printlogo


کد خبر: 244214تاریخ: 1400/11/5 00:00
اخبار

رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید الجزایر: 
از استقلال‌خواهی و روحیه مقاومت مردم الجزایر حمایت می‌کنیم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با الجزایر اهمیت زیادی قائل است، خطاب به سفیر جدید این کشور گفت: از ابراز علاقه الجزایر برای گسترش روابط با ایران قدردانی می‌کنم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم دریافت استوارنامه «علی عروج» سفیر جدید جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر با اشاره به اینکه سطح فعلی روابط اقتصادی ۲ کشور همتراز روابط سیاسی ممتاز تهران - الجزیره نیست، افزود: امیدوارم در دوره جدید با تکیه بر روابط قبلی و قلبی ۲ کشور، همه تلاش‌ها برای ارتقای سطح روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی طرفین به کار گرفته شود. رئیسی با اشاره به مقاومت و ایستادگی درخشان مردم الجزایر در برابر استعمار فرانسه اظهار داشت: استعمارگران هیچ‌گاه روحیه استعماری خود را کنار نگذاشته‌اند و هر بار با رویکردی جدید به دنبال اهداف استعماری خود هستند و البته مردم الجزایر همواره روحیه مقاومت خود را حفظ می‌کنند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با الجزایر اهمیت زیادی قائل است، خطاب به سفیر جدید این کشور گفت: از ابراز علاقه رئیس‌جمهور الجزایر برای گسترش روابط با ایران قدردانی می‌کنم. 
سیدابراهیم رئیسی همچنین پیش از ظهر دیروز در مراسم دریافت استوارنامه «اسماعیل عبدالمناف» سفیر جدید پادشاهی برونئی دارالسلام با اشاره به روابط فرهنگی ۲ ملت گفت: روابط دو کشور برآمده از رابطه قلبی ۲ ملت مسلمان است و ضروری است روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ۲ کشور نیز بر مبنای این روابط گسترش یابد. رئیس‌جمهور در دیدار «رابرت دوسی» وزیر خارجه توگو نیز با بیان اینکه غربی‌ها در طول تاریخ عمدتا به دنبال استعمار و استثمار کشورهای قاره آفریقا بوده و امروز نیز به اَشکال مختلف امیال و منافع خود را در این قاره دنبال می‌کنند، خاطرنشان کرد: تلاش مردم این قاره برای حفظ استقلال خود ارزشمند است و موفقیت‌شان در گرو تاکید بر هویت ملی، فرهنگی و ایستادگی در مقابل زیاده‌طلبی‌هاست. حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: کشورهای آفریقایی از ظرفیت‌های لازم برای توسعه و بالندگی برخوردار هستند و جمهوری اسلامی ایران از استقلال، پیشرفت و رفاه مردم آفریقا حمایت می‌کند. 
 
* رئیس‌جمهور امشب با مردم گفت‌وگو می‌کند
رئیس‌جمهور شامگاه سه‌شنبه بعد از خبر ۲۱ شبکه اول سیما در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم سخن می‌گوید. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در چهارمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم از آغاز دولت سیزدهم، سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه بعد از خبر ساعت ۲۱ شبکه اول سیما به صورت زنده و مستقیم با مردم ایران سخن می‌گوید. رئیس‌جمهور در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره مهم‌ترین موضوعات داخلی و خارجی، تلاش‌های انجام شده برای بهبود وضع معیشت و نیز برنامه‌های دولت برای حل مشکلات مردم سخن خواهد گفت. این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی همزمان با شبکه اول سیما، از رادیو سراسری نیز پخش خواهد شد. 
***
امیرعبداللهیان: 
اقدامی که خدشه‌ای بر استقلال «نه شرقی، نه غربی» وارد کند انجام ندادیم
وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در همایش ملی ایران و همسایگان تأکید کرد سیاست همسایه‌محوری که دولت اعلام کرده است باید مفهوم‌سازی شود تا بتوانیم همه ابعاد آن را در داخل تبیین کنیم و سپس در عرصه خارجی و جهانی تثبیت کنیم. به گزارش تسنیم، حسین امیرعبداللهیان در ادامه گفت: سیاست همسایه‌محور، طبعا دارای مفاهیم عام جغرافیایی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی است. وی خاطرنشان کرد: ایران نیاز مبرمی به عملیاتی کردن مزیت‌های نسبی بالفعل خود در محیط پایدار منطقه‌ای دارد. وزیر خارجه اضافه کرد: بخش مهمی از راهبرد سیاست خارجی ایران در سطح منطقه‌ای، معطوف به پایدار کردن این منطقه است. امیرعبداللهیان تاکید کرد: سیاست همسایه‌محور صرفا با یک طرح کلامی و گفتمانی به دست نمی‌آید. دولت سیزدهم به دنبال آن است با انعطاف‌پذیری در تعاملات متنوع با همسایگان، بخشی از الزامات سیاست همسایه‌محور را محقق سازد. وی با اشاره به تنش‌های منطقه گفت: چالش دیگر ما موضوع یمن است. آنچه بین یمن و برخی همسایگانش می‌گذرد و برخی کشورهایی که در حمله به یمن مشارکت دارند، یک‌ موضوع یمنی است. از ابتدای بحران یمن، ایران یک طرح 4 ماده‌ای را ارائه و آن را پیگیری کرده است. وزیر خارجه کشورمان گفت: از امارات و عربستان می‌خواهیم از رویکرد سیاسی پیروی کند و به جنگ پایان دهند تا گفت‌وگوهای یمنی- یمنی انجام شود. امیرعبداللهیان ادامه داد: هر وقت عربستان تصمیم بگیرد روابط خود را به حالت طبیعی برگرداند و سفارت‌ها بازگشایی شوند و حتی روابط توسعه پیدا کند استقبال می‌کنیم. اینکه چه زمانی سفارتخانه‌ها باز شود، نیاز به تصمیم عربستان دارد. ما از دور جدید گفت‌وگوها هم استقبال می‌کنیم. وی با بیان اینکه بدون هیچ محدودیتی با نگاه توسعه همکاری‌های خود با همسایگان شمالی از جمله روسیه اقدام کردیم، تاکید کرد: هیچ اقدامی که خدشه‌ای بر شعار استقلال سیاسی «نه شرقی، نه غربی» وارد کند انجام ندادیم. در حوزه سیاسی هم با شرق تعامل می‌کنیم و هم با غرب. وزیر امور خارجه گفت: در آینده نه چندان دور سفر اردوغان به ایران را خواهیم داشت. حسین امیرعبداللهیان درباره مذاکرات وین نیز گفت: ما در تمام مراحل مذاکرات تلاش کردیم یا در جمع سفرای کشورهای همسایه در تهران یا در سفر معاونان یا خودم، آنها را در جریان آنچه بین ما و 5 کشور می‌گذرد، بگذاریم. وی همچنین افزود: اروپایی‌ها ابتکار مشخصی نداشته‌اند اما تلاش کرده‌اند در مذاکرات چند هفته اخیر نقش منطقی و سازنده‌ای داشته باشند. رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز در نقطه‌ای قرار داریم که نتیجه کمیته‌های سه‌گانه را مورد توجه قرار دهیم و تصمیم بگیریم چه چیزی با چه چیزی انجام شود. طرف آمریکایی هر از گاهی پیام می‌دهد که مذاکره مستقیم کند. گفت‌وگوی ما از طریق non-paper است. اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به توافق خوب لازمه‌اش این باشد که گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم آن را نادیده نمی‌گیریم. 

Page Generated in 0/0066 sec