printlogo


کد خبر: 244308تاریخ: 1400/11/7 00:00
رئیس‌جمهور با اشاره به الگوی سیاست خارجی دولت:
به سمت توازن بین‌المللی حرکت می‌کنیم

گروه سیاسی: «دولت در سیاست خارجی به دنبال توازن بین‌المللی است». این پاسخی بود که رئیس‌جمهور سه‌شنبه‌شب به سوالی درباره نسبت روابط دولت با سیاست نه شرقی و نه غربی داد. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در چهارمین گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی فعالیت‌ها و تلاش‌های بسیاری داشته و دارد اما به شکل متوازن عمل نشده است، اظهار داشت: به عنوان مثال آنچنان که ارتباطات سیاسی کشور در عرصه بین‌الملل پیش ‌برده شده، به ارتباطات و تعاملات اقتصادی و تجاری توجه نشده است و نوعی عقب‌ماندگی در این زمینه داریم. خطاب به کسانی که این بحث‌ها را مطرح می‌کنند می‌گویم که تاکنون متوازن عمل نشده و باید نوعی توازن در روابط خارجی کشور برقرار کنیم. چرا ما به همسایگان توجه نکردیم و چرا توجه نمی‌کنیم؟