printlogo


کد خبر: 243183تاریخ: 1400/11/5 00:00
ارتش یمن طی عملیات جدید موشکی- پهپادی بار دیگر مناطق مختلفی در امارات و عربستان را هدف قرار داد
ضرب شست مجدد علیه امارات

گروه بین‌الملل: بامداد دیروز ارتش یمن طی عملیات موشکی- پهپادی مناطق مختلفی در امارات و عربستان سعودی را هدف قرار داد. صبح دیروز سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در توئیتر خود اعلام کرد جزئیات عملیات جدید در عمق سعودی و امارات ساعت ۱۰ صبح (به وقت محلی) اعلام خواهد شد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح این عملیات اعلام کرد طی این عملیات اقدامات زیر صورت گرفته است:
ـ حمله به پایگاه هوایی «الظفره» و اهداف حساس دیگر در ابوظبی با تعدادی موشک بالستیک از نوع «ذوالفقار»
ـ هدف قرار گرفتن مواضع حیاتی و مهم در «دوبی» با استفاده از پهپادهای «صماد ۳»
- تعدادی از پایگاه‌های نظامی در عمق عربستان در منطقه «شروره» و مناطق دیگر با تعداد زیادی پهپاد «صماد یک» و «قاصف k2» منهدم شدند. 
ـ مواضع حیاتی و حساس در «جیزان و عسیر» با شمار قابل توجهی از موشک‌های بالستیک هدف قرار گرفتند. 
یحیی سریع همچنین خاطرنشان کرد این حملات با دقت بالایی انجام شد و اهداف مورد نظر به صورت دقیق هدف قرار گرفت. این عملیات تنها یک هفته بعد از حمله پهپادی و موشکی انصارالله یمن به ابوظبی، پایتخت امارات صورت می‌گیرد. امارات به‌تازگی حملات خود به یمن را تشدید کرده و نیروهای تحت امر خود با نام گردان‌های «العمالقه» (غول) را که از گروه‌های سلفی، تکفیری و داعش تشکیل شده‌اند، برای حمله به استان شبوه اعزام کرده است. به نوشته رسانه‌های یمن، امارات همچنین با انتقال سلاح و تجهیزات نظامی از طریق آب‌های سرزمینی یمن برای شبه‌نظامیان وابسته به خود، تجاوزاتش را تشدید کرده است. جنگنده‌های ائتلاف سعودی- اماراتی همچنین جمعه گذشته طی 70 مورد بمباران صعده و الحدیده بیش از 300 غیرنظامی یمنی را قربانی و مجروح کردند. 
 
* حمله موشکی - پهپادی به اهدافی در عمق خاک سعودی
سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین گفت شماری از پایگاه‌های نظامی در عمق خاک عربستان سعودی در منطقه «شروه» و مناطق دیگر با تعداد زیادی از پهپادهای نوع «صماد یک» و «قاصف k2» هدف قرار گرفته است. وی گفت که مناطق حیاتی و حساس در «جیزان» و «عسیر» عربستان (جنوب غرب) نیز با شمار زیادی موشک‌های بالستیک هدف قرار گرفته و عملیات با دقت بالا اهدافش را محقق کرده است. یحیی سریع همچنین تأکید کرد نیروهای مسلح یمن آمادگی کامل برای توسعه عملیات خود در مرحله آتی دارند و آماده‌اند تشدید حملات را با تشدید عملیات پاسخ دهند. در حمله به منطقه صنعتی شهر جیزان دست‌کم یک نفر زخمی‌ شده است. 
 
* هشدار به شرکت‌های خارجی در امارات
سخنگوی نیروهای مسلح یمن بار دیگر به شرکت‌‌های خارجی در امارات و سرمایه‌گذاران در این کشور توصیه کرد امارات را ترک کنند؛ چرا که این کشور دیگر امن نیست. سریع تأکید کرد: تا زمانی که امارات به حملات  خود به یمن و محاصره این کشور و مردم آن ادامه می‌دهد، به ‌شکل مستمر در معرض حملات نیروهای مسلح یمن خواهد بود. 
 
