printlogo


کد خبر: 244195تاریخ: 1400/11/5 00:00
درخواست مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای مقابله جدی‌ و اصولی با شیوع سرطان
زنجیره درمان سرطان کامل نیست
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: نظارت بر شیوع و درمان سرطان باید مانند واکسیناسیون بیماری‌های واگیر «قاطعانه» باشد

سرطان دومین عامل مرگ‌و‌میر در کشور بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی معرفی شده و هرچند توان علمی و پزشکی کشورمان برای مقابله با این بیماری بسیار خوب است اما به خاطر ناقص بودن زنجیره درمان، اکنون تبدیل به یک تهدید جدی در حوزه سلامت شده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، هفته پیشگیری از سرطان یکی از مهم‌ترین بهانه‌ها و فرصت‌هایی است که در طول سال برای بررسی روند شیوع و درمان این بیماری در کشورمان فراهم می‌شود. مطابق اعلام رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۴۰درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و ۴۰درصد قابل علاج هستند. بنابراین اگر به حوزه پیشگیری توجه داشته باشیم، با توجه به توان درمان سرطان در کشور، فقط ۲۰ درصد از سرطان‌ها منجر به مرگ خواهد شد. 
پروفسور محمداسماعیل اکبری در یک نشست خبری به مناسبت هفته پیشگیری از سرطان اظهار داشت: سرطان در ایران و دنیا دومین دلیل مرگ است و سرطان پستان را باید شایع‌ترین سرطان دانست که البته این نوع سرطان بار مالی بیشتری به دنبال دارد. 
وی با اشاره به اینکه باید به کم کردن هزینه درمان بیماران سرطانی توجه ویژه کرد، گفت: پزشکان در این بخش باید در موارد محدودی ام‌آرآی برای بیماران تجویز کنند اما متاسفانه در برخی مراکز شاهدیم تا ۹۰ درصد از ام‌آرآی استفاده می‌شود که علاوه بر هزینه‌های سنگین مالی، تخلفات اجباری علمی دیگری اعم از جراحی و سایر درمان‌های بدون نیاز نیز برای بیمار ایجاد می‌کند. 
اکبری اظهار داشت: انتظار این است یک راهنمای بالینی مدون توسط وزارت بهداشت در زمینه بیماری‌های پرهزینه بویژه در بخش سرطان تعریف و برای اجرا به بخش درمانی کشور ابلاغ شود. متاسفانه با وجود ده‌ها بار نامه‌نگاری مکتوب، در راهنماهای نوشته شده این مهم یعنی کاهش هزینه و بیمارمحوری مورد توجه قرار نگرفته است. 
اکبری در ادامه تصریح کرد: به صورت رسمی نیز به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم که ۳ هزار میلیارد تومان بودجه مصرفی این وزارتخانه در حوزه سرطان اضافی است؛ این پول بیهوده هزینه می‌شود و بهتر است به شکل موثرتری صرف شود. 
 
* سرطان‌های متفاوت در گروه‌های سنی و مناطق جغرافیایی
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ۹۷ درصد سرطان‌ها در ایران در افراد بالغ اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: تقریبا در کشورمان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۱۴۵ تا ۱۵۰ نفر دچار سرطان می‌شوند. در 5 سال گذشته سن سالمندی در کشور افزایش داشته و جمعیت بالای ۶۰ سال از 5/6 درصد به 5/10 درصد رسیده است. هر چه سن بالاتر برود میزان و انواع سرطان نیز افزایش خواهد یافت. 
وی با بیان اینکه سرطان فقط به سن افراد وابستگی ندارد و به جغرافیا نیز بستگی دارد، افزود: به طور مثال در شمال ایران سرطان معده و مری با رقم قابل توجهی شایع شده است و سالانه حدود ۴۵ تا ۵۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر دچار این نوع سرطان می‌شوند. 
اکبری ادامه داد: در استان‌های اردبیل، خراسان شمالی، گیلان و مازندران میزان سرطان معده بالاست به طوری که در استان اردبیل ۲۱ درصد همه سرطان‌ها را سرطان معده تشکیل می‌دهد؛ در این منطقه ۵۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر دچار سرطان معده می‌شوند. 
وی همچنین تصریح کرد: در عین حال در جنوب کشور همچون بندرعباس و بوشهر ابتلا به سرطان حدود 5/9 نفر در ۱۰۰ هزار نفر است، این یعنی اگر سن را هم بالای ۵۰ سال در نظر بگیریم، استان‌های شمالی 4 برابر استان‌های جنوبی دچار این نوع سرطان می‌شوند. 
اکبری گفت: افرادی که به هر دلیل در مراکز شلوغ شهر و سر چهارراه‌های تهران می‌ایستند، به طور حتم به دلیل آلودگی شهر تهران بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.
 
* عضو کمیسیون بهداشت مجلس: زنجیره درمان سرطان کامل نیست
هرچند توان علمی و پزشکی کشورمان برای درمان سرطان بسیار مناسب و حتی بهتر از برخی کشورهای غربی است اما نبود برنامه اصولی و دقیق، عاملی برای ایجاد نگرانی از شیوع سرطان در کشور شده است. 
ملک‌فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره به «وطن‌امروز» گفت: تشخیص سریع سرطان در مراحل اولیه یک موضوع مهم است که متاسفانه در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود، بنابراین بیمار در زمان پیشرفت بیماری و دقیقا در شرایطی که فرصت طلایی و مناسب را برای درمان از دست داده است، متوجه وجود بیماری می‌شود. این هم هزینه‌های اضافه‌ای را به او و نظام سلامت تحمیل می‌کند و هم اینکه شانس درمان و بهبود را کاهش می‌دهد. 
وی افزود: واقعیت این است که چرخه درمان سرطان در کشور ما کامل نیست. وزارت بهداشت، مجلس و دیگر متولیان حوزه سلامت باید بتوانند به یک الگوی موثر برای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان دست یابند. اگر بتوانیم پیشگیری را قبل از درمان وارد برنامه‌های نظام سلامت کنیم، پیشرفت قابل توجهی در کاهش شیوع سرطان در کشور خواهیم داشت. 
فاضلی ادامه داد: همان‌طور که در کشور ما برنامه‌های جامع و دقیقی برای واکسیناسیون بیماری‌های واگیردار وجود دارد، باید در زمینه مقابله با سرطان هم چنین برنامه‌ قاطعانه‌ای داشته باشیم. وقتی سرطان دومین عامل مرگ‌و‌میر در کشور است، طبیعتا باید در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس و دیگر نهادهای مرتبط با نظام سلامت باشد. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به اینکه یکی از مخاطبان این «بایدها» خود کمیسیون بهداشت است و این کمیسیون چه برنامه‌هایی برای کنترل شیوع سرطان دارد؟ اظهار داشت: وظیفه ما و وزارت بهداشت است که برنامه و اقدامات موثر داشته باشیم. البته برنامه‌هایی در حال انجام است اما باید اصولی و تکمیل‌کننده زنجیره درمان سرطان باشد که الان اینطور نیست.

Page Generated in 0/0067 sec