printlogo


کد خبر: 243168تاریخ: 1400/11/4 00:00
نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جدی‌ترین و فوری‌ترین تهدید از منظر آمریکایی‌ها تروریسم داخلی است
جنگ ابدی آمر یکا با خودش

گروه بین‌الملل: سال گذشته در همین ایام جو بایدن چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از نطق تحلیف خود در کنگره گفت: «87 سال پیش، پدران ما در این قاره ملتی جدید پدید آوردند؛ کشوری که آبستن آزادی بود و خود را وقف رسیدن به این خواسته کرد که همه برابر آفریده شده‌اند. ما اکنون درگیر جنگ داخلی بزرگی هستیم و اینکه آیا این ملت، یا هر ملتی چنین متعهد، می‌تواند برای مدت طولانی از عهده این آزمون برآید». سخنان بایدن در حالی ایراد شد که در آن زمان واشنگتن دی‌سی بیش از آنکه پایتخت سیاسی آمریکا باشد، به اردوگاه نظامی مملو از نیروهای حاضر در وضعیت «آماده‌باش» تبدیل شده بود. اکنون در یک ‌سالگی ریاست‌جمهوری بایدن وضعیت جامعه آمریکا نشان می‌دهد مهم‌ترین تهدید بالقوه این کشور بیش از هر چیز شکاف داخلی و تهدیداتی است که از ناحیه گروه‌های شبه‌نظامی راست‌گرا و تروریسم داخلی مطرح شده است. نتایج عمده نظرسنجی‌های انجام شده در این مدت نشان می‌دهد مردم آمریکا باور دارند مفاهیمی نظیر «دموکراسی آمریکایی» بشدت رو به زوال گذاشته است. شاید بهترین توصیف از وضعیت کنونی این کشور را بتوان در کتاب تازه منتشرشده «نیک برایانت» نویسنده آمریکایی با عنوان «وقتی آمریکا از بزرگ بودن باز ایستاد؛ تاریخچه‌ای از حال» یافت. در بخش ابتدایی این کتاب آمده است: «یک سال [از ریاست‌جمهوری بایدن] گذشته و همچنان آن خواسته برای اتحاد مردم، بیشتر شبیه یک تفکر سحرآمیز است. ایالات‌متحده آمریکا نه‌تنها فاصله زیادی تا گردهم آمدن دارد که در وضعیت بدتری از لحاظ از هم‌گسیختگی است. گاهی اینطور احساس می‌شود تنها چیزی که ملت را متحد می‌کند، نفرت مشترک است. به نظر می‌آید آمریکا مشغول جنگ ابدی با خودش است». واقعیت این است که وحشت بایدن از شکاف اجتماعی و تضاد جامعه آمریکا بجا بوده و دولتمردان آمریکا با وجود نگرانی از این وضعیت توفیقی در کم‌کردن این شکاف نداشتند. بارزترین نکته این واقعیت نیز پس‌لرزه‌های ادامه‌دار ششم ژانویه 2020 است. شورش در کنگره به جای آنکه به نقطه‌ای برای رد ترامپیسم تبدیل شود، اتفاقی شد که جنبش محافظه‌کاران را رادیکال‌تر کرد. برایانت در بخش دیگری از کتاب خود آورده است: «اکنون ما شاهد چیزی هستیم که در آمریکای مدرن سابقه نداشته است؛ رئیس‌جمهوری سابق که همچنان از حمایت گسترده حزب خود برخوردار است و از پذیرش نتیجه انتخابات سر باز می‌زند».
 
