printlogo


کد خبر: 243155تاریخ: 1400/11/4 00:00
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه، تنها با اعتبارسنجی
جزئیات وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون بدون ضامن

گروه اقتصادی: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت اقتصاد در آغاز به کار دولت سیزدهم عادلانه‌سازی نحوه توزیع تسهیلات بانکی بود که هم سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و هم علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی بر این موضوع تاکید ویژه‌ای داشتند. چند ساعت از اعلام رسمی خبر انتصاب صالح‌آبادی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی نگذشته بود که وی در گفت‌وگو با رسانه ملی به تشریح برنامه‌های خود پرداخت. وی نخستین هدف خود را اینگونه تشریح کرد که نظام بانکی باید در خدمت مردم باشد و اظهار داشت: «دسترسی مردم به نظام بانکی کشور را تسهیل خواهیم کرد. اعتبارسنجی و توجه به رتبه اعتباری مشتریان در اعطای تسهیلات خرد را جایگزین وثیقه‌محوری کنونی در نظام بانکی کشور خواهیم کرد». پیش از این خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم نسبت به ناعادلانه بودن نظام تسهیلات کشور انتقاد کرده و گفته بود: نظام بانکی وثیقه‌محور ثروتمندان را بر فقرا ترجیح می‌دهد و منابع مالی را از کسانی که بیشترین نیاز را دارند دریغ می‌کند که این امر نابرابری‌ها را تعمیق خواهد کرد.اواخر دی‌ماه سال جاری بود که مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد تسهیلات منوط به اعتبارسنجی است؛ با وجود اینکه چنین تصمیمی به معنای از بین رفتن وثیقه‌محوری نیست اما می‌توان آن را در مسیر رسیدن به یک هدف بزرگ قلمداد کرد.  ‌سیدعباس حسینی، معاون بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز درباره جزئیات پرداخت وام خرد بدون ضامن اظهار داشت: پیرو جلسه‌ای که خدمت رئیس‌جمهور و نمایندگان ارشد بانکی داشتیم، با توجه به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر آسان‌سازی پرداخت تسهیلات به آحاد جامعه، روز چهارشنبه با مدیران بانکی تابع وزارت اقتصاد جلسه داشتیم و محورهای جلسه با رئیس‌جمهور بررسی شد. 
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: در مرحله اول شرایط دریافت وام خرد برای شاغلان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی، اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که از شعب بانک‌های ذی‌ربط حقوق دریافت می‌کنند، فراهم است و در صورتی که این افراد در رتبه اعتباری B، A و C باشند، می‌توانند بدون ضامن تسهیلات دریافت کنند. حسینی افزود: بخشنامه و مصوبات اجرایی شدن این موضوع در حال اجرا و ابلاغ است. مصوبات هیات‌مدیره‌ها نیز اخذ شده و بر این اساس تسهیلات تا 50 میلیون تومان بدون ضامن و با نامه کسر از حقوق (شخص وام‌گیرنده) و همچنین از 50 تا 100 میلیون تومان بدون ضامن و با کسر از حقوق (شخص وام‌گیرنده) به همراه چک یا سفته حسب مورد امکان پرداخت دارد.
 
* چه کسانی می‌توانند بدون ضامن وام بگیرند؟
وزیر امور اقتصادی و دارایی از تکلیف پرداخت وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن به بانک‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد خبر داد.  خاندوزی اعلام کرد با بخشنامه ‎وزارت اقتصاد، بانک‌های زیرمجموعه این وزارتخانه مکلف شدند تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان افراد حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر دارای رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق خود) را «بدون ضامن» انجام دهند. 
پیش از این، در نشست رئیس‌جمهور با مدیران عامل بانک‌ها مصوب شد تا پرداخت تسهیلات خرد به مردم با اعتبارسنجی جایگزین اخذ وثیقه شود و علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز از تغییر نوع وثیقه‌ برای وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: در پی این تغییر، کسی که کارمند یا حقوق‌بگیر ثابت دولت است می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند. 

Page Generated in 0/0060 sec