printlogo


کد خبر: 243059تاریخ: 1400/11/2 00:00
بلینکن: تضمینی که ایران می‌خواهد را نمی‌توانیم بدهیم؛ نمی‌توانیم رؤسای‌جمهور بعدی را به کاری ملزم کنیم
آمریکا: تضمین نمی‌دهیم
بایدن: پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده است

گروه سیاسی: در میانه دور هشتم مذاکرات وین، در حالی که مقامات آمریکایی برای احیای برجام به واسطه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند، رئیس‌جمهور آمریکا از وجود برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات سخن گفت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که در یک سال گذشته به ندرت درباره توافق هسته‌ای با ایران و وضعیت برجام اظهارنظر کرده، در نخستین نشست خبری خود در سال جدید میلادی گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده است. رئیس‌جمهور آمریکا درباره مذاکرات وین میان ایران و گروه 1+4 گفت پیشرفت‌هایی در حال به دست آمدن است. وی در پاسخ به این سؤال که نظرش درباره مذاکرات هسته‌ای چیست و آیا فکر می‌کند این مذاکرات پیشرفت خواهد داشت یا زمان رها کردن مذاکرات فرا رسیده است، گفت: اکنون زمان دست کشیدن و رها کردن نیست و ما هنوز تسلیم نشده‌ایم. بایدن با بیان اینکه گروه 1+5 متحد و یک‌صداست، گفت: باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد. 
پس از مواضع بایدن، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری پنجشنبه درباره اظهارات بایدن درباره مذاکرات وین صحبت کرد. طبق گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، او در پاسخ به سوالی درباره «خوشبینی بایدن» و اینکه آیا ایالات متحده قصد دارد تضمین‌هایی را که تهران به دنبال آن است ارائه دهد، بدون اینکه پاسخ روشنی بدهد، گفت: «خب! فکر می‌کنم بستگی به این دارد که ایران مایل است چه چیزی را به میز مذاکره بیاورد. بنابراین رئیس‌جمهور همیشه قصد دارد - می‌دانید که او معتقد است دیپلماسی بهترین و نخستین گزینه است و ما مشغول [مذاکرات] هستیم - و فکر می‌کنم اکنون هشتمین دور مذاکرات است و ما خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد». وی در ادامه گفت: «او (بایدن) همچنین چند هفته پیش از تیمش خواست مجموعه‌ای از گزینه‌ها را (در صورت شکست مذاکرات وین) آماده کنند. بنابراین این هم اتفاق افتاده است. منظورم این است که واقعیت‌هایی وجود دارد اما در اینجا به دلیل تصمیم آخرین رئیس‌جمهور برای خروج از توافق هسته‌ای، به آن نگاه می‌کنیم که به این معنی است که ایران به تولید مواد شکافت‌پذیر مورد نیاز خود بسیار نزدیک‌تر است. ما شفافیت یا قابلیت دید مانند زمانی که در توافق بودیم را نداریم. حملات بیشتری در سراسر جهان به متحدان و شرکای ما شده است».  گفتنی است «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گزارش‌ها درباره اینکه ایران از آمریکا درباره عدم ترک دوباره برجام ضمانت خواسته را تأیید کرد. او در این باره گفت: «یکی از چیزهایی که ایران از ما خواسته ضمانتی است مبنی بر اینکه ما دوباره زیر میز نمی‌زنیم». بلینکن همچنین تصریح کرد: «اما در نظام [حکومتی] ما، نمی‌توان چنین ضمانت سخت و سریعی فراهم کرد. رئیس‌جمهور بایدن می‌تواند با قاطعیت بگوید تا زمانی که ایران به توافق پایبند باشد، در کسوت رئیس‌جمهور چه کاری انجام خواهد داد یا چه کاری انجام نخواهد داد اما ما نمی‌توانیم رئیس‌جمهورهای بعدی را [به انجام کاری] ملزم کنیم. این موضوعی است که درباره آن صحبت می‌کنیم». در همین حال بلینکن در جدیدترین موضع خود بعد از گفت‌وگوی روز جمعه با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در ژنو درباره مسائل امنیتی و تنش‌ها بر سر اوکراین، در جمع خبرنگاران گفت با وزیر خارجه روسیه درباره ایران هم گفت‌وگو کرده و توافق هسته‌ای ایران را نمونه‌ای از نحوه همکاری مسکو و واشنگتن در زمینه مسائل امنیتی خوانده است. بلینکن به خبرنگاران در ژنو گفت هنوز پنجره‌ای برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ وجود دارد. وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت: لاوروف و من این فرصت را داشتیم که درباره ایران صحبت کنیم؛ نمونه‌ای از اینکه چگونه آمریکا و روسیه می‌توانند با یکدیگر درباره مسائل امنیتی مورد نگرانی مشترک همکاری کنند. وی در ادامه با بیان اینکه «گفت‌وگوها با ایران درباره بازگشت متقابل به پایبندی به برجام به لحظه تعیین‌کننده‌ای رسیده»، مدعی شد: اگر در چند هفته آینده توافقی حاصل نشود، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران بازگشت به برجام را غیرممکن می‌کند. 

Page Generated in 0/0066 sec