printlogo


کد خبر: 244259تاریخ: 1400/11/6 00:00
پیک اُمیکرون
فوت دهمین فرد مبتلا به اُمیکرون در کشور

آمار مبتلایان به کرونا در کشور با شیب تند در حال افزایش است به طوری که فقط طی 24 ساعت بیش از ۹ هزار نفر از هموطنان‌مان به این بیماری مبتلا شدند. روند رو به رشد شمار مبتلایان به بیماری «کووید-19» در حالی است که شیوع اُمیکرون نیز اکنون تهدیدی جدی است و شمار مبتلایان به این ویروس جهش‌یافته‌ تصاعدی شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، اگر چه آمار مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری «کووید-19» چند ماهی است کاهشی شده اما طی 2 هفته اخیر مبتلایان به این بیماری در سطح وسیعی افزایش یافته است تا زنگ خطر پیک ششم در کشور به صدا درآید. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ هزار و ۳۷۸ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۲۳ بیمار نیز در این بازه زمانی جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه، ۹ هزار و ۳۷۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۶۳۲ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۲۳ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۲۷۴ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۸۵ هزار و ۷۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی یکهزار و ۲۴۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که در حال حاضر یک شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۴۰۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۰ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۱۵۵ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۷۶۸ نفر دوز دوم و ۱۵ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۰۴ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۹ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۴۲۷ دوز رسیده است. 
 
* آماده‌باش مراکز درمانی سراسر کشور
روند رو به رشد آمار مبتلایان به سویه اُمیکرون نشان می‌دهد که طی هفته‌های آتی این بیماری سویه غالب در کشور خواهد شد. دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، کشور در آستانه پیک ششم کرونا با سویه اُمیکرون است، در عین حال بر ضرورت تزریق دوز سوم واکسن کرونا و الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده صحیح از ماسک، تاکید کرد. حمیدرضا جماعتی با اشاره به اینکه تست کرونا از افراد دارای علائم بیماری گرفته می‌شود، گفت: بر اساس مطالعات صورت‌گرفته و تست‌های انجام شده، وضعیت بیماری تقریبا در بسیاری از استان‌ها به این سمت پیش می‌رود که اُمیکرون تبدیل به سویه غالب شود و این در حالی است که در برخی استان‌ها نیز به سویه غالب بدل شده است. به نظر می‌رسد بیماری در حرکت به سمتی است که در اکثر استان‌ها ظرف چند هفته آتی سویه غالب، اُمیکرون خواهد شد و بنابراین اکثر مبتلایان به این سویه از کرونا دچار خواهند شد. بر اساس بررسی‌های انجام شده، در آستانه پیک ششم کرونا با سویه اُمیکرون هستیم. جماعتی ادامه داد: به نظر می‌رسد در استان‌هایی که تغییر وضعیت از رنگ آبی به زرد و از زرد به نارنجی داشتند،‌ سویه غالب به اُمیکرون تبدیل شده است که علاوه‌ بر افزایش تعداد موارد سرپایی، تعداد موارد بستری را هم افزایش می‌دهد. وی همچنین با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون کرونا به ایسنا گفت: تزریق دوز سوم واکسن سطح آنتی‌بادی‌های ضدویروس را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند در برابر اُمیکرون هم اثر بسیار خوبی داشته باشد. در برخی مطالعات مشخص شده ۸۰ درصد کسانی که ۳ دوز واکسن تزریق کرده‌اند، اگرچه بیمار شدند اما در بیمارستان بستری نشدند. او گفت: برای تزریق دوز سوم به نظر می‌رسد اشتیاق مردم به تزریق واکسن کاهش یافته و به همین دلیل هم توصیه اکید ما این است که در این فاصله کوتاه چند هفته‌ای که تا آغاز پیک کرونا مانده است، تزریق دوز سوم افراد انجام شود. 
همچنین وزیر کشور تاکید کرد: اگر شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و شیوع اُمیکرون شدت پیدا کند، بی‌تردید محدودیت‌ها بازمی‌گردد. احمد وحیدی در پایان جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه امروز (دیروز سه‌شنبه) موضوعات متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نخست، اُمیکرون و شدت شیوع آن بررسی شد و در همین راستا تاکید شد رعایت مقررات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد. بی‌تردید اگر در رعایت این مورد کوتاهی کنیم شیوع اُمیکرون و افزایش بستری‌ها دردسرساز خواهد شد. وی افزود: از همه شهروندان درخواست می‌کنیم بشدت مراقبت‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند. یکی از آنها زدن واکسن است؛ واکسن دوز دوم تکمیل شود و دوز سوم را دنبال کنیم. متأسفانه بر اساس گزارش‌ها تزریق دوز سوم ۱۷ درصد اعلام شده است که باید افزایش پیدا کند، چرا که ایمنی بیشتر و اطمینان‌بخشی را ایجاد می‌کند. وحیدی درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: مراکز آموزشی غیر از کلاس‌های درسی که حضوری شدن آنها پیگیری می‌شود، برنامه‌های فوق‌برنامه را که نیاز به تجمع دارد به زمان دیگری موکل کنند. وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره بازگشت محدودیت‌ها در صورت افزایش شهرهای قرمز و نارنجی در رنگ‌بندی کرونایی گفت: بی‌تردید اگر تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در کشور بیشتر شود این اتفاق خواهد افتاد. فعلا یک شهر نارنجی داریم که اگر رعایت نشود و اُمیکرون شدت پیدا کند محدودیت‌ها برمی‌گردد، لذا رعایت دقیق پروتکل‌ها باید به گونه‌ای باشد که نیاز به بازگشت محدودیت‌های سابق نداشته باشیم. 
***
سازمان جهانی بهداشت:
ایران به مدت ۳ سال هیچ موردی از مالاریا ثبت نکرده است
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران ۳ سال متوالی هیچ مورد بومی مالاریا را ثبت نکرده است. تدروس آدهانوم اظهار داشت: در زمینه بیماری‌های واگیر، سال 2021 سالی تاریخی بود و با توصیه WHO برای استفاده گسترده از نخستین واکسن مالاریا در جهان، می‌‌توان سالانه جان ده‌ها هزار نفر را نجات داد. وی خاطرنشان کرد: چین و السالوادور در سال گذشته توسط WHO به عنوان کشورهای «عاری از مالاریا» تایید شدند و ایران هم ۳ سال متوالی است که هیچ مورد بومی مالاریا را ثبت نکرده است.

Page Generated in 0/0060 sec