printlogo


کد خبر: 243186تاریخ: 1400/11/5 00:00
استاندار حسکه:
بازی آمریکا با داعش علیه آشتی ملی سوریه است

استاندار حسکه از نقش آمریکایی‌ها در تحولات شمال شرق سوریه با هدف بازگرداندن تروریست‌های داعش به میدان پرده برداشت. نیروهای کرد تحت نظارت آمریکا موسوم به قوای دموکراتیک (قسد)، زندان الصناعه را از ۴ محور محاصره کرده و با توپخانه و راکت به شکل گسترده داعشی‌های داخل آن را زیر آتش گرفته‌اند. 
روزنامه الوطن به نقل از منابع رسانه‌ای نزدیک به قسد اعلام کرد تاکنون 123 نفر از زمان شروع درگیری‌ها کشته شده‌اند که 77 نفر از آنها از داعش و 39 نفر هم از «قسد» و ۷ نفر از غیرنظامیان هستند. 
غسان خلیل، استاندار حسکه در گفت‌و‌گو با روزنامه الوطن، درباره حملات اخیر تکفیری‌ها به زندان‌های شهر الحسکه سوریه گفت: «زندان الصناعه همچنان تحت کنترل «قسد» است و داعشی‌ها تاکنون شماری از افراد قسد را در داخل زندان به گروگان گرفته‌اند و همچنین داعشی‌های فراری بر ساختمان‌های مجاور و برخی نقاط در غویران مسلط هستند. درگیری‌ها در اطراف زندان همچنان ادامه دارد و بالگردهای آمریکایی در آسمان حسکه در حال پرواز هستند. روند نابودی منازل شهروندان و آواره کردن آنها از مناطق النشوه، الزهور و غویران ادامه دارد. آنچه تاکنون رخ داده است، تلاش آمریکا برای به چرخه برگرداندن داعش بویژه پس از خواست داخلی و بین‌المللی برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است. فعال کردن داعشی‌ها از سوی آمریکا بهانه‌ای برای ماندن این نیروها در سوریه فراهم می‌آورد. همچنین از اهداف این تحولات این است که به ساکنان منطقه فشار وارد شود به مراکز آشتی ملی دولت سوریه مراجعه نکنند زیرا آنها روند آشتی ملی را خطری برای خود می‌دانند».
او در ادامه به دیدار «متئو پرل» معاون فرستاده آمریکا در امور سوریه با سرکرده‌های قسد و گروه موسوم به شیوخ الرقه و درخواست از آنها برای کارشکنی در مسیر روند آشتی ملی در الرقه سوریه هم اشاره کرد و گفت: «این مقام آمریکایی به صراحت خواستار آن شده است که اجازه موفقیت به روند آشتی ملی داده نشود و آنها نباید به سوی مصالحه با دمشق پیش بروند».
این مقام سوری ضمن اشاره به تبلیغات مسموم و دروغ رسانه‌های قسد و مورد حمایت آمریکا علیه روند آشتی ملی سوریه ادامه داد: «این شبه‌نظامیان بخوبی می‌دانند در صورت موفقیت روند آشتی ملی، کار آنها هم تمام است. اقدامات «قسد» علیه ساکنان در حد ارتکاب جنایت است. آنها هیچ پایگاه مردمی ندارند و نفرت عمیقی حتی در میان اقشار کُرد از نیروهای «قسد» وجود دارد». او همچنین به عدم حضور سازمان‌های بشردوستانه مانند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، سازمان جهانی بهداشت و کمیساریای امور پناهندگان، برنامه جهانی غذا و یونیسف اشاره کرد.
 از طرف دیگر واشنگتن در یک نعل وارونه دیپلماتیک، سعی می‌کند خود را از حملات اخیر داعش به الحسکه مبرا جلوه دهد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده حمله پنجشنبه داعش به بازداشتگاه نیروهای امنیت داخلی استان الحسکه در شمال شرق سوریه را که تلاشی برای آزادی جنگجویان بازداشت شده داعش بود، محکوم می‌‎کند». 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بلافاصله با ماهیگیری از درگیری‌های الحسکه، به توجیه حضور اشغالگرانه آمریکایی‌ها و ائتلاف به رهبری واشنگتن در سوریه پرداخت و مدعی شد: «این حمله تاکیدی بر اهمیت و نیاز به تأمین مالی کامل ائتلاف جهانی برای شکست دادن طرح‌های داعش است». نیروهای کرد سوری نیز در این غائله انگشت اتهام را به سوی ترکیه و تروریست‌های ارتش آزاد که مورد حمایت آنکارا هستند، دراز کرده اما اشاره‌ای به تحرکات لجستیکی آمریکایی‌ها به نفع داعش در شرق سوریه نمی‌کند. در بیانیه قسد تأکید شده این نیروها توانسته‌اند توطئه ترکیه در حق ساکنان شمال و شرق سوریه را خنثی کنند.

Page Generated in 0/0129 sec