printlogo


کد خبر: 243095تاریخ: 1400/11/3 00:00
اخبار

پلیس: 
با پیامک قطع برق حساب‌تان خالی نشود
رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نسبت به احتمال کلاهبرداری و سوءاستفاده از شهروندان در پوشش پیامک قطع برق هشدار داد. سرهنگ علی‌محمد رجبی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شیوه‌های کلاهبرداری سایبری اظهار کرد: به‌تازگی یکی از مواردی که کلاهبرداران سایبری با استفاده از آن اقدام به سوءاستفاده از شهروندان کرده‌اند، کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک هشدار قطع برق است. وی ادامه داد: در این شیوه مجرمان اقدام به ارسال پیامک‌های جعلی هشدار قطع برق به شهروندان کرده و لینکی جعلی را نیز درون آن قرار می‌دهند. این افراد با استفاده از عباراتی نظیر اینکه «در صورت عدم پرداخت، برق به مدت 72 ساعت قطع خواهد شد» یا حتی عباراتی مانند «در صورت پرداخت از لینک زیر تخفیف یا جایزه خوش‌حسابی دریافت خواهید کرد»، کاربران را به سمت استفاده از لینک مدنظر خود هدایت می‌کنند. به گفته رجبی، با ورود کاربر به لینک مذکور، این افراد نسبت به ورود و ثبت‌نام در وب‌سایت جعلی و سپس دریافت اپلیکیشن جعلی اقدام خواهند کرد یا حتی ممکن است به صفحات فیشینگ و برداشت غیرمجاز هدایت شده یا اطلاعات و محتویات داخل گوشی تلفن همراه‌شان از طریق بدافزارها هک شود. 
***
مخالفت کمیسیون تلفیق با خرید خدمت سربازی
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ ضمن تشریح مذاکرات کمیسیون متبوع خود گفت پیشنهادی درباره خرید خدمت سربازی برای مشمولان داخل کشور مطرح شد که در مذاکرات رای نیاورد. رحیم زارع درباره مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران گفت: درباره موضوع خرید خدمت سربازی برای مشمولان داخل کشور در کمیسیون تلفیق پیشنهادی ارائه شد که به دلیل بالا بودن مبالغ رای نیاورد. برای مثال در این پیشنهاد برای دیپلم ۲۰۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ۲۵۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ارشد ۳۰۰ میلیون تومان، برای دکترای عمومی ۴۰۰ میلیون تومان و برای دکترای تخصصی ۵۰۰ میلیون تومان در نظر بود. وی همچنین گفت: در زمینه پرداخت سهم بیمه کارفرمایان برای کارگاه‌هایی که حداکثر 5 کارگر دارند و 5 سال یا کمتر از فعالیت آنها می‌گذرد معافیت بیمه ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است. 
***
وزیر آموزش و پرورش:
مدارس باید آموزش حضوری را از سر بگیرند
وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: والدین دانش‌آموزان با مدارس همکاری داشته باشند و دانش‌آموزان را به مدارس بفرستند. یوسف نوری در بازدید مشترک به همراه رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از مدارس سیل‌زده شرق هرمزگان در شهرستان‌های میناب و رودان افزود: تمام مدارس کشور باز است و باید به‌ صورت حضوری فعالیت داشته باشند. وی با بیان اینکه والدین دانش‌آموزان نیز با مدارس همکاری داشته باشند و دانش‌آموزان را به مدارس بفرستند، تصریح کرد: مدارس حتما باید آموزش حضوری را از سر بگیرند، ۹۵ درصد مدارس دنیا در این مدت باز بوده‌اند اما ما ۱۰۰ درصد تعطیل کردیم و آموزش مجازی داشتیم. وزیر آموزش‌و‌پرورش در ادامه درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: این ایرادات یکشنبه سوم بهمن‌ماه در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود. 
***
رئیس پلیس راهور:
کارت خودرو تغییر می‌کند
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از تغییر کارت‌ خودروها خبر داد. سردار سیدکمال هادیانفر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تأخیر در چاپ کارت خودروها اظهار کرد:‌ کارت خودرو دارای یک چیپ است که با توجه به اینکه این چیپ جزو اقلام وارداتی است، یک مقدار عقب‌افتادگی در تامین آن ایجاد شد. البته در حال حاضر این مشکل حل و چیپ‌ها ترخیص شده و روزانه حدود ۱۰۰ هزار کارت تامین می‌شود. وی ادامه داد:‌ ما در برنامه‌ریزی جدید چیپ را از فرآیند چاپ کارت خودرو حذف و به جای آن، از بارکد سه‌بعدی استفاده کردیم تا دیگر وابستگی به واردات نداشته باشیم. برای خواندن این بارکدها نیز دست‌افزارهای پلیس را به‌روز کردیم و مأموران پلیس با اسکن این کد می‌توانند تمام اطلاعات اعم از وی‌آی‌ان، شماره شاسی، موتور و... را استخراج کنند. رئیس پلیس راهور کشور درباره اینکه آیا این بارکد منجر به سوءاستفاده افراد غیر، از اطلاعات مندرج روی کارت نخواهد شد، گفت: ‌این بارکد تنها با دست‌افزار پلیس قابل خواندن است و اگر با بارکد‌خوان‌های دیگر اسکن شود، تنها یک کد نمایش داده می‌شود، از این رو مشکلی از این بابت وجود ندارد. هادیانفر درباره افرادی که کارت خودروی‌شان دچار آسیب شده نیز اظهار کرد:‌ این افراد می‌توانند برای تعویض کارت خود مراجعه کرده و کارت جدید را دریافت کنند.

Page Generated in 0/0059 sec