printlogo


کد خبر: 243075تاریخ: 1400/11/3 00:00
دور دنیا

والتر، کارشناس آمریکایی و مشاور سیا: 
بیش از آنچه فکر می‌کنیم به جنگ داخلی نزدیک هستیم!
باربارا والتر، کارشناس برجسته علوم سیاسی، عضو شورای روابط خارجی آمریکا و مشاور سازمان سیا در زمینه انقلاب‌های رنگی و جنگ‌های داخلی، در کتاب جدید خود که این هفته از آن رونمایی شد، هشدار داد ایالات متحده بیش از آنچه گمان می‌رود به جنگ داخلی نزدیک شده است. به نوشته نشریه بیزنس اینسایدر، والتر در این کتاب تحت عنوان «چگونه جنگ‌های داخلی شروع می‌شوند و چگونه به آنها خاتمه دهیم» ۳ مولفه را که نشانه بروز جنگ داخلی هستند برشمرده و آنها را با وضعیت آمریکا مقایسه کرده است. محقق آمریکایی و استاد دانشگاه سن‌دیگو در کالیفرنیا نوشته است: «جنگ‌های داخلی از مسیرهایی قابل پیش‌بینی شعله‌ور و تشدید می‌شوند. این درگیری‌ها از یک متن پیروی می‌کنند که الگوی آنها در بوسنی و هرزگوین، اوکراین، عراق، ایرلند شمالی و فلسطین اشغالی مشاهده شده است».
او یکی از بهترین مولفه‌های پیش‌بینی جنگ داخلی را دور شدن یک کشور از دموکراسی دانسته که اگر کشوری وارد «آنوکراسی» شود که در این حالت نه دموکراسی به ‌طور کامل برقرار است و نه استبداد؛ بیش از کشورهای کاملا دموکراتیک یا کاملا استبدادی مستعد جنگ داخلی و خشونت است. والتر می‌نویسد آمریکای امروز یک آنوکراسی است و از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ وارد این مرحله شده و نشانه نخستین انحراف این کشور از دموکراسی صدور دستور توسط رئیس‌جمهور با انگیزه سیاسی است. در دوره ترامپ قدرت اجرایی گسترش یافت و او از همکاری با کنگره درباره استیضاح اولش طفره رفت. دومین انحراف آمریکا از دموکراسی بعد از حوادث ششم ژانویه و حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره این کشور رخ داد. والتر می‌افزاید، یک نشانه هشداردهنده دیگر درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا «جناح‌گرایی» است که نوع خاصی از دوقطبی شدن این کشور از نظر سیاسی محسوب می‌شود. او درباره سومین نشانه جنگ داخلی به پدیده‌ای به نام «تنزل درجه» اشاره می‌کند که به معنای از دست رفتن جایگاه گروه‌های غالب سیاسی در میان جامعه است. خانم والتر که بیش از 30 سال جنگ‌های داخلی در کشورهای مختلف را مطالعه کرده در نهایت به این جمع‌بندی می‌رسد: «امروز جایگاه ایالات متحده کجاست؟ ما یک آنوکراسی جناح‌گرا هستیم که به سرعت به سمت مرحله شورش عمومی پیش می‌رود و بدین معناست که ما بیش از آنچه بخواهیم باور داشته باشیم، به جنگ داخلی نزدیک هستیم». 
***
وزیر خارجه طالبان در نروژ
سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان در راس هیاتی برای شرکت در نشستی با محوریت افغانستان عازم اسلو، پایتخت نروژ شد. 
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه‌ طالبان در توئیتی نوشت که این هیأت به ریاست «امیرخان متقی» بعد از ظهر شنبه ۲ بهمن با یک هواپیمای خصوصی عازم نروژ شده است. 
به‌ گفته‌ بلخی، هیأت طالبان قرار است با نمایندگان نروژ و برخی کشورهای دیگر و همچنین دیگر افغان‌ها درباره‌ مسائل بشردوستانه، سیاسی، آموزشی و اقتصادی بحث و تبادل نظر کند. طبق اعلامیه وزارت خارجه‌ نروژ، نمایندگان طالبان و اقشار مختلف جامعه‌ افغانستان برای نشست ۲۳ تا ۲۵ ژانویه در اسلو دعوت شده‌اند. در اطلاعیه‌ وزارت خارجه‌ نروژ بدون اشاره به تحریم‌های مالی و اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپایی آمده است که افغانستان با خشکسالی، بیماری همه‌گیری کرونا، فروپاشی اقتصادی و اثرات سال‌ها درگیری دست‌وپنجه نرم می‌کند. این همه سبب شده است در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون نفر با ناامنی حاد غذایی مواجه شوند و همچنین ممکن است یک میلیون کودک در افغانستان از گرسنگی بمیرند. نروژ درحالی قرار است از نشستی درباره افغانستان با حضور طالبان میزبانی کند که اوایل هفته‌ گذشته هیأتی از این کشور به کابل آمده و با مقام‌های طالبان درباره موضوعات مختلف، از جمله آموزش دختران گفت‌وگو کرده بود.
***
رسوایی فساد دیپلمات سعودی در رابطه با عمره
رسوایی محاکمه سفیر سابق عربستان، تشدید فساد مالی در پرونده حج و عمره تحت مدیریت رژیم سعودی را تبدیل به مساله‌ای برای جهان اسلام کرد. به گزارش روزنامه عکاظ، یکی از سفرای سابق سعودی به خاطر فروش غیرقانونی ویزای عمره به ۶ سال زندان و پرداخت ۳۰۰ هزار ریال جریمه نقدی محکوم شد. 
دادگاه سعودی بدون اشاره به نام این شخص نوشت او یکی از سفرای سابق رژیم بوده که به دلیل سوءاستفاده از شغل خود و فروش غیرقانونی ویزای عمره 300 هزار ریال (80 هزار دلار) جریمه شده است. 
به نوشته این روزنامه نزدیک به سلطنت ریاض، دیپلمات مزبور پس از اثبات سوءاستفاده از موقعیت خود در عربستان سعودی و دریافت رشوه در ازای دریافت روادید برای انجام عمره، به حبس محکوم شد.

Page Generated in 0/0129 sec