printlogo


کد خبر: 244300تاریخ: 1400/11/7 00:00
اخبار

پیش‌نویس «قانون حفاظت از تنوع‌زیستی» تهیه می‌شود
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست خلأهای قانونی فراوان در حوزه محیط‌زیست طبیعی را یکی از چالش‌های اساسی یاد کرد و گفت: این معاونت برای رفع خلأهای قانونی در گسترش بوم‌گردی و قرق‌های اختصاصی، در تلاش است پیش‌نویس «قانون حفاظت از تنوع‌زیستی» را تهیه و منتشر کند. 
حسن اکبری به تلاش‌های این معاونت برای حل ارتباطات بین‌المللی، ورود جدی به ارزیابی پروژه‌های توسعه‌ای، رفع برخی معضلات از جمله شکار پرندگان در فریدونکنار، افزایش مشارکت‌های مردمی با هدف گسترش حفاظت از عرصه‌های محیط‌زیست، افزایش مناطق حفاظت‌شده، برگشت منافع اقتصادی پروژه‌های حفاظتی به اعضای جوامع محلی و استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌ها و کارشناسان مدیریت گونه‌های مهاجم و بیماری‌های حیات وحش اشاره کرد. 
***
ایران با شتابی تند به سالمندترین کشور جهان نزدیک می‌شود
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با بیان اینکه از سال ۱۹۵۰ تا ۲۱۰۰ وضعیت سالمندی ایران مشهود است، گفت: از میانگین جهانی عبور کرده‌ایم و با یک شتاب بسیار زیاد به کشور ژاپن به عنوان سالمندترین کشور جهان نزدیک می‌شویم. 
حسام‌الدین علامه افزود: این در حالی است که میانگین سنی ما در اوایل انقلاب ۱۶ سال بوده که اکنون به ۳۲ سال رسیده است و حدود ۲۰ سال آینده به ۴۲ سال و تا ۵۲ سال افزایش پیدا می‌کند. همچنین امید به زندگی از متوسط ۵۷ سال در ۱۳۵۵ به ۷۴ سال در ۱۳۹۵ رسیده است و اکنون ۷۷ سال را امید به زندگی می‌گویند. 
وی خاطرنشان کرد: سن تقریبی سالمندی در ایران بالای ۶۰ سال است. براساس محاسبات علمی، ۱۵ سال از سن امید به زندگی که ۷۵ سال است، کم می‌شود و ۶۰ سال را به عنوان سن سالمندی معرفی کرده‌اند. بحران جمعیتی که از آن نام برده می‌شود در میانه جمعیتی کشور (۳۲ سال) است که با وجود کاهش شدید نرخ باروری، افزایش نرخ سالمندی را شاهد هستیم. 
***
احصای عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون حمایت از معلولان
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اظهار کرد: دستگاه‌های مخاطب این قانون ۳۴ وزارتخانه و دستگاه را شامل می‌شود؛ از سال گذشته ۴ مکاتبه مختلف انجام شده است و حدود ۹ دستگاه هنوز هیچ پاسخی به مکاتبات ما نداده‌اند. 
کاظمی گفت: قرار است عملکرد دستگاه‌های مختلف در شمول قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت احصا و در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری تحت عنوان کمیته هماهنگی و نظارت بر قانون تشکیل می‌شود، ارائه شود. 
وی با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۸۳ تحت عنوان قانون جامع حمایت از حقوق افراد معلول مصوب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد، افزود: باتوجه به نقایص و ایرادات فراوانی که این قانون داشت، سال ۹۶ اصلاحات مربوط انجام شد و از ۱۶ ماده به ۳۴ ماده افزایش پیدا کرد و در اردیبهشت سال ۹۷ مجددا ابلاغ شد. 
***
برگزاری نمایشگاه حمل‌و‌نقل پاک در تهران
نمایشگاه حمل‌و‌نقل پاک با حمایت سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران و حضور فعالان، دست‌‌اندرکاران و ارائه‌کنندگان وسایل نقلیه پاک، همچون انواع دوچرخه، اسکوتر برقی، موتوسیکلت برقی، انواع خودروهای برقی و... از روز گذشته در بوستان گفت‌وگو آغاز به کار کرد. 
 به نمایش گذاشتن توانمندی و دستاوردهای داخلی، رونق‌بخشی به صنایع و تولیدات پاک و سازگار با محیط‌زیست، ترویج استفاده از وسایل پاک و معرفی قابلیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه حمل‌و‌نقل پاک از اهداف برپایی این نمایشگاه است.
***
نمایش خودرو‌های شهدای هسته‌ای در باغ‌موزه دفاع‌مقدس
خودروهای شهدای دانشمند و هسته‌ای که در سال‌های گذشته طی عملیات‌های جداگانه تروریستی از سوی سرویس‌های جاسوسی به شهادت رسیدند، در بخشی از فضای باز باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس با عنوان «موزه خودروهای شهدای هسته‌ای» قرار دارد. 
خودروی شهید مسعود علیمحمدی، دانشمند هسته‌ای و خودروی متعلق به شهید مصطفی احمدی‌روشن از جمله این خودروهاست. خودروی متعلق به شهید مجید شهریاری، شهید داریوش رضایی‌نژاد و فریدون عباسی دوانی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران از دیگر خودروهای حاضر در باغ‌موزه هستند. 

Page Generated in 0/0335 sec