printlogo


کد خبر: 243076تاریخ: 1400/11/3 00:00
دومین حمله داعش به زندان‌های تحت نظارت آمریکایی‌ها
آزادسازی تروریست‌ها در سوریه به نفع واشنگتن است

تروریست‌های داعش ۳ روز پس از حمله خونین به زندانی در شهر حسکه در شمال شرق سوریه در منطقه تحت نظارت نظامی اشغالگران آمریکایی، به دومین زندان در این منطقه هم حمله بردند. رسانه‌های سوری ظهر دیروز خبر دادند شبه‌نظامیان کرد تحت نظارت نیروهای اشغالگر آمریکایی موسوم به «قوای دموکراتیک سوریه» با هجوم همه‌جانبه تروریست‌های تکفیری به زندان «الصناعه» در محله «غویران» شهر الحسکه مواجه شدند. به گزارش شبکه الحدث، تروریست‌ها پس از محاصره نیروهای قسد حمله همه‌جانبه خود را به زندان غویران آغاز کردند که در پی آن ۲۶ نفر از عناصر رزمی و انتحاری داعش و ۱۴ نفر از نیروهای کرد کشته شدند. در نهایت طبق آخرین اخبار، مهاجمان تکفیری کنترل این مرکز را که بزرگ‌ترین زندان و بازداشتگاهی است که داعشی‌ها را در خود جا داده و از تابستان ۲۰۱۶ تحت سیطره نیروهای شبه‌نظامی کرد است در دست گرفته‌اند. آنها همزمان سعی کردند با ایجاد راه‌هایی زمینه فرار خود و زندانیان‌شان را فراهم آورند. 
نزدیک به ۵ هزار داعشی از اتباع ۵۴ کشور جهان در زندان مرکزی غویران زندانی هستند و کشورهای آنها از پذیرش این زندانیان خودداری می‌کنند. در همین حال خالد اسکیف، خبرنگار این شبکه گزارش داد جنگنده‌های آمریکایی نیز در این درگیری مشارکت داشته و ساختمان‌های مسکونی اطراف زندان را هدف حملات کور خود قرار دادند؛ حملاتی که هیچ تاثیری بر اشغال زندان توسط مهاجمان تکفیری نداشته است. 
پیش از این وزارت دفاع روسیه هشدار داده بود ورود نیروی هوایی آمریکا به این عملیات ممکن است باعث کشته شدن غیرنظامیان و  ویرانی زیرساخت‌ها شود. 
شامگاه پنجشنبه گذشته نیز به دنبال انفجار ۲ خودروی بمب‌گذاری شده در جنوب شهر الحسکه در نزدیکی زندان الصناعه، حمله‌ای شدید از سوی داعشی‌ها به این مرکز انجام شد که در جریان آن ۲۰ تروریست توانستند از زندان فرار کنند. به گزارش شبکه المیادین، ائتلاف آمریکایی با بمباران بخش کارگاه خیاطی نیروهای قسد در این زندان، نه‌تنها محافظان زندان را مورد اصابت قرار داد، بلکه برای مهاجمان داعشی و شورشیان داخلی زمینه‌ای فراهم کرد تا عملیات اشغال و فرار را اجرایی کنند. به دنبال این حمله بود که زندانی‌های داعشی اکثر خوابگاه‌های زندان را به دست گرفته و تلاش کردند راهی برای فرار از این زندان پیدا کنند. 
 
* فرار داعشی‌ها به نفع کدام طرف‌هاست؟
فرماندهان شبه‌نظامی کرد الحسکه مدعی شدند به رغم کشته شدن 40 تن در این نبرد خونین در نهایت ۱۳۰ نفر از عناصر تکفیری که از زندان فرار کرده بودند، خود را تسلیم نیروهای قسد کردند.  رامی عبدالرحمن، مدیر مرکز دیده‌بان سوریه مستقر در لندن اما ادعای نیروهای قسد درباره سیطره بر اوضاع این زندان را تکذیب کرد و گفت: «از ابتدا گزارش دادیم که شماری از زندانیان داعشی از این زندان گریخته‌اند ولی رسانه‌های قسد مدعی شدند این ادعاها صحت ندارد و بعد گفتند شمار زندانیان فراری ۸ نفر بود ولی بعدا خودشان ادعا کردند 89 فراری را دوباره گرفته‌اند. این تناقض خیلی زیاد است ولی نگهبانان زندان غویران به دیده‌بان گفته‌اند صدها نفر از عناصر داعش فرار کرده‌اند». او همچنین فاش کرد: «عملیات امنیتی بزرگی مانند این چگونه رخ داده و چه کسانی به زندانیان داعش تلفن داده‌اند تا با همتایان خود در خارج از زندان و نزدیکان‌شان در تل ابیض و اطراف رأس‌العین تماس بگیرند؟» به گفته مدیر مرکز دیده‌بان سوریه، عناصر داعش در میان عناصر گروهک موسوم به ارتش آزاد بوده‌اند و بر کسی پوشیده نیست که ترکیه از این عملیات فرار داعش خوشحال است. بر این اساس داعشی‌ها برخی از کارگران و کارکنان زندان را گروگان گرفته و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. 
شبکه سعودی العربیه نیز در خبری فوری نوشت هزاران نفر از غیرنظامیان در داخل محله «حوش البعیر» در حسکه توسط داعشی‌ها گروگان گرفته شده‌اند. در صورت خارج شدن کنترل زندان و فرار همه زندانیان داعش از این زندان، گروه تروریستی‌ای که هم‌اکنون جز هسته‌‌های خاموش از آن باقی ‌نمانده، می‌تواند دوباره احیا شود و خطری برای سوریه و عراق ایجاد کند. 
صفاء الاعسم، کارشناس سوری مسائل نظامی در سخنانی نسبت به پروژه‌ای غربی و خطرناک که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، عراق را هدف قرار داده است هشدار داد. او فرار رهبران و عناصر داعش از زندان‌های تحت نظارت آمریکا در سوریه را نشانه آن دانست که این تروریست‌ها بار دیگر در میدان به کار گرفته خواهند شد. الاعسم گفت: «فرار زندانیان داعشی، خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افزایش حملات تروریستی در عراق علیه نیروهای امنیتی، نشانه‌های وجود سناریوی خطرناکی شبیه به آن چیزی است که سال 2014 رخ داد». برخی منابع امنیتی روسی نیز این حملات را تحت هماهنگی کامل تروریست‌های داعشی با سنتکام، مرکز فرماندهی ارتش تروریست آمریکا در خاورمیانه و در چارچوب برنامه واشنگتن برای فعال‌سازی دوباره تروریست‌های تکفیری در عراق و شام در جهت به چالش کشیدن روند بازسازی این ۲ کشور برشمرده‌اند. نیروهای قسد تحت کنترل و نظارت نیروهای ویژه و مستشاری پنتاگون قرار دارند. 
حرکت مشابه داعش پیش از این نیز رخ داده بود؛ به نحوی که هزاران تن از عناصر تکفیری فروردین سال گذشته، در بزرگ‌ترین زندان الحسکه دست به شورش و هرج‌ومرج زدند و پس از این شورش، شماری از آنان فرار کردند. پس از آن حمله بود که این گروه تروریستی در سوریه و عراق جانی دوباره گرفت.

Page Generated in 0/0113 sec