printlogo


کد خبر: 244198تاریخ: 1400/11/5 00:00
۷۶۹۱ ابتلا و ۲۱ فوتی جدید کرونا در کشور طی 24 ساعت
غلبه اُمیکرون؛ شهر نارنجی شد

زنگ خطر شیوع اُمیکرون در کنار رشد تصاعدی مبتلایان به کرونا در کشور به صدا درآمده است به طوری که طی یک شبانه‌‌روز ۷ هزار و ۶۹۱ بیمار جدید کرونایی شناسایی شدند. به گزارش «وطن‌امروز» با آنکه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور کاهشی است اما آمار مبتلایان به این بیماری روزبه‌روز درحال افزایش است و چنانچه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون کم‌توجهی شود، موج جدید بیماری سراسر ایران را فرا می‌گیرد؛ شاهد این مدعا هم اینکه پس از مدت‌ها و با افزایش مبتلایان به کرونا رنگ نارنجی بار دیگر به نقشه‌ کرونایی کشور بازگشت. روابط عمومی بهداشت دیروز اعلام کرد: از ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۶۹۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۵۷۷ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۲۱ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۲۵۱ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۸۲ هزار و ۷۵۹ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌‌اند. از سویی یکهزار و ۲۲۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست اما یک شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. وضعیت ۴۰۳ شهرستان هم آبی است. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، تاکنون ۶۰ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۸۵۵ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۶۵۷ نفر دوز دوم و ۱۴ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۷۶۴ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۲۹ میلیون و ۲۲ هزار و ۲۷۶ دوز رسید. 
 
* رشد تصاعدی مبتلایان به کرونا 
اگر چه آمار مبتلایان به کرونا در کشور طی ماه گذشته به حدود 1000 نفر رسیده بود اما این بیماری همچنان در حال شیوع است، طوری که هم‌اکنون بیش از 7 هزار نفر طی یک شبانه‌روز به این ویروس مبتلا شده‌اند. دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با «کووید-۱۹» با بیان اینکه بیش از ۵۰‌درصد موارد در گردش کرونا مربوط به سویه اُمیکرون است، گفت: بنابراین می‌توان گفت سویه اُمیکرون در حال حاضر در کشور غالب شده است. دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت ابتلا به «کووید-۱۹» در کشور گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که طی دو هفته گذشته از نیمه دی‌ماه، روزانه افزایش موارد جدید کرونا را داشتیم به طوری که روزی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش ابتلا نسبت به روز قبل را شاهد بودیم. وی در ادامه افزود: وقتی درصدی افزایش نسبت به روز قبل داشته باشیم، این درصد به صورت تصاعدی بالا می‌رود. به عنوان مثال اگر همان ۱۰ درصد را هم به عنوان حداقل محاسبه کنیم و اگر قرار باشد روزی ۱۰ درصد تعداد بیماران‌مان اضافه شود، بعد از ۱۰ روز تعداد بیماران جدیدمان 6/2 برابر می‌شود؛ یعنی اگر ما امروز ۵۰۰۰ بیمار جدید داشته باشیم و هر روز هم ۱۰ درصد به تعداد بیماران روز گذشته ما اضافه شود، بعد از ۱۰ روز تعداد بیماران ما 6/2 برابر ضربدر ۵۰۰۰ مورد امروز می‌شود و در نتیجه تعداد بیماران ۱۳ هزار نفر می‌شود. یونسیان درباره میزان گردش اُمیکرون در کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد موارد کرونایی- که در کشور در حال گردش است- از سویه اُمیکرون است و می‌توان گفت اُمیکرون در کشور غالب شده است. در عین حال در کل دنیا ۷۲ درصد موارد ابتلا به کرونا که بررسی شده، از نوع اُمیکرون بوده و طبیعی است که کشور ما هم مستثنا نباشد. بنابراین اُمیکرون در دنیا غالب شده و در کشور ما هم طبیعتا به ویروس غالب بدل شده است. همچنین دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: با توجه به روند افزاینده تعداد موارد مثبت مبتلا به اُمیکرون در سراسر کشور به نظر می‌رسد نزدیک به پیک اُمیکرون باشیم. دکتر حمیدرضا جماعتی اظهار داشت: در جلسه اخیر کمیته علمی برای پیشگیری از موج سنگین کرونا، بحث و بررسی‌های زیادی شد. مطالعات نشان داده استفاده از ماسک حدود ۳۰ درصد می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون موثر باشد. وی تاکید کرد: با توجه به مطالعاتی که درباره اثرات واکسیناسیون انجام شده، توصیه کمیته علمی این است که مردم سریعا نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، چراکه تزریق دوز سوم، می‌تواند بیش از ۸۰ درصد از بستری شدن در بیمارستان‌ها پیشگیری کند. همچنین واکسیناسیون کارکنان سازمان‌ها و ادارات دولتی باید الزامی شود. علاوه بر این، رویترز در گزارشی مبتنی بر تازه‌ترین یافته‌های پزشکی اعلام کرد: تزریق دوز چهارم واکسن «کووید-۱۹» به افراد بالای ۶۰ سال می‌تواند مقاومت آنها را در برابر نوع شدید این بیماری افزایش دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که تزریق دوز چهارم واکسن «کووید-۱۹» به افراد بالای ۶۰ سال آنها را ۳ برابر بیش از افرادی که ۳ دوز واکسن دریافت کرده‌اند، در برابر نوع شدید بیماری مقاوم کند. همچنین تزریق دوز چهارم یا «یادآور دوم» افراد بالای ۶۰ سال را نسبت به افرادی که ۳ دوز واکسن دریافت کرده‌اند تا ۲ برابر از آلوده شدن به کروناویروس مصون نگه می‌دارد. 
 
* جهان در مقطع حساس همه‌گیری قرار دارد
دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت: جهان در موضوع همه‌گیری «کووید-۱۹» در وضعیت حساسی قرار دارد. «تدروس آدهانوم» دوشنبه در اظهاراتی از کشورها خواست برای پایان دادن به مرحله حاد همه‌گیری با یکدیگر همکاری کنند چرا که اکنون همه ابزارها برای انجام این کار در دسترس قرار دارد. وی افزود: اکنون همه‌گیری «کووید-۱۹» وارد سومین سال خود شده و ما در مقطع حساسی قرار داریم. باید برای پایان دادن به مرحله حاد این بیماری با یکدیگر همکاری کنیم. 

Page Generated in 0/0066 sec