات ساختمان مخابرات الحدیده هدف قرار گرفت و ۳ کشته و ۱۷ زخمی در پی داشت که بیشتر آنها کودکان بودند. ائتلاف سعودی مدعی شده بود بندر الحدیده تهدیدی برای کشتیرانی است و از این بندر برای قاچاق سلاح استفاده می‌شود. بر خلاف این ادعا، شبکه المسیره گزارش داده بود جنگنده‌های ائتلاف متجاوز، ساختمان اداره مخابرات الحدیده را هدف حمله قرار داده‌اند. «محمدعلی الحوثی» عضو عالی شورای سیاسی یمن و رئیس کمیته عالی انقلاب این کشور در صفحه توئیتر خود، بمباران شدید این روزهای استان‌های مختلف یمن را جنایت جنگی توصیف کرد. او نوشت: «حمله به غیرنظامیان در استان الحدیده همچون صنعا و دیگر استان‌ها، جنایت جنگی است. به کشورهای متجاوز می‌گوییم اگر بمباران راه‌حل بود، شما اینچنین وحشیانه تا بدین روز به تجاوزتان ادامه نمی‌دادید». الحوثی با اشاره به شکست آمریکا در افغانستان و خروجش از این کشور افزود: «همانطور که آمریکا که به شما سلاح داده و شریک شماست، در افغانستان شکست خورد و جنایاتش موجب پیروزی‌اش نشد، پس شما نیز به اذن خداوند شکست بدتری خواهید خورد». بمباران بی‌وقفه صنعا، الحدیده و صعده از روز سه‌شنبه و پس از حمله پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ابوظبی آغاز شده و جنگنده‌های سعودی به طور روزانه پایتخت یمن و دیگر مناطق این کشور را بمباران می‌کنند. حملات هوایی به شهر الحدیده در حالی است که دولت صنعا و دولت منصور هادی اکتبر ۲۰۱۸ طی توافق استکهلم، با آتش‌بس در این استان و حضور کارشناسان سازمان ملل در آنجا موافقت کردند. ائتلاف سعودی مدعی است الحدیده به دروازه‌ای برای ورود سلاح به یمن تبدیل شده است، این ادعا در حالی است که تمام کشتی‌هایی که در این بندر پهلو می‌گیرند، از سوی کارشناسان سازمان ملل بازرسی می‌شوند. به گفته منابع، ائتلاف سعودی بیش از ۷۰ حمله طی پنجشنبه و جمعه به استان‌های مختلف یمن انجام داده است.
 
* سخنگوی انصارالله: با تمام قدرت پاسخ می‌دهیم
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس‌ هیأت مذاکره‌کننده صنعا دیروز به حملات ائتلاف سعودی علیه غیرنظامیان یمنی واکنش نشان داد. سخنگوی انصارالله یمن در حساب کاربری خود در توئیتر تأکید کرد: «کشتار زندانیان زندان صعده، غیرنظامیان در الحدیده و صنعا و حمله به تأسیسات غیرنظامی توسط متجاوزان، نه مردم [یمن] را به زانو درمی‌آورد و نه اراده آنها را در هم می‌شکند». محمد عبدالسلام ادامه داد: «این جنایت‌ها باعث خواهد شد ملت ما به هر شکل ممکن با تمام قدرت و حقی که دارند، پاسخ دهند». 
 
* واکنش سازمان ملل به حملات ائتلاف سعودی
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از حملات هوایی اخیر ائتلاف سعودی به مناطق مختلف یمن گفت این اقدامات منجر به آسیب دیدن غیرنظامیان و زیرساخت‌های یمن شده است. وی بدون اینکه جنایات سعودی در این حملات را محکوم کند، در اظهارنظری قابل تأمل با «دعوت طرف‌های یمن به خویشتنداری، از آنها خواست از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند». 
 
