printlogo


کد خبر: 243028تاریخ: 1400/11/2 00:00
دور دنیا

تکذیب نقش روسیه در سندروم هاوانا
سازمان «سیا» اعلام کرد: «سندروم هاوانا» که جمعی از افسران سیا و نیز تعدادی از دیپلمات‌های آمریکایی بدان مبتلا شده‌اند، در اکثر موارد هیچ ربطی به روسیه یا سایر قدرت‌های خارجی ندارد. این خبر را روزنامه «نیویورک‌تایمز» منتشر کرده است. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) طی یکسری تحقیقات جامع به این نتیجه رسیده که اکثر موارد ثبت شده ابتلا به یک نوع بیماری مرموز معروف به سندروم هاوانا (‌Havana) بعید به نظر می‌رسد کار روسیه یا یک دشمن خارجی دیگر باشد. سیا تحقیقات مفصلی در این زمینه انجام داده و این فقط یک برآورد موقت از این مطالعات جامع است. تاکنون هزار مورد ابتلا به سندروم هاوانا به دولت آمریکا گزارش شده است. در بیشتر موارد، علت بیماری را می‌توان عوامل محیطی، شرایط پزشکی تشخیص داده نشده یا استرس (فشار روحی) تشخیص داد. طبق تحقیقات سازمان سیا، هرگز نمی‌توان علت این بیماری را کمپین جهانی همیشگی یک قدرت خارجی به حساب آورد. هنوز تحقیقات درباره ۲۲ فقره از موارد ابتلا به این سندروم به نتیجه نرسیده است. در بسیاری موارد هم هنوز علل ابتلا مشخص نیست. بدگمان‌ها مطرح می‌کردند ۳ کشور روسیه، چین و کوبا عامل حمله ویروسی به صدها دیپلمات در سراسر جهان بوده‌اند اما دولت «بایدن» این فرض را باطل دانسته و اعلام کرده است هیچ سند و مدرکی این نظریه را تایید نمی‌کند. سال ۲۰۱۶ تعدادی از دیپلمات‌های آمریکایی در «هاوانا» دچار سندروم هاوانا شدند. سال ۲۰۲۱ هم مواردی از ابتلا به این سندروم در «وین» مشاهده شد. در موارد معدودی هم اشخاص عادی مبتلا به این سندروم شده‌اند. تحقیقات درباره علل و عوامل دخیل در بروز این سندروم در دست انجام است. 
***
بازگشایی نمایندگی اتحادیه اروپایی در کابل
وزارت خارجه طالبان اعلام کرد اتحادیه اروپایی به صورت رسمی نمایندگی خود را در کابل بازگشایی کرده است. سخنگوی وزارت خارجه طالبان در رشته توئیتی نوشته است پس از دیدارها و ملاقات‌های مکرر با نمایندگان اتحادیه اروپایی، سفارت این نهاد برای حضور دائمی در کابل بازگشایی شد و به صورت رسمی کار را آغاز کرده است. عبدالقهار بلخی افزود: اتحادیه اروپایی علاوه بر ۲۲۰ میلیون یورو کمک بشردوستانه، کمک ۲۶۸ میلیون یورویی جدیدی را نیز برای مردم افغانستان متعهد شده است. وی تاکید کرد: بخشی از این کمک برای پرداخت به معلمان هزینه خواهد شد. اتحادیه اروپایی تاکنون در این باره اظهارنظر نکرده است. نمایندگی اتحادیه اروپایی پس از تسلط طالبان بر افغانستان تعطیل شد و پس از آن گزارش‌ شده بود اتحادیه اروپایی تلاش می‌کند نمایندگی خود را در کابل بازگشایی کند. مقام‌های این اتحادیه تأکید کرده‌اند گشایش نمایندگی در کابل به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست. 
***
نظر دبیرکل سازمان ملل درباره تحولات اوکراین
آنتونیو گوترش در حالی دومین دوره فعالیتش به عنوان دبیرکل سازمان ملل را آغاز می‌کند که در مصاحبه‌ای گفته وضعیت جهان به دلیل همه‌گیری «کووید-۱۹»، بحران آب و هوا و تنش‌های ژئوپلیتیکی که درگیری‌ها را در همه جا برانگیخته، از بسیاری جهات بدتر از ۵ سال پیش است اما او بر خلاف رئیس‌جمهور آمریکا فکر می‌کند روسیه به اوکراین حمله نخواهد کرد. آنتونیو گوترش در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت درخواستش برای صلح را که در نخستین روز حضورش در مقام دبیرکلی سازمان ملل در اول ژانویه ۲۰۱۷ مطرح کرد و اولویت‌هایش طی نخستین دوره دبیرکلی‌اش در زمینه جلوگیری از درگیری‌ها و مقابله با نابرابری‌های جهانی، بحران «کووید-۱۹» و روند گرمایش جهانی تغییر نکرده است. گوترش گفت: دبیرکل سازمان ملل هیچ قدرتی ندارد. ما می‌توانیم نفوذ داشته باشیم. من می‌توانم متقاعد کنم. من می‌توانم میانجیگری کنم اما هیچ قدرتی ندارم. گوترش گفت: شورای امنیت سازمان ملل که قدرت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی از جمله با اعمال تحریم‌ها و دستور به اقدام نظامی را دارد، دچار چنددستگی بویژه در میان ۵ عضو دائم که دارای حق وتو هستند، شده است. روسیه و چین اغلب بر سر مسائل کلیدی با آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه اختلاف دارند که از جمله پنجشنبه درباره تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی نمود یافت. گوترش درباره موضوع مهم روز؛ اینکه آیا روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد؟ گفت: «فکر نمی‌کنم روسیه به اوکراین حمله کند و امیدوارم باور من درست باشد».
***
بنی‌گانتس به کرونا مبتلا شد
«بنی‌گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به کرونا مبتلا شد. گانتس در توئیتی اعلام کرد فعلا کارهای خود را از منزل انجام خواهد داد و در قرنطینه خانگی خواهد بود. یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز چند روز پیش اعلام کرد به کرونا مبتلا شده است. پایگاه خبری اسرائیلی «سروجیم» اعلام کرد تا این لحظه 29 وزیر اسرائیلی و نماینده کنست رژیم صهیونیستی به کرونا مبتلا شده‌اند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته 64940 اسرائیلی دیگر به کرونا مبتلا شدند. این وزارتخانه حال 593 نفر از مبتلایان را وخیم اعلام کرد. در پی شیوع سویه اُمیکرون در فلسطین اشغالی، آمار مبتلایان به کرونا به طرز بی‌سابقه‌ای افزایشی شده است. 

Page Generated in 0/0057 sec