printlogo


کد خبر: 244196تاریخ: 1400/11/5 00:00
راه ارتباطی ده‌ها روستا به دنبال بارش‌های سنگین اخیر برف و باران همچنان مسدود است
امداد رسانی در شرایط سخت

بارش‌های پردامنه هفته گذشته اگر چه باعث خوشحالی مردم بویژه کشاورزان شد اما خسارت‌های زیادی را نیز به زیرساخت‌ها، مزارع و واحدهای مسکونی وارد کرد؛ به شکلی که با ورود سیلاب به منازل هنوز برخی ساکنان در حال تخلیه آب از واحدهای مسکونی خود هستند. علاوه بر این همچنان خیلی از راه‌های روستایی و بعضا راه‌های مواصلاتی به دلیل بارش سنگین برف بازگشایی نشده  و امدادرسانی در برخی از مناطق به سختی انجام می‌شود. به طور مثال با گذشت 5 روز از بارش برف و کولاک، اورامان هنوز در محاصره برف است و کمک‌های هوایی هم به این منطقه نرسیده است. ارسال امدادهای هوایی جمعیت هلال‌احمر استان کردستان برای کمک به اورامان که هنوز در محاصر برف و خاموشی به سر می‌برد، به دلیل شرایط نامساعد جوی ناموفق ماند. به دنبال بارش برف و کولاک شدید در استان کردستان، محورهای مواصلاتی منطقه اورامان از توابع شهرستان سروآباد مدت ۵ روز است که بازگشایی نشده و کمک‌رسانی به این منطقه به دلیل شرایط نامساعد جوی هم از طریق هوایی و هم از طریق زمینی ناموفق بوده است. طی اطلاعات به دست آمده، علاوه بر محورهای مواصلاتی، برق و خدمات مخابرات در اورامان نیز قطع است و مردم این منطقه در شرایط سختی به سر می‌برند. پیام جلالی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کردستان در گفت‌و‌‌گو با ایسنا اظهار کرد: در ادامه امدادرسانی به روستاهای محاصره شده در برف، واحد امداد هوایی هلال‌احمر استان طی روز گذشته و در یک عملیات ۲ ساعته امداد‌رسانی به روستاهای مسدود شهرستان‌های بانه و سقز را انجام داد که متاسفانه به دلیل شرایط جوی و وزش شدید باد امکان امدادرسانی به ۲ روستای مسدود در بانه مقدور نشد. وی با اعلام اینکه امداد‌رسانی به سایر روستاها با موفقیت صورت گرفت، افزود: امید است با مساعد شدن شرایط جوی بتوان به روستاهای گرفتار در برف هم امدادرسانی کرد یا در نهایت از طریق مسیرهای زمینی امدادرسانی انجام می‌شود. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان از بسته شدن مسیرهای ارتباطی روستاهای اورامان طی چند روز اخیر خبر داد و عنوان کرد: فرماندار سروآباد و مردم منطقه درخواست کمک و رساندن اقلام ضروری به این شهر را دارند که متاسفانه به دلیل شرایط جوی نامساعد این امر صورت نگرفته است. وی ادامه داد: امید است شرایط جوی و وزش باد اجازه عملیات را بدهد تا بتوان خدمات هلال‌احمر را به شهروندان اورامان انتقال داد. 
 
* مسیر 50 روستا در آذربایجان غربی همچنان بسته است
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی از برف‌روبی 95 درصد راه‌های روستایی خبر داد و گفت: مسیر روستاهای بسته باقی مانده به زیر ۵۰ رسیده که آن هم در حال بازگشایی است. ارسلان شکری اظهار کرد: آذربایجان ‌غربی ۸ هزار کیلومتر راه روستایی دارد که بیش از ۹۵ درصد آن برفروبی شده و مسیرهای روستاها برحسب میزان بارش و تداوم آن، یک تا ۳ بار برفروبی شده و این روند در برخی مناطق همچنان ادامه دارد. وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد مسیرهای ۲هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه استان طی یک هفته اخیر درگیر برف و حتی کولاک بود، گفت: مسیر روستاهای بسته باقی مانده زیر ۵۰ بوده که آن هم در حال بازگشایی است. 
 
