printlogo


کد خبر: 243169تاریخ: 1400/11/4 00:00
معاون پلیس راهور ناجا در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» توضیح داد
ورود قضایی به ماجرای ایربگ‌ها

مهدی جابری: باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف زنجیره‌ای محور بهبهان-رامهرمز که منجر به جان ‌باختن 5 نفر و مصدومیت ده‌ها نفر شد، یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات خودرویی کشور را در سال جاری رقم زد تا جایی که در تازه‌ترین خبر، اعلام شده است مقامات مرتبط در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای بررسی این حادثه حضور می‌یابند. 
پلیس راهور ناجا به عنوان نخستین مرجعی که درباره نقص فنی خودروهای داخلی در تصادف تلخ محور بهبهان- رامهرمز افشاگری کرده بود، همچنان پیگیر این ماجراست. 
سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در این باره به «وطن‌امروز» گفت: ما گزارش این حادثه را به مرجع قضایی ارائه داده‌ایم و خودروسازان داخلی را به عنوان مسببان این تصادف مرگبار معرفی کرده‌ایم. هم‌اکنون دادگستری استان خوزستان در حال رسیدگی به این پرونده است. 
وی تاکید کرد: ما به هیچ وجه این موضوع را تا رسیدن به نتیجه قطعی و نهایی رها نمی‌کنیم. خودروسازان باید در برابر عملکردشان پاسخگو باشند و این وظیفه ذاتی ما است که مسببان حوادث جاده‌ای را شناسایی کنیم و با آنها رفتار قانونی داشته باشیم. 
سرهنگ جهانی ادامه داد: ما از تولید داخل حمایت می‌‎کنیم اما به شرط آنکه امنیت و سلامت مردم را تهدید نکند. هدف ما از پیگیری جدی و قاطعانه موضوع این است که ایمنی، امنیت و آرامش مردم محفوظ باشد. 
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه ایمنی هموطنان را با هیچ چیز معاوضه نمی‌کنیم، اظهار داشت: نه فقط در تصادف بهبهان، بلکه در هر حادثه دیگری با مسببان و عاملان وقوع حادثه رفتار قانونی داریم. 
 
* قدم بعدی؛ ورود سازمان بازرسی
پس از حادثه مرگبار بهبهان و مشخص شدن این موضوع که ایربگ خودروهای داخلی باز نشده است، تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه‌هایی با رسانه‌ها خواستار ورود سازمان بازرسی به این ماجرا شدند. 
سیدجواد حسینی‌کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اظهار داشت: به نظر من قدم بعدی در اتفاق تاسف‌بار بهبهان، ورود سازمان بازرسی است. اگر نهادهای ناظر با قاطعیت و جدیت پیگیر ماجرا باشند، می‌توان امیدوار بود که یک بار برای همیشه خودروسازان را وادار به رعایت استانداردهای ایمنی خودروها کرد. 
وی افزود: این تصادف زنجیره‌ای مشخص کرد که ایمنی مورد ادعای خودروسازان در حد حرف و شعار است و متاسفانه در زمان حادثه شاهد واقعیت‌های تلخ و جبران‌ناپذیری هستیم. 
نماینده مردم در مجلس بر جدیت کمیسیون صنایع مجلس و اکثر نمایندگان برای پیگیری نقص ایمنی خودروهای داخلی تا رسیدن به نتیجه مشخص و نهایی تاکید کرد. 
 
* اظهار نظر خودروسازان پس از 10 روز!
شرکت‌های خودروساز داخلی که از سوی پلیس راهور به عنوان مسببان و مقصران اصلی حادثه بهبهان معرفی شده‌اند 10 روز را در سکوت محض به سر بردند و ترجیح دادند «این آش را هم نزنند!» 
چند روز قبل معاون کیفیت یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی از طبیعی بودن باز نشدن ایربگ 7 خودروی این شرکت در تصادف زنجیره‌ای بهبهان دفاع کرد و گفت: «رویکرد شرکت خودروسازی ما در حوادث رانندگی، مشتری‌مدارانه است!... در ۷ خودروی حادثه‌دیده با بررسی‌های کارشناسی به عمل آمده و تحلیل اطلاعات موجود، به طور قطع باز نشدن ایربگ مورد تایید و مطابق با استاندارد است!»
وی تاکید کرد: «این شرکت خودروساز به تمام تعهدات خود در قبال مشتریان پایبند است!»
اظهارات این مقام مسؤول در شرکت خودروساز داخلی درباره احترام به مشتری، در حالی است که این شرکت و آن یکی شرکت خودروساز داخلی با گذشت ۲ هفته از حادثه تلخ بهبهان هنوز از مردم، افراد آسیب‌دیده و خانواده‌های آنها عذرخواهی نکرده‌اند. 
 