* دفاع مقام اماراتی از کشتار مردم یمن
پس از آنکه رسانه‌های یمنی خبر دادند جنگنده‌های اماراتی نقاط مختلفی از خاک این کشور را بمباران کرده‌اند، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات در این باره گفت که امارات حق دفاع قانونی از خاک و حاکمیت خود را دارد. «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات شامگاه پنجشنبه با «هانس گراندبرگ» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن تلفنی گفت‌و‌گو کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، ۲ طرف در این گفت‌و‌گو به عملیات اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه ابوظبی پرداختند. مشاور دیپلماتیک رئیس امارات در این تماس تلفنی به نماینده سازمان ملل گفت:‌ «امارات حق قانونی و اخلاقی دارد که از خاک، حاکمیت و مردم خود دفاع کند و این حق را در دفاع از خود و جلوگیری از اقدامات تروریستی حوثی‌ها انجام خواهد داد». قرقاش در ادامه به ‌رغم آنکه مدعی شد «امارات به حمایت‌های خود از تلاش‌های جهانی برای آتش‌بس و دستیابی به راه‌حل سیاسی [در یمن] ادامه می‌دهد» اما اضافه کرد: «ولی این کشور (امارات) برای جلوگیری از خطر اقدامات تروریستی علیه خاک خود هر آنچه لازم باشد، انجام خواهد داد». 
***
    گاردین: لندن شر جرم ریاض در کشتار مردم یمن است     
یک روزنامه انگلیسی با اشاره به رسوایی‌های اخیر دولت این کشور نوشت رسوایی به مراتب بزرگ‌تر نیز همدستی لندن در جنایات ریاض علیه یمنی‌ها با فروش تسلیحات به عربستان سعودی است. «اُوِن جونز» ستون‌نویس روزنامه انگلیسی «گاردین» در مطلبی با اشاره به رسوایی اخیر دولت لندن در برگزاری میهمانی در بحبوحه محدودیت‌های کرونایی، نوشت: رسوایی به مراتب بزرگ‌تر از میهمانی‌ها در «داونینگ استریت»، همدستی لندن در جنایات ریاض علیه یمنی‌هاست که در یک دنیای عادلانه می‌توانست به سقوط بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس منتهی شود. این روزنامه توضیح داد: این هفته، در حملات هوایی سعودی‌ها و متحدانش ده‌ها نفر در یمن از جمله غیرنظامیان کشته شدند. ماه گذشته ۳۲ غیرنظامی در نتیجه درگیری‌های جاری در یمن کشته شدند. این کشور از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ بوده است. به مدت ۷ سال، ائتلاف تحت هدایت عربستان سعودی کشور فقیر یمن را با بمب‌هایی که بسیاری از آنها توسط انگلیس تامین می‌شود، در هم کوبیده است. از طریق اتحاد نظامی سرسخت ما با دیکتاتوری سعودی، دولت ما به طور مستقیم در این جنایات شریک است. ستون‌نویس گاردین با اشاره به بی‌اعتنایی رسانه‌های جریان اصلی به کشتار غیرنظامیان یمنی در حملات سعودی‌ها، در ادامه نوشت: بیشتر رسانه‌های ما علاقه چندانی به بررسی اقدام دولت برای کشتاری که مستقیما در آن شریک است، نشان نمی‌دهند. خشونت سعودی‌ها در یمن از ماه اکتبر بعد از آنکه شورای حقوق بشر سازمان ملل در پی لابی‌گری شدید دیکتاتوری در ریاض به پایان تحقیقات درباره جنایات جنگی رأی داد، افزایش یافته است.  گاردین می‌افزاید: «دولت ما اتحاد تنگاتنگ خود با رژیم سعودی را حفظ می‌کند و طبق اظهاراتی که منسوب به هیلاری کلینتون است حمایت مالی و لجستیکی مخفیانه از تروریست‌ها می‌کند. این رژیمی است که یک روزنامه‌نگار را در یک سفارت خارجی تکه‌تکه کرد و کودکان یمنی را که با اتوبوس مدرسه در راه بازگشت از گردش دسته جمعی بودند، سوزاند که به گفته دیده‌بان حقوق بشر، یک جنایت جنگی آشکار بود».  در ادامه این گزارش آمده است: «این بدان معنا نیست که نیروهای تحت هدایت عربستان سعودی به تنهایی مسؤول اعمال جنایتکارانه هستند. آنچه اهمیت دارد این است که دولت انگلیس مستقیما یک طرف را تسلیح و حمایت می‌کند بنابراین مسؤولیت مستقیم اقدامات آنها را بر عهده دارد». 

 


Page Generated in 0/0072 sec