printlogo


کد خبر: 243137تاریخ: 1400/11/4 00:00
اظهارات «دومینیک راب» معاون نخست وزیر انگلیس چند روز پس از سخنان بایدن درباره اوکراین بار دیگر مقامات کی‌یف را دچار بهت و حیرت کرد
دخالت عجیب آمریکا در سیاست اوکراین

واشنگتن در عجیب‌ترین نوع دخالت سیاسی در یک کشور مستقل، اپوزیسیون دولت اوکراین را بر اساس اتهامات واهی در رابطه با روسیه تحریم کرد. 
دومین حزب سیاسی بزرگ پارلمان اوکراین موسوم به سکوی مخالف با نام « برای زندگی»، تصمیم عجیب دولت بایدن برای تحریم ۲ تن از اعضای خود به اتهام تلاش برای به دست گرفتن دولت را محکوم کرد. 
این حزب در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد، تحریم‌های اقتصادی آمریکا را که همان روز علیه تاراس کوزاک و اولگ ولوشین، ۲ نماینده رادا (پارلمان) اعمال شده بود با هدف ایجاد مانع در فعالیت پارلمان عنوان کرد و آن را یک اقدام تروریستی سیاسی بین‌المللی که به دستور مقامات جنایتکار اوکراین انجام شده، خواند. 
وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۲ سیاستمدار مزبور اپوزیسیون اوکراین را به همراه ولادیمیر اولینیک، مقام سابق شورای امنیت ملی و دفاع این کشور و ولادیمیر سیوکوویچ، معاون پیشین وزیر خارجه متهم کرده نقش‌های مختلفی در کمپین نفوذ جهانی روسیه برای بی‌ثبات کردن کشورهای مستقل در حمایت از اهداف سیاسی کرملین ایفا کرده‌اند. اقدامات جدید بدین معناست که تمام دارایی‌ها و منافع مستقر در ایالات متحده متعلق به این ۴ نفر باید اعلام و مسدود شود. 
این حزب در بیانیه خود ضمن متهم کردن مقامات دولت کی‌یف به تلاش برای محکوم کردن مخالفان سیاسی با ابزار آمریکایی آمده است: «تردیدی وجود ندارد که اعمال این تحریم‌ها نتیجه ارتباط نزدیک و توافقات شخصی ولودیمیر زلنسکی و نمایندگان ایالات متحده بوده است». این بیانیه همچنین زلنسکی را به بزدلی متهم می‌کند و مدعی است او برای حمایت به آمریکا مراجعه کرده و در نتیجه اوکراین را تحت کنترل خارجی قرار داده است. 
حزب «برای زندگی» در حال حاضر دومین حزب بزرگ در پارلمان اوکراین (ورخوونا رادا) است و به همراه 5 حزب دیگر که تحولات سال 2014 در این کشور را نوعی کودتای سیاسی غربی برمی‌‌شمارند، اپوزیسیون مخالف دولت زلنسکی و راست‌گرایان حامی او را تشکیل می‌دهند. 
این حزب قبل‌تر هم مورد تحریم‌های دولت کی‌یف قرار گرفته و با محدودیت‌هایی برای کوزاک، عضو ارشد حزب و ۳ کانال تلویزیونی متعلق به او به نام‌های نیوزوان، زیک و اوکراین 112 مواجه شده بود. همچنین ویکتور مدودچوک، رئیس شورای سیاسی این حزب، قبلا مورد تحریم قرار گرفته و به دلیل متهم شدن به خیانت در بازداشت خانگی به سر می‌برد. 
حرکت اخیر واشنگتن از نظر حقوق بین‌الملل به معنای دخالت در روند دموکراسی در یک کشور دیگر به نفع حزب حاکم است. این دخالت‌های سیاسی همزمان با بالا گرفتن تنش میان غرب و روسیه بر سر اوکراین مطرح شده است. 
دولت انگلیس نیز موضعی شبیه آمریکایی‌ها دارد. وزارت خارجه بریتانیا در اقدامی نامعمول از ییوهین مورایف، یکی از نمایندگان سابق اپوزیسیون در پارلمان اوکراین به عنوان «نامزد کرملین» برای دولت کی‌یف نام برده و مدعی شده روسیه به دنبال به قدرت رساندن این فرد در اوکراین است. 
این در حالی است که لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا که در راه مسکو برای مذاکره با دولت روسیه قرار دارد، طی بیانیه‌ای گفت: «اطلاعاتی که امروز برملا شده از تلاش روسیه برای براندازی حکومت در اوکراین خبر می‌دهد و از آنچه کرملین در سر می‌پروراند پرده برمی‌دارد».
 
* موضع ضعیف انگلیس و آمریکا در قبال دولت اوکراین
اخیرا تغییر موضع جو بایدن، رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا درباره میزان وخامت اوضاع در اوکراین باعث واکنش خشمگینانه رئیس‌جمهور این کشور شده بود. حال معاون نخست‌وزیر انگلیس نیز با دنبال کردن همان خط کاخ سفید، باعث استیصال اوکراینی‌ها شده است. 
به گزارش اسکای‌نیوز، دومینیک راب در اظهاراتی مضحک که در کی‌یف به تحقیر و توهین سیاسی تعبیر شده، گفت انگلیس «شانه به شانه» اوکراین خواهد ایستاد اما شدیدا بعید است سربازان انگلیسی به مرزهای روسیه اعزام شوند. این اظهارات یادآور سخنان ماه گذشته وزیر دفاع انگلیس است که در واکنش به التماس‌های همتای اوکراینی خود برای اعزام نیرو به این کشور در صورت حمله احتمالی روس‌ها جواب داده بود اعزام نیرو به اوکراین که عضو ناتو نیست غیرممکن است. 
حالا هم معاون بوریس جانسون وعده می‌دهد بریتانیا در صورت حمله روسیه به اوکراین فقط دست به اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه مسکو خواهد زد. او می‌گوید: «ما از آنها در مسیر دفاع از خودشان پشتیبانی خواهیم کرد اما همچنین به همراه جامعه بین‌المللی و متحدان غربی در ناتو شانه به شانه ایستاده و خواهیم گفت در صورتی که روسیه برای حمله تلاش کرده و یک حکومت دست‌نشانده را مستقر کند، عواقبی بسیار جدی وجود خواهد داشت».
وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در انگلیس نه‌تنها از این موضع ضعیف دولت لندن در حمایت از این کشور، بلکه از بی‌خیالی آلمان نیز که به عنوان یک عضو ناتو از اعطای پشتیبانی نظامی به اوکراین امتناع کرده انتقاد کرد. 
علاوه بر کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع آلمان که از تصمیم برلین برای عدم ارسال تسلیحات به اوکراین برخلاف آنچه انگلیس و آمریکا انجام داده‌اند خبر داده، سفیر آلمان در کی‌یف نیز اخیرا با اظهار اینکه احتمال حمله روسیه به اوکراین فقط سر و صدای رسانه‌ای است، خشم مقامات اوکراینی را سبب شد. 
 اواخر هفته گذشته نیز بایدن در یک کنفرانس خبری گفته بود «تهاجم جزئی» احتمالی روسیه ممکن است پاسخ ضعیف‌تری از سوی ایالات متحده و متحدانش به همراه داشته باشد. 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، واکنش توئیتری شدیدی به اظهارات بایدن نشان داد و نوشت: «ما تهاجم جزئی نداریم. همان‌طور که نمی‌توان هیچ میزان تلفات و اندوه از دست دادن عزیزان را جزئی توصیف کرد».

Page Generated in 0/0063 sec