* بیانیه ائتلاف سعودی و امارات
در همین راستا ائتلاف سعودی با صدور بیانیه‌ای مدعی شد گزارش اولیه از خسارات مادی به برخی کارگاه‌ها حکایت دارد. این ائتلاف یکشنبه‌شب از هدف قرار گرفتن منطقه جیزان واقع در جنوب عربستان سعودی توسط موشک بالستیک نیروهای یمنی خبر داد. از سوی دیگر، دفاع شهری عربستان سعودی اعلام کرد  در پی اصابت موشک یمنی به استان «احد المسارحه» در منطقه جیزان در جنوب غرب سعودی ۲ نفر زخمی شده‌اند و خسارات مادی وارد شده است. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، به نقل از ائتلاف سعودی مدعی رهگیری و انهدام ۲ فروند پهپاد شده است که از استان جوف یمن به پرواز درآمده بودند. در حالی که برخی منابع غیررسمی از توقف فرود هواپیماها در فرودگاه ابوظبی خبر داده‌اند، وزارت دفاع امارات مدعی رهگیری موشک‌های یمن شده است.  خبرگزاری رسمی امارات «وام» هم به نقل از وزارت دفاع این کشور مدعی شد، با ۲ موشک بالستیک که یمنی‌ها به سمت امارات شلیک کرده‌اند، مقابله شده است. وزارت دفاع امارات در ادامه ادعا کرد این موشک‌ها منجر به خسارتی نشده و بقایای آن در مناطقی در اطراف ابوظبی سقوط کرده است. 
 
* جنگنده‌های ائتلاف سعودی ۴۵ بار یمن را بمباران کردند
منابع خبری بامداد دوشنبه گزارش دادند جنگنده بمب‌افکن‌های ائتلاف سعودی طی کمتر از ۲۴ ساعت گذشته ۴۵ بار یمن را بمباران کردند. به گزارش المسیره، جنگنده بمب‌افکن‌های ائتلاف سعودی ۱۸ بار شهر «حریب» و 4 بار شهر «الوادی» واقع در استان مأرب را بمباران کردند. بر اساس این گزارش، این جنگنده‌ها همچنین ۱۰ بار شهر عین التابعه واقع در استان شبوه را هدف قرار دادند. این گزارش می‌افزاید، جنگنده بمب‌افکن‌های ائتلاف سعودی همچنین ۸ بار شهر مقبنه در استان تعز و 5 بار نیز استان صعده یمن را بمباران کردند. 
 
* هشدار امنیتی آمریکا به شهروندان این کشور در امارات
خبرگزاری اسپوتنیک نوشت در پی حمله ارتش یمن به ابوظبی و دوبی در پاسخ به تجاوزات روزانه ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات به غیرنظامیان یمنی، سفارت آمریکا از شهروندانش در امارات خواسته است سطح بالای هوشیاری امنیتی را حفظ کرده و مراقب باشند. سفارت آمریکا همچنین هفته گذشته پس از حمله انصارالله یمن به ابوظبی هشدار مشابهی را به شهروندان آمریکایی مقیم امارات داده بود. 
 
* حمله یمن بورس ابوظبی را منفی کرد
پایگاه اطلاع‌رسانی «DFM» مربوط به بورس دوبی صبح دیروز با اشاره به حمله موشکی- پهپادی یمن نوشت این مسأله باعث شد بورس ابوظبی 2/2 درصد و بورس دوبی 3/0 درصد منفی شوند. بر اساس این گزارش، در معاملات دیروز شاخص کل بورس ابوظبی 70 واحد ریخت و به 3140 واحد افت کرد. شاخص بورس دوبی هم به 8675 واحد عقب‌نشینی کرد. در معاملات دیروز بورس ابوظبی بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله انبوه‌سازی عمار، افت بالای 3 درصد ارزش سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه کردند به گونه‌ای که عمار 5/3 درصد و شرکت سرمایه‌گذاری GFH معادل 1/3 درصد منفی شدند. در همین راستا محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در اظهارنظری گفت ارزش سرمایه‌گذاری در امارات به «صفر» خواهد رسید.
***
    سازمان «پزشکان بدون مرز»: حمله به زندان صعده غیرقابل انکار است     
سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای جداگانه حمله ائتلاف سعودی به زندان صعده را محکوم کرد. به گزارش المیادین، سازمان پزشکان بدون مرز حمله ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی به یک زندان در صعده در شمال یمن را غیرقابل توجیه خواند و اعلام کرد هیچ راهی برای انکار آن وجود ندارد. در بیانیه این سازمان آمده است: این حمله غیرقابل انکار است و همه شاهد آن بوده‌اند. «احمد مهمات» رئیس هیات سازمان پزشکان بدون مرز در یمن نیز در این باره تاکید کرد: این حوادث در ادامه سلسله حملات هوایی غیرقابل توجیه بوده است که ائتلاف سعودی علیه مدارس، بیمارستان‌ها، بازارها، مراسم عروسی و زندان‌ها در یمن انجام می‌دهد. وی ادامه داد: از ابتدای جنگ یمن بارها شاهد آثار و پیامدهای وحشتناک بمباران کورکورانه مناطق یمن توسط ائتلاف بوده‌ایم. ائتلاف متجاوز عربی در ادامه حملات خود به غیرنظامیان یمنی، زندانی در صعده را هدف قرار داد که این حمله ۸۷ کشته و ۲۶۶ مجروح بر جا گذاشت. 

Page Generated in 0/0155 sec