printlogo


کد خبر: 243185تاریخ: 1400/11/5 00:00
روند تخلیه دیپلمات‌های آمریکایی، انگلیسی و آلمانی از اوکراین آغاز شده است
آیا اسرائیلی‌ها زلنسکی را هم می‌برند؟

وضعیت اوکراین با دخالت‌های نظامی و سیاسی آمریکا و متحدانش به سرعت رو به وخامت می‌گذارد. پس از آنکه آمریکا، انگلیس و آلمان دیپلمات‌های‌شان را از این کشور فراخواندند، حالا نوبت به رژیم صهیونیستی رسیده تا در یک نمایش تبلیغاتی روس‌هراسانه، دم از انتقال ده‌ها هزار یهودی اوکراینی به سرزمین‌های اشغالی بزند. همه این تحرکات دیپلماتیک در حالی است که سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه، درباره خطر بی‌سابقه بروز یک جنگ همه‌جانبه در اوکراین هشدار داده و گفته است ارتش کی‌یف در خط تماس دونباس در شرق این کشور آماده حمله به روس‌تباران شده است. 
در چنین شرایطی وزارت خارجه دولت بایدن که قبلا توصیه سطح 4 را درباره سفر به اوکراین صادر کرده بود، به شهروندان آمریکایی اعلام کرد به دلیل همه‌گیری کرونا و افزایش تهدیدها از سوی روسیه از سفر به این کشور امتناع کنند. 
همزمان سخنگوی کاخ سفید از برنامه‌ریزی وزارت خارجه آمریکا برای تخلیه آمریکایی‌ها از اوکراین از روز دوشنبه به خاطر وضعیت امنیتی خبر داد. در صورتی که چنین تصمیمی اتخاذ شود، اعضای خانواده دیپلمات‌های آمریکایی در اوکراین باید به واشنگتن بازگردند و دیگر کارمندان غیرضروری نیز می‌توانند به صورت داوطلبانه این کشور را ترک کنند. 
وزارت خارجه انگلیس نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل احتمال اقدام نظامی مسکو علیه اوکراین، نیمی از کارمندان سفارت و اعضای خانواده آنها را از سفارتش در اوکراین خارج می‌کند. لندن همچنین از شهروندان خود خواست از سفرهای غیرضروری به اوکراین خودداری کنند. روز یکشنبه وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای مدعی شده بود روسیه در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک دولت طرفدار خود در اوکراین است. این در حالی است که انگلیس پیش‌تر به ارسال سلاح‌های ضدتانک و مستشاران نظامی به اوکراین اعتراف کرده است. 
از طرف دیگر آلمان‌ها هم برخلاف تصمیم اتحادیه اروپا، در حال تخلیه کارکنان و وابستگان سفارت خود در کی‌یف هستند. طبق اعلام بروکسل، کشورهای اتحادیه اروپایی، فرستادگان دیپلماتیک خود را در اوکراین حفظ می‌کنند، هر چند آلمان، رهبر فعلی اتحادیه پیشاپیش این موضع را نقض کرده است. 
 به نوشته روزنامه بیلد، برلین با وجود مخالفت با ارسال سلاح به اوکراین که به احضار سفیر این کشور در کی‌یف انجامید، همسو با متحدان آمریکایی و انگلیسی‌اش در ناتو اقدام به تخلیه بخشی از دیپلمات‌هایش از این کشور می‌کند. 
وزیر خارجه اوکراین در توئیتی از این موضوع انتقاد کرد و نوشت: «اظهارات مقامات آلمان مبنی بر اینکه امکان تحویل سلاح‌های تدافعی به اوکراین وجود ندارد با وضعیت امنیتی امروز همخوانی ندارد».
جالب اینکه آمریکا و انگلیس که اقدام به ارسال تسلیحات به اوکراین کرده‌اند، هر کدام به شکلی از زیر بار اعزام نیروی نظامی رزمی به این کشور در صورت حمله روس‌ها شانه خالی کرده و به این ترتیب با وجود دمیدن مداوم بر آتش جنگ، در حساس‌ترین لحظات پشت اوکراینی‌ها را خالی می‌کنند. از یک سو، جو بایدن احتمال اعزام نیرو به اوکراین در صورت اشغال جزئی آن توسط روسیه را منتفی خواند و از طرف دیگر معاون نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد لندن شانه به شانه اوکراین در جنگ حضور خواهد داشت اما بدون اعزام نیرو(!)
 در شرایطی که احتمال برخورد در شرق اوکراین بیشتر شده، گفته شده در بحبوحه این تنش‌ها وزرای دفاع روسیه و انگلیس تصمیم دارند با هم در مسکو دیدار و گفت‌وگو کنند. اسرائیل نیز به عنوان دست‌نشانده آمریکا و بریتانیا در خاورمیانه از نظر تبلیغاتی کاملا هماهنگ با خط روس‌هراسانه واشنگتن و لندن عمل می‌کند. به گزارش روزنامه هاآرتص، رژیم صهیونیستی آماده انتقال حدود 75 هزار نفر از یهودیان اوکراین به فلسطین اشغالی در صورت حمله روسیه به این کشور به موجب قانون اسرائیلی «بازگشت حق مهاجرت» است. نمایندگان وزارتخانه‌های دولتی اسرائیل در نشستی، تهدید پیش‌بینی شده علیه اقلیت‌های یهودی در اوکراین را که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور  نیز یکی از آنهاست بررسی کردند.

Page Generated in 0/0086 sec