printlogo


کد خبر: 244275تاریخ: 1400/11/7 00:00
دور دنیا

تفاهم عربستان و عراق برای اتصال شبکه برق
دولت‌های عربستان و عراق، یک یادداشت‌تفاهم برای اتصال شبکه برق ۲ کشور امضا کردند. به گزارش شینهوا، این قرارداد میان عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان و عادل کریمی، همتای عراقی او امضا شد. این قرارداد با هدف تقسیم ذخایر تولید برق و تبادل برق میان ۲ کشور در شرایط اضطراری و در صورت قطع برق امضا شده است. این قرارداد همچنین صادرات و واردات میان ۲ طرف یا با سایر کشورهای عربی را تسریع خواهد کرد. این یادداشت‌تفاهم، آخرین مورد از همکاری‌های میان ۲ کشور است که نشان‌دهنده پیشرفت زیاد روابط دوجانبه ۲ کشور در سال‌های اخیر است. 
***
۳۹ نفر در سواحل فلوریدا مفقود شدند
به دنبال ناپدید شدن حداقل 39 نفر در حادثه واژگونی یک فروند قایق در سواحل ایالت فلوریدا، عملیات امداد و نجات در سواحل شرق ایالات متحده سه‌شنبه شب نیز ادامه یافت. 
به گزارش رویترز، گارد ساحلی آمریکا این قایق را متعلق به قاچاقچیان انسان اعلام کرده است. از این حادثه یک مرد جان سالم به در برده است. تنها بازمانده این حادثه برای درمان و مراقبت‌های پزشکی ناشی از کم شدن آب بدن و آفتاب‌زدگی به بیمارستان منتقل شده است. این مرد به ماموران گارد ساحلی آمریکا گفته است این قایق شنبه‌شب جزایر بیمینی در باهاما واقع در 80 کیلومتری شرق میامی را ترک کرده است. او به گارد ساحلی آمریکا گفته قایق مزبور صبح یکشنبه در نزدیکی سواحل فلوریدا واژگون شده، آن هم در حالی که هیچ‌یک از سرنشینان این قایق جلیقه نجات نپوشیده بودند. 
جمعه گذشته نیز یک قایق دیگر مهاجران در غرب بیمینی با 32 سرنشین واژگون شده بود. بسیاری از این مهاجران، اتباع کوبا و هائیتی هستند که برای رسیدن به سواحل آمریکا این سفر خطرناک را آغاز می‌کنند. غرق شدن قایق مهاجران غیرقانونی در سواحل فلوریدا، اتفاق تازه و ناشناخته‌ای نیست. از اکتبر تاکنون حداقل 557 مهاجر کوبایی توسط گارد ساحلی آمریکا نجات یافته‌اند. این رقم در 5 سال گذشته به بیش از 7400 نفر رسیده بود. 
***
مسکو: واشنگتن حامی تروریست‌های «تحریرالشام» است
هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد ایالات متحده آمریکا موقعیت تروریست‌های «تحریرالشام» را در ادلب، شمال سوریه تقویت می‌کند. بنا بر گزارش پایگاه «روسیا الیوم»، این هیات در بیانیه‌ای اظهار داشت: دیپلماسی آمریکایی به بهانه حمایت از سوری‌هایی که توسط تروریست‌های تحریرالشام به اسارت گرفته شده‌اند با هزینه مالیات مردم آمریکا، از تحریرالشام حمایت می‌کند.
 در ادامه این بیانیه آمده است: «ایالات متحده از هیچ تلاشی برای بازآفرینی چهره این جنایتکاران دریغ نمی‌کند و آنها را به عنوان جایگزینی برای دولت دمشق می‌بیند».
 هیات نمایندگی روسیه در این بیانیه اشاره می‌کند آمریکا نه‌تنها منطقه «التنف» بلکه تمام مناطق شمال شرق سوریه را به اشغال خود درآورده است. بیانیه هیات نمایندگی روسیه در ادامه تاکید کرد: «واشنگتن باید از سرزمین‌هایی که به صورت غیرقانونی اشغال کرده، خارج شود. همچنین باید زمین‌های حاصلخیز پشت رود فرات را به دولت دمشق برگردانده و به سرقت منابع این کشور از جمله استخراج نفت و خارج کردن آنها با تانکر از سوریه پایان دهد». روسیه بارها در کنفرانس‌ها و مجامع بین‌المللی از سرقت نفت توسط آمریکا در سوریه و حمایت این کشور از تروریسم انتقاد کرده است. 
***
انصارالله: امارات به دنبال گدایی حمایت آمریکاست
هشدارها و اظهارات مقامات مختلف صنعا درباره لزوم توقف تعرض‌های امارات به یمن ادامه دارد.
 دیروز (چهارشنبه) «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله و رئیس هیأت عالی مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در توئیتر نوشت: «برخی کشورَک‌های ائتلاف متجاوز به یمن از بحران خودامنیتی در رنجند، مانند امارات که بدون کمک گرفتن از عصای آمریکا نمی‌تواند بایستد و برای گدایی کردن حمایت آمریکا تلاش می‌کند. امارات با خروج واقعی از باتلاق یمن دیگر نیاز به گدایی حمایت آمریکا ندارد اما در صورت ادامه حملاتش به یمن هیچ حمایتی به حالش فایده‌ای ندارد و امنیت را برای این کشور محقق نخواهد کرد».
 نیروهای مسلح یمن دوشنبه هفته جاری پایگاه الظفره را هدف قرار دادند؛ پایگاهی که در ۳۲ کیلومتری جنوب ابوظبی قرار دارد. این پایگاه مقر اصلی هوایی نیروهای آمریکایی در منطقه است.
 این دومین حمله ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ابوظبی طی یک هفته اخیر است؛ عملیات‌هایی که پس از هشدارهای مکرر صنعا به امارات مبنی بر لزوم توقف تعرض به یمن انجام می‌شود. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، سه‌شنبه‌شب بار دیگر درباره خطر سرمایه‌گذاری در امارات هشدار داد.

Page Generated in 0/0200 sec