printlogo


کد خبر: 243138تاریخ: 1400/11/4 00:00
دور دنیا

استعفای فرمانده نیروی دریایی آلمان پس از حمایت از پوتین
فرمانده نیروی دریایی آلمان پس از آنکه در اظهاراتی باورنکردنی، روسیه را لایق احترام دانست و پس گرفتن شبه‌جزیره کریمه الحاق شده به روسیه توسط اوکراین را غیرممکن خواند، به دنبال انتقادهای گسترده از سمتش استعفا کرد. 
وی در بیانیه‌ای نوشت: من از کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع خواستم فورا مرا از مسوولیت‌هایم کنار بگذارد و وزیر هم درخواست مرا پذیرفت.
اظهارات جنجالی آدمیرال کای- آخیم شونباخ درباره ولادیمیر پوتین، جمعه گذشته در اندیشکده‌ای در هند مطرح و ویدئوی آن در رسانه‌های اجتماعی پخش شد. 
او نگرانی کشورهای غربی درباره حمله روسیه به اوکراین را «بیهوده» توصیف کرد و گفت آنچه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌خواهد، احترام در شرایط برابر است. 
شونباخ همچنین روسیه را یک کشور قدیمی و مهم و لایق احترام خواند و خطاب به اوکراینی‌ها گفت: «شبه‌جزیره کریمه دیگر از دست رفته است و باز‌نمی‌گردد و این یک حقیقت است».
دریادار شونباخ همچنین گفت جنگ بعدی در چند دهه آینده جنگی بین‌قاره‌ای است. به دنبال این اظهارات و به رغم استعفای شونباخ، وزارت خارجه اوکراین روز شنبه آنکا فلدهوزن، سفیر آلمان در اوکراین را احضار کرد و اظهارات فرمانده نیروی دریایی آلمان را کاملا غیرقابل قبول خواند. 
 
***
امارات درصدد خرید سامانه پدافند موشکی از هند
وبگاه «آرمی ریکاگنیشن» نوشت امارات عربی متحده تمایل خود را به خرید سامانه موشکی میان‌برد ‌«آکاش» نشان داده است. گفته می‌شود کشورهای فیلیپین و ویتنام نیز مایل به خرید این سامانه موشکی هستند. آکاش یک سامانه موشکی زمین به هوای میان‌برد است که توسط سازمان تحقیق و توسعه دفاعی دولتی هند طراحی شده است. سامانه موشکی آکاش توانایی انهدام اهداف هوایی مانند جت‌های جنگنده، موشک‌های کروز و موشک‌های هوا به زمین و همچنین موشک‌های بالستیک را دارد. توسعه سامانه موشکی آکاش در سال ۱۹۸۳ با نخستین تولید آن در سال 1990 آغاز شد. نخستین شلیک آزمایشی نیز سال 1998 رخ داد. واحد پرتاب‌کننده موشک آکاش را می‌توان روی کامیون یا شاسی زرهی نصب کرد. ایستگاه پرتاب متشکل از ۳ موشک آماده شلیک است. چندی قبل نیز منابع خبری از تجهیز پدافند ارتش امارات عربی متحده به موشک‌های سطح به هوای ساخت کره‌جنوبی خبر داده و نوشتند شرکت کره‌ای «هانوها» قراردادی با امارات منعقد کرده که بر اساس آن شمار نامشخصی موشک سطح به هوای «چئونگانگ-۲» به امارات می‌فروشد. وزارت دفاع امارات چندی قبل افشا کرده بود قصد دارد به آخرین نسخه از موشک‌های میان‌برد در قراردادی به ارزش 5/3 میلیارد دلار مجهز شود. 
 
***
تجمع طرفداران سعد حریری با شعارهای ضد سعودی
 بعد از اینکه «سعد حریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان و رئیس جریان المستقبل پس از بازگشت به بیروت اعلام کرد در انتخابات پارلمانی شرکت نخواهد کرد و همچنین نماینده‌ای را به این منظور معرفی نمی‌کند، کلیپ‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد شماری از طرفداران حریری با تجمع در برابر منزل وی شعارهای ضد سعودی سر داده‌اند. به گزارش النشره، سعد حریری در جدیدترین موضع‌گیری خود درباره انتخابات پارلمانی لبنان و تصمیمش برای عدم مشارکت در این انتخابات در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: گاهی اوقات برای پیشرفت کردن باید یک قدم به عقب برداریم. سعد حریری همچنین در دیدار روز گذشته خود با «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه درباره تصمیمش برای عدم مشارکت در انتخابات پارلمانی صحبت کرد. منابع آگاه در این زمینه گزارش دادند ولید جنبلاط موفق نشد سعد حریری را از تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت در انتخابات پارلمانی منصرف کند و حریری قصد دارد روز دوشنبه این تصمیم خود را به شکل علنی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کند. 
 
 
***
کشته شدن ژنرال فرانسوی در مالی 
بنا بر گزارش منابع رسانه‌ای در فرانسه، کاخ الیزه (ریاست‌جمهوری فرانسه) با موضوع کشته شدن یک نظامی فرانسوی در کشور آفریقایی مالی، بیانیه‌ای صادر کرد. شبکه «فرانس ۲۴» خبر داد دفتر امانوئل مکرون اعلام کرد در نتیجه حمله راکتی ‌شنبه‌شب به اردوگاه نظامی «بارخین» در شهر گائو واقع در شمال مالی، سرتیپ «الکساندر مارتین» جان خود را از دست داد. بنا بر گزارش این رسانه، بیش از 4 هزار نظامی فرانسوی در منطقه ساحل واقع در غرب آفریقا حضور دارند و اغلب این نیروها، در مالی مستقر هستند. شبکه فرانس ۲۴ در گزارش خود درباره حضور نظامی فرانسه در مالی مدعی شد پاریس از سال ۲۰۱۳ برای جنگ با «ستیزه‌جویان جهادگرا» وارد مالی شد و سالانه ۸۸۰ میلیون یورو هزینه کرده و تا قبل از این هم ۵۳ نظامی فرانسوی جان‌شان را از دست داده‌ بودند.

Page Generated in 0/0054 sec