* واکنش‌های منطقی پلیس به دفاعیات غیرمنطقی خودروسازان
پیش از آنکه مقام مسؤولی در یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی برای توجیه باز نشدن ایربگ‌ها وارد عمل شود، یکی از فعالان صنفی نزدیک به خودروسازان در اظهارنظری طنزآمیز گفته بود: «از آنجا که در تصادف زنجیره‌ای بهبهان فقط عقب خودروها درگیر بوده، نیازی به باز شدن ایربگ‌ها نبوده است!»
پلیس راهور اما پس از هر بار اظهار نظر غیرمنطقی از سوی فعالان خودروساز داخلی، پاسخ‌های منطقی به آنها ارائه کرده و البته درخواست کرده است که شرکت‌های خودروساز به دنبال فرار از مسؤولیت و توجیه به دور از عقلانیت نباشند. 
پلیس راهور ناجا در واکنش به اظهارات معاون یکی از شرکت‌های خودروساز که گفته بود «به‌ طور قطع باز نشدن ایربگ‌ها مورد تأیید و مطابق با استاندارد است!» گفت: «این تأییدیه بر اساس کدام استاندارد، کدام آزمون و تست تصادف به‌ عمل آمده است؟ آیا بیان این مطلب توسط این مقام مسؤول خودروساز برای فرار از مسؤولیت در این حادثه نیست؟ وی باید تست تصادفی را که برای این خودروها صورت گرفته و مدارک آن را به سازمان ملی استاندارد ارائه و به ‌صورت شفاف اعلام کند تا مالکان خودرو بدانند که آیا سوار بر ارابه مرگ نشده‌اند؟!» همچنین سرهنگ جهانی، معاون راهور پلیس در واکنش به جملات طنزآمیز یک مقام صنفی نزدیک به خودروسازان، گفته است: «ایشان می‌گوید فقط عقب خودروها در تصادف درگیر شده و نیازی به باز شدن ایربگ نبوده است! در حالی که در تصادفات زنجیره‌ای، وسایل نقلیه پشت سر همدیگر هستند. یعنی آسیب مؤثر به قسمت جلوی همه وسایل نقلیه درگیر حادثه بوده و طبیعی است که با ورود ضربه باید ایربگ‌ها عمل می‌کردند و عجیب اینجاست که این مقام صنفی خودروسازی، ضربه را برای همه خودروها از عقب آنها بیان کرده است. خودرویی که در این تصادفات از عقب آسیب دیده، قبل از آن با قسمت جلو به ماشین جلویی برخورد کرده است و باید ایربگ‌ها عمل می‌کردند».
در همین ارتباط دکتر علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس به خبرنگار «وطن امروز» گفت: در جلسات روزهای یکشنبه (دیروز) و سه‌شنبه به طور ویژه موضوع باز نشدن ایربگ‌ خودروهای داخلی را با حضور وزیر صمت بررسی می‌کنیم. 
وی افزود: قبلا هم گفته بودیم که برای دفاع از جان و امنیت مردم و همچنین حقوق مادی و معنوی آنها از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده خواهیم کرد. حضور وزیر صمت برای پاسخگویی در این کمیسیون نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس با قاطعیت پیگیر این موضوع هستند و خواهند بود. با گذشت ۲ هفته از تصادف تاسف‌بار بهبهان و مشخص شدن نقص فنی خودروها، تنها نکته امیدبخش این است که نمایندگان مجلس و مقامات پلیس با جدیت پیگیر این ماجرا هستند و همه آنها تاکید داشته‌اند که تا آخر پای این ماجرا ایستاده‌اند.

Page Generated in 0/0064 sec