printlogo


کد خبر: 243157تاریخ: 1400/11/4 00:00
اخبار

مصوبات ستاد اقتصادی برای بورس اجرا می‌شود
سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: مصوبه ۱۰ بندی ستاد اقتصادی دولت اجرایی خواهد شد و مقدمات کار در حالی پیگیری است.  ستاد اقتصادی دولت در جلسه ۲۸‌آذر مصوبه‌ای ۱۰‌بندی برای حمایت از بازار سرمایه داشت. از این مصوبه ۱۰‌بندی تنها یک بند که درباره سوخت گاز و خوراک صنایع بود، نیاز به تغییراتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تصویب مجلس دارد و بقیه موارد از اختیارات دولت است. در همین راستا تغییرات مورد نیاز برای اجرای این مصوبه در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در سال آینده با فرمول سال ۱۴۰۰ محاسبه شده و نرخ سوخت گاز صنایع هم ۴۰‌درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود. بند دیگر مصوبه ستاد اقتصادی دولت از جمله موارد مرتبط با تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه، بحث نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و موسسات اعتباری یا اوراق مشارکت از طریق تصویب آیین‌نامه در درون دولت اجرا می‌شود و نیاز به تغییر بودجه و مصوبه مجلس ندارد. از نظر دولت بهبود شرایط بازار سرمایه با تغییر وضع متغیرهای کلان اقتصادی رقم خواهد خورد اما دولت بدون دخالت مستقیم از اجرای مصوباتی که به شرایط بازار کمک کند حمایت خواهد کرد. 
 
***
ایجاد زیرساختی جدید برای حمایت واحدهای صنفی از سرپرستان خانوار
اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در جهت حمایت از سرپرستان خانوار، واحدهای صنفی برخی شرایط استفاده از حساب یارانه را برای مشتریان فراهم می‌کنند. در اطلاعیه این نهاد آمده است: به موجب ضرورت حمایت از سرپرستان خانوار دریافت‌کننده یارانه و مشارکت واحدهای صنفی در این امر، از این پس خواربار‌فروشان، سوپرمارکت‌ها، فروشندگان گوشت، مرغ و مواد پروتئینی، لبنیات و مواد غذایی می‌توانند شرایط استفاده سرپرستان خانوار از حساب یارانه‌شان را فراهم کنند. 
این اطلاعیه می‌افزاید: به موجب این طرح و بر اساس تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حمایت از خانوارها و حمایت هوشمند و کمک به ترمیم قدرت خرید آنها، تمهیدات لازم به منظور مشارکت هر چه بیشتر واحدهای صنفی هدف (از جمله خواربارفروشی، سوپرمارکت‌ها، فروشندگان گوشت، مرغ و مواد پروتئینی، لبنیات، مواد غذایی) برای تکمیل اطلاعات دستگاه پوز آنها در سامانه ایرانیان اصناف به عمل آمده است. در این اطلاعیه تاکید شده است: این واحدهای صنفی می‌توانند اطلاعات دستگاه کارتخوان در اختیار خود را با مراجعه به اتحادیه ذی‌ربط تا تاریخ ۱۰ بهمن‌ سال جاری در سامانه ایرانیان اصناف ثبت کنند. در این مرحله، تطابق مشخصات مالک پایانه فروش (پوز) و صاحب حساب بانکی با دارنده پروانه کسب الزامی نبوده و ثبت مشخصات پوزها در سامانه تنها به معنای پذیرش پایانه فروش اعلامی به عنوان پایانه فروش مورد تایید دارنده واحد صنفی است و مشتریان امکان خرید از حساب یارانه خود را از آن دستگاه پوز خواهند داشت. 
 
***
ارزآوری 9/3 میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی و غذایی
یک مقام مسؤول گفت: ۶ میلیون و ۲۶۳ هزار تن محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۳ میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار از ابتدای سال جاری تا پایان آذر از کشور صادر شده است.  محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر، ۷۹۵ هزار تن هندوانه، ۶۱۷ هزار تن گوجه‌فرنگی تازه یا سرد کرده، ۵۹۸ هزار تن سیب تازه، ۵۲۸ هزار تن سیب‌زمینی تازه یا سرد کرده و ۲۸۴ هزار تن پیاز، موسیر و سیر را جزو 5 قلم عمده صادراتی به لحاظ وزن طی این مدت عنوان کرد. وی اظهار داشت: 5 قلم عمده صادراتی از نظر ارزش شامل ۷۳۸ میلیون و ۶۱۰ هزار دلار پسته، ۲۸۸ میلیون و ۷۳۰ هزار دلار گوجه‌فرنگی تازه یا سرد کرده، ۱۸۵ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار هندوانه، ۱۸۵ میلیون و ۶۶۰ هزار دلار خرما و ۱۶۹ میلیون و ۱۴۰ هزار دلار سیب تازه می‌شود. قربانی با بیان اینکه در مدت یاد‌شده ۲۳ میلیون و ۴۱۱ هزار تن محصولات کشاورزی اساسی برای تأمین نیاز کشور وارد شده است، گفت: طی ۹ ماهه امسال، 5 قلم عمده وارداتی به لحاظ وزن نیز شامل ذرت دامی با ۶‌میلیون و ۸۹۳ هزار تن، گندم ۵ میلیون و ۲۸ هزار تن، جو ۲ میلیون و ۶۷۸ هزار تن، کنجاله سویا یک میلیون و ۹۷۱ هزار تن و دانه سویا یک میلیون و ۸۲۳ هزار تن می‌شود. 
 
***
افزایش ۵۲ درصدی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی
مرکز آمار ایران اعلام کرد: عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۰ به ۵۵ هزار تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۵۲ درصد افزایش داشت. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ۲۸۸۰۹ تن، 4/52 درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. بر اساس نتایج این طرح، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۰ جمعا 947/54 تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با 809/28 تن، ۴/۵۲ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با 744/21 تن، بز و بزغاله با 368/3 تن و سایر انواع دام با 026/1 تن، به ‌ترتیب ۶/۳۹ درصد، ۱/۶ درصد و 9/۱درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۰ با ماه مشابه سال ۱۳۹۹ نشان‌دهنده افزایش ۵۲درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت در آذر ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ برای گوسفند و بره ۷۶ درصد، برای بز و بزغاله ۲۳ درصد، برای گاو و گوساله ۴۱ درصد، برای گاومیش و بچه‌گاومیش ۴۵ درصد و برای شتر و بچه‌شتر ۴۴ درصد افزایش داشته است. همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل (آبان) حدود ۳/۰ درصد کاهش داشته است.

Page Generated in 0/0057 sec