* خروج ۹۰ درصد مناطق آسیب‌دیده از سیل کرمان از حالت اضطرار
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: ۹۰ درصد مناطق آسیب‌دیده از سیل، از حالت اضطرار خارج شده‌اند. مجید سعیدی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران استان با اشاره به تاثیرپذیری ۱۴ شهرستان در جریان بارندگی‌های اخیر و سیلاب اظهار کرد: ۹۰ درصد مناطق آسیب‌دیده از حالت اضطرار خارج شده‌اند. وی گفت: در ۱۳ روستا در جازموریان و ۱۶ روستا در بخش مرکزی رودبار جنوب باید مطالعات اساسی انجام شود، چون در مسیر رودخانه هستند و هرگونه بارندگی شدید، همین شرایط را برای آنها رقم می‌زند. وی خاطرنشان کرد: در روستای کروچان وسط رودخانه ساخت و ساز انجام شده است که با حضور قوه ‌قضائیه حتما باید مسیر رودخانه‌ها بازگشایی شود. همچنین امین باقری، فرماندار ریگان از ثبات وضعیت مناطق سیل‌زده خبر داد و گفت: تنها درباره راه ارتباطی روستاهای ارتفاعات و کوهستانی مشکل داریم که بتوانیم خسارت‌های وارده را بررسی کنیم. وی خواستار ماشین‌آلات سنگین برای بازگشایی راه‌ها شد. رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان نیز از امدادرسانی و اسکان ۴۰ هزار نفر و توزیع ۵۰۰ تن اقلام خوراکی و زیستی خبر داد و گفت: ۸ فروند بالگرد هلال‌احمر، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی امدادرسانی انجام می‌دادند. 
 
* راه ارتباطی 71 روستا در لرستان همچنان مسدود است
بر اثر بارش‌های سنگین برف در روزهای گذشته راه ارتباطی 1256 روستای شهرستان‌های الیگودرز، خرم‌آباد، دلفان، دورود، بروجرد و ازنا مسدود شده بود که با تلاش عوامل راهداری تاکنون مسیر 1185 روستا بازگشایی شده است اما همچنان راه 71 روستا در شهرستان‌های الیگودرز و دلفان مسدود است و تلاش‌ها برای بازگشایی آنها ادامه دارد.
***
    تداوم خدمات‌رسانی نیروی زمینی ارتش در مناطق سیل‌زده جنوب   
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق نزاجا گفت: خدمت‌رسانی ارتش در منطقه زهکلوت و رودبار جنوب برای ششمین روز ادامه دارد. امیر سرتیپ دوم امیر غلامعلیان با بیان اینکه اکنون ششمین روزی است که با استقرار کامل نیروها در منطقه سیل‌زده جنوب در حال خدمات‌رسانی به مردم این منطقه هستیم، گفت: تمرکز ما طی این مدت امداد‌رسانی هوایی با استفاده از بالگردهای پایگاه هوانیروز کرمان بوده که تاکنون 28 سورتی پرواز انجام شده است و توانسته‌ایم از این طریق اقلام معیشتی و مورد نیاز را بین سیل‌زدگان توزیع کنیم. وی در ادامه افزود: با توجه به مسدود شدن بسیاری از را‌ه‌های زمینی و گرفتار شدن 130 روستا در محاصره سیل، با استقرار ادوات و ماشین‌ آلات سنگین در منطقه، بیش از 90 درصد مسیرهای دسترسی به روستا‌ها و شهرهای مختلف سیل‌زده جنوب کرمان بازگشایی شده است. سرتیپ دوم غلامعلیان در ادامه گفت: علاوه بر توزیع اقلام معیشتی و بازگشایی راه‌ها، اقداماتی در راستای لایه‌روبی رودخانه‌ها، احداث سدهای حفاظتی و ایجاد سیل‌بند با توجه به بارش‌های پیش رو انجام شده است و پلی که بر اثر سیل تخریب شده بود، توسط ادوات نیروی زمینی در حال ساخت و بازسازی است. وی افزود: طی ۶ روز اخیر با همت یگان‌های پشتیبانی اقدامات لازم برای ایجاد آشپزخانه‌های صحرایی و خبازخانه‌ها انجام شده است و روزانه ۶ هزار پرس غذا در بین زلزله‌زدگان تقسیم می‌شود. علاوه بر این حدود 400 سری وسایل گرمایشی و اقلام معیشتی و زیستی نیز در سومین مرحله اقلام مومنانه در بین زلزله‌زدگان توزیع شد. تا آخر در کنار سیل‌زدگان خواهیم ماند.

Page Generated in 0/0068 sec