* وحشت آمریکایی‌ها از تروریسم داخلی
پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا اخیرا نظرسنجی مشترک «یوگاو/ اکونومیست» را منتشر کرده است که نشانگر این واقعیت است که بیش از نیمی از شهروندان آمریکایی بر این باورند گروه‌های شبه‌نظامی راست‌گرا تهدیدی جدی علیه این کشور هستند. نظرسنجی «یوگاو/ اکونومیست» نشان می‌دهد جمع کثیری از آمریکایی‌ها معتقدند تروریسم داخلی و شبه‌نظامیان راست‌گرا تهدید فوری و جدی برای ایالات‌متحده هستند. بر اساس نتایج این نظرسنجی، زنان، دموکرات‌ها و کسانی که مدرک دانشگاهی دارند، تروریسم داخلی و شبه‌نظامیان راست‌گرا را تهدیدی جدی برای ایالات‌متحده می‌دانند. نظرسنجی مذکور نشان داد ۸۱ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی «تروریسم داخلی» را یک تهدید تلقی می‌کنند و تنها ۸ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند آن را تهدید نمی‌دانند و  در مقابل، افرادی که خود را محافظه‌کار می‌دانند، بسیار محتمل‌تر بود که تروریسم داخلی و شبه‌نظامیان راست‌گرا را هیچ تهدیدی برای ایالات متحده محسوب نکنند. این نظرسنجی ۱۵ تا ۱۸ ژانویه (۲۵ تا ۲۸ دی) با شرکت ۱۵۰۰ آمریکایی و حاشیه خطای 8/2 درصد انجام شد. 
 
* نیمی از آمریکایی‌ها گروه‌های راست‌گرا را تهدید می‌دانند
نتایج این نظرسنجی نشان داد 53درصد آمریکایی‌ها، گروه‌های شبه‌نظامی راست‌گرا را تهدیدی فوری و جدی یا تهدیدی تا حدودی جدی برای ایالات متحده می‌دانند. ۱۷ درصد دیگر در نظرسنجی گفتند آنها هیچ تهدیدی ایجاد نمی‌کنند. این یعنی آمریکایی‌ها کمتر نگران شبه‌نظامیان راست‌گرا هستند تا تروریسم داخلی. طبق نتایج به دست آمده، نگرانی دموکرات‌ها و بایدن درباره شبه‌نظامیان راست‌گرا و تروریسم داخلی تقریبا برابر بود. از میان پاسخ‌دهندگانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به جو بایدن رأی دادند، ۶۵ درصد معتقدند شبه‌نظامیان راست‌گرا تهدیدی جدی و فوری برای ایالات‌متحده هستند و ۶۰ درصد نیز همین باور را درباره تروریسم داخلی داشتند. 
 
* جمهوری‌خواهان حامی اصلی شبه‌نظامیان راست‌گرا
کسانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا رأی دادند و آنهایی که جمهوری‌خواه معرفی می‌شوند، بسیار کمتر از تروریسم داخلی نگران شبه‌نظامیان دست راستی بودند. ۴۳ درصد رای‌دهندگان به ترامپ، شبه‌نظامیان راست‌گرا را تهدیدی برای ایالات متحده نمی‌دانند اما تنها ۱۷ درصد این باور را درباره تروریسم داخلی داشتند. 
 
* سه‌پنجم آمریکایی‌ها نگران درگیری‌ها در 2024
پیش‌تر اکثر آمریکایی‌ها در یک نظرسنجی گفتند معتقدند دموکراسی در ایالات‌متحده در خطر از بین رفتن است. فقط ۲۶ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی موسسه «شوئن کوپرمن» گفتند دموکراسی در ایالات‌متحده برای نسل‌های آینده تضمین می‌شود، در حالی ‌که ۵۱ درصد بر این باورند دموکراسی در آمریکا در خطر انقراض قرار دارد. همچنین نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد اکثر رای‌دهندگان آمریکایی نگران بروز خشونت در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی این کشور در سال ۲۰۲۴ هستند. در نظرسنجی اخیر مرکز یوگاو، دست‌کم سه‌پنجم آمریکایی‌ها گفتند نگران بروز درگیری و خشونت در جریان انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در کشورشان هستند.

Page Generated in 0/0067 sec