printlogo


کد خبر: 243056تاریخ: 1400/11/2 00:00
پایان سفر 2 روزه رئیس‌جمهور به مسکو
هدف‌گذاری 10 میلیارد دلاری در گام اول

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور که در سفری 2 روزه راهی روسیه شده بود پنجشنبه‌شب مسکو را به مقصد تهران ترک کرد. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی پس از دیدار ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، در دیدار جمعی از ایرانیان مقیم روسیه با مغتنم شمردن دیدار با ایرانیان خارج از کشور گفت: باید تولید و صادرات قابل پیش‌بینی باشد و صادر‌کنندگان و تولیدکنندگان بتوانند با پیش‌بینی در این حوزه فعالیت کنند. ریسک‌پذیری درست است اما تا حدودی باید اقتصاد نیز قابل پیش‌بینی باشد تا فعالان این حوزه هم دچار خسارت نشوند. رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت تسهیل صادرات، تصریح کرد: برخی اقدامات برای اصلاح نظام اقتصادی در آغاز راه است که برخی از آنها خود را در بودجه ۱۴۰۱ نشان خواهد داد. وی در ادامه با اشاره به اینکه نسل ما باید با فرهنگ، زبان و آداب و رسوم ایرانی انس داشته باشد، تاکید کرد: منعی برای تحصیل و تجارت در خارج از کشور نیست اما باید تعلق خاطر به کشور وجود داشته باشد. رئیسی در ادامه در دیدار «راویل عین‌الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه با اشاره به روابط خوب ایران و روسیه، گفت: این سفر نقطه عطفی در روابط اقتصادی، سیاسی و بویژه فرهنگی میان ۲ کشور خواهد بود. رئیس شورای مفتیان روسیه نیز در این دیدار با اعلام خرسندی از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به مسکو، تصریح کرد: ما می‌فهمیم ملاقات شما با رئیس‌جمهور روسیه چقدر مهم است و برای مسلمانان روسیه هم این دیدار بسیار بااهمیت است. وی تصریح کرد: نماز شما در کرملین بسیار نمادین و شاخص بود و از فنلاند برای من نوشتند که برکت به داخل کرملین آمد. 
 
* روابط و منافع ایران و روسیه مصون از مداخلات عناصر ثالث تنظیم خواهد شد
اما مهم‌ترین برنامه رئیسی بعد از دیدار با پوتین، مربوط به حضور و سخنرانی در دومای روسیه بود. رئیس‌جمهور در این برنامه با بیان اینکه امروز خوشبختانه، افق‏‌های بسیار روشنی برای همکاری‌‏های ۲ کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی مشاهده می‌شود، اظهار داشت: تقویت روابط ایران و روسیه در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه موجب رونق اقتصاد ۲ ملت و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود. وی افزود: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل ۲ کشور، در کنار قدرت و اثرگذاری هر یک از ۲ کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، می‌تواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند. رئیسی تاکید کرد: جمهوری ‏اسلامی ‏ایران به دنبال «تعامل حداکثری» با همه کشورهای جهان، بویژه کشورهای همسایه و هم‌پیمان خود است. هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏‌ها و شکل‌‏دهی فزاینده به یک «جامعه‌‏ جهانی متمدن» است. این مسیر، از طریق همکاری کشورهای مستقل و صاحب فرهنگ‌‏های متعالی و توجه به اصول «عدالت، اخلاق و معنویت»، قابل تحقق است. رئیسی با اشاره به اینکه موقعیت ممتاز جغرافیایی سرزمین ایران، بویژه کریدور شمال – جنوب، می‌تواند تجارت از هند تا روسیه و اروپا را کم‌هزینه‌‏تر و پررونق‏‌تر کند، گفت: پایدارسازی و سودمند کردن روابط بین ۲ کشور نیازمند تسری همکاری‌ها به حوزه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای است و ما آماده توسعه حداکثری روابط پایدار و بلندمدت هستیم. رئیس‌جمهور افزود: بدین منظور معتقدیم باید روابط ۲ کشور به‌گونه‌ای طراحی شود که ضمن تامین منافع متقابل، از مداخلات عناصر ثالث نیز مصون باشد. وی با بیان اینکه خوشبختانه روابط خوبی بین پارلمان‏‌های ۲ کشور نیز برقرار است، بیان داشت: تعاملاتی که در قالب کمیسیون عالی پارلمانی، بین کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف و همچنین گروه‌های دوستی پارلمانی وجود دارد، علاوه بر پیشبرد روابط پارلمانی، به توسعه مناسبات دوستانه ۲ طرف، بویژه در حوزه اقتصادی، کمک شایانی می‌کند. 
 
* مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به روسیه در دیدار جمعی از فعالان اقتصادی و تجار این کشور گفت: آشنایی سران و مقامات ۲ کشور با دیدگاه‌های فعالان در حوزه تجارت و اقتصاد می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان و راهبردی برای همکاری دوجانبه موثر باشد. وی با تأکید بر لزوم تحول در نظام پولی و بانکی ایران و روسیه، گفت: برای حل این مشکل بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و روسیه می‌توانند توافق کنند بانک‌های ایران و روسیه در هر دو کشور فعال شوند تا فعالان اقتصادی با سهولت مبادلات پولی و مالی خود را انجام دهند. رئیس‌جمهور با اشاره به پیشنهاد یکی از حاضران درباره ایجاد بستری برای شناخت ظرفیت‌های استان‌های ایران و روسیه، گفت: معرفی این ظرفیت‌ها مهم است و با رفع مشکلات گمرکی، نباید مانعی در امور گمرکی پیش پای فعالان اقتصادی باشد. رئیسی مواضع روسای‌جمهور ایران و روسیه را نزدیک و دارای اشتراکات فراوان توصیف کرد و گفت: مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه فراهم شده است. گفت‌وگو با شبکه راشاتودی، حضور در جمع شورای علمی، اساتید و جمعی از دانشجویان دانشگاه ملی مسکو و حضور در جمع نمازگزاران مسجد جامع مسکو از دیگر برنامه‌های روز دوم سفر رئیسی به مسکو بود. 
 
* هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای گسترش روابط اقتصادی ۲ کشور در نخستین گام
رئیسی بامداد جمعه در بازگشت از سفر ۲ روزه به روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره دستاوردهای این سفر گفت: مباحث مطرح شده در این سفر در راستای تحقق اهداف کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یعنی تعامل حداکثری با کشورهای جهان و بویژه کشورهای همسو و هم‌پیمان با ایران بود. 
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در این سفر توافق اساسی برای گسترش روابط همه‌جانبه و پایدار و سودمند بین ۲ کشور به دست آمد، افزود: بدون تردید توسعه روابط با روسیه به امنیت و رفاه ۲ ملت کمک خواهد کرد. گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و مسکو حتما برای منطقه و عرصه بین‌الملل امنیت‌ساز خواهد بود. وی با بیان اینکه در این سفر همچنین درباره مساله پولی و بانکی بین ۲ کشور گفت‌وگو داشتیم، اظهار داشت: ۲ کشور می‌توانند در جهت شکست سلطه دلار بر روابط پولی و بانکی گام بردارند و مبادلات خود را با پول ملی انجام دهند. رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین وزیر نفت توافقات خوبی با مسؤولان انرژی روسیه در حوزه توسعه میادین نفت و گاز داشت. رئیسی همچنین تصریح کرد: در حوزه مسائل تجاری بر رفع موانع تجاری و جهش تجارت بین ۲ کشور توافق شد. در حال حاضر سطح تعاملات تجاری بین ۲ کشور قابل قبول نیست، لذا ۲ کشور توافق کردند در گام اول تعاملات تجاری فی‌مابین را به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند.

Page Generated in 0/0068 sec