printlogo


کد خبر: 243184تاریخ: 1400/11/5 00:00
دور دنیا

پرواز 39 جنگنده چینی بر فراز تایوان
ارتش چین در واکنش به اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در اعزام ۲ ناو خود به دریای چین جنوبی، ۳۹ فروند هواپیمای خود را به‌ سمت سامانه دفاع هوایی تایوان روانه کرد. پکن روز یکشنبه در حالی از پرواز نزدیک به 40 فروند هواپیمای جنگنده چینی در فضای این جزیره خبر داد که رکورد پرواز جنگنده‌های چینی بر فراز تایوان با 56 فروند و مربوط به ماه اکتبر (پاییز گذشته) بوده است. واشنگتن به ‌دنبال آن است با استفاده حداکثری از تمایل تایوان برای جدایی از چین، به اهداف خود در دریای چین جنوبی دست یابد؛ منطقه‌ای که به ‌اعتقاد کارشناسان توجه آمریکا را از خاورمیانه به این سمت معطوف کرده است. به گزارش خبرگزاری «ان‌اچ‌کی»، نیروی دریایی ژاپن یک رزمایش مشترک با نیروی دریایی آمریکا در آب‌های جنوب استان اوکیناوا نزدیک محدوده دریای چین‌جنوبی انجام داد که 10 کشتی از جمله ۲ ناو هواپیمابر آمریکایی «یواس‌اس کارل وینسون» و «یواس‌اس آبراهام لینکلن» و همچنین یک ناوشکن در آن شرکت داشتند. اینکه ارتش آمریکا از پایگاه‌های خود در خاک آمریکا چند ناو هواپیمابر به آب‌های اطراف ژاپن اعزام کند معمول نیست. همین موضوع رویارویی واشنگتن با پکن در این منطقه راهبردی دریایی را وارد فاز جدیدی کرد و چین در واکنش جنگنده‌هایش را به آسمان تایوان فرستاد. از طرف دیگر در کنفرانس خبری دیروز، ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در زمینه‌های لغو پروازهای مسافری به انتقاد از واشنگتن پرداخت. 
***
کودتای بورکینافاسو در شب تاریخی
در یک رخداد تاریخی، ارتش بورکینافاسو با بهره‌برداری از جشن عمومی ناشی از پیروزی تیم ‌ملی فوتبال این کشور در جام ملت‌های آفریقای 2022 در کامرون، اقدام به کودتا و برقراری حکومت نظامی کرد. ناآرامی‌ها در این کشور کوچک و محصور شمال غرب قاره آفریقا از روز یکشنبه آغاز شد. به گزارش اسپوتنیک، ساعاتی پیش از پیروزی تیم ‌ملی بورکینافاسو بر گابن در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آفریقا، تبادل آتش شدید در آواگادوگو، پایتخت این کشور گزارش شد. این درگیری‌ها مانع شادی خیابانی مردم در پایتخت نشد. سپس خبرگزاری فرانسه در خبری به نقل از منابع امنیتی گزارش داد راک مارک کریستین کابوره، رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان و وزرای دولت بورکینافاسو عملا در پادگان سانگولی لامیزانا بازداشت شده‌اند. در ابتدا وزیر دفاع این کشور وقوع کودتای نظامی توسط برخی ارتشی‌های شورشی را تکذیب کرد اما سرانجام پیش از ظهر دیروز، ارتش بورکینافاسو با تایید خبر دستگیری رئیس‌جمهور اعلام کرد قدرت را در دست گرفته است. شرکت ایرفرانس دیروز ۲ پرواز به بورکینافاسو را لغو کرد و سفارت فرانسه در آواگادوگو به شهروندان فرانسوی توصیه کرد به دلیل درگیری‌های خشونت‌آمیز و ناآرامی‌ها در ارتش، از خانه و محل اقامت‌شان خارج نشوند. 
***
اخراج خانم وزیر مشاور انگلیس به‌ خاطر مسلمان بودن!
دفتر نخست‌وزیری انگلستان با انتشار اطلاعیه‌ای از صدور دستور تحقیقات درباره اخراج وزیر مشاور پیشین این کشور صرفا به دلیل مسلمان بودن خبر داد. به گزارش روزنامه ساندی تایمز، داونینگ استریت حساسیت زیادی به صحبت‌های خانم نصرت غنی، وزیر مشاور سابق در امور حمل‌و‌نقل هوایی و دریایی کابینه نشان داده که گفته است دلیل کنار گذاشته شدن او از سمتش در سال 2020، عدم استقبال همکارانش از مذهب او بوده است. در اطلاعیه دفتر بوریس جانسون آمده است: «نخست‌وزیر خواستار آغاز تحقیقات دولت درباره ادعاهای مطرح شده از سوی نصرت غنی نماینده پارلمان شده است». خانم غنی، نماینده حزب محافظه‌کار در وست مینیستر که اصالتی کشمیری و مسلمان دارد اخیرا به افشای تبعیض مذهبی در بالاترین سطح سیاسی انگلیس پرداخته بود. او هفته گذشته به روزنامه ساندی تایمز گفت: «یکی از رهبران حزب محافظه‌کار طی یک جلسه در دفتر نخست‌وزیری به من گفت مسلمان بودنم مانند یک مشکل در یک نشست مطرح و بررسی شده است».
اظهارات اخیر نصرت غنی باعث مطرح شدن مسائل مربوط به اسلام‌هراسی در درون حزب محافظه‌کار انگلستان در رسانه‌ها شده است. او دیروز در واکنش به ثبت شکایت رسمی جانسون از حزب محافظه‌کار توئیت زد: «تنها درخواست من از نخست‌وزیر همان‌گونه که دیشب نیز به وی گفتم، جدیت در این باره و تحقیق در این رابطه است. از تصمیم اتخاذ شده استقبال می‌کنم».
***
مذاکره آمریکا و انگلیس با طالبان در نروژ
هیأت طالبان که به دعوت دولت نروژ به این کشور اسکاندیناویایی رفته، اقدام به مذاکره با نمایندگان دولت‌های آمریکا، انگلیس و چند کشور غربی دیگر کرده است. «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان شنبه گذشته با هواپیمای خصوصی در رأس هیاتی برای شرکت در نشستی با محوریت افغانستان عازم اسلو، پایتخت نروژ شد. طبق اعلامیه وزارت خارجه‌ نروژ، نمایندگان طالبان و اقشار مختلف جامعه‌ افغانستان برای نشست ۲۳ تا ۲۵ ژانویه در اسلو دعوت شده‌اند. با گذشت یک روز از ورود هیات طالبان به اسلو اما مشخص شد این نشست پوششی برای مذاکره دولت‌های غربی با طالبان بوده است. ابتدا ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت موقت طالبان در توئیتی نوشت امیرخان متقی و هیات اعزامی با مقامات دولت نروژ دیدار کرده‌اند. او همچنین درباره شرکت طالبان در نشست اسلو نوشت: «شرکت‌کنندگان تایید کردند افغانستان خانه مشترک همه افغان‌هاست و بر لزوم همکاری افغان‌ها برای بهتر شدن وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی در کشور تاکید کردند. تمام شرکت‌کنندگان در این باره که تنها راه‌حل تمام مشکلات افغانستان تفاهم و همکاری است، به توافق رسیدند». با این حال کمی بعد منابع نروژی فاش کردند که هیات طالبان با نمایندگان دولت بایدن و دولت بوریس جانسون و همچنین نمایندگان سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی نیز دیدار کرده است.

Page Generated in 0/0066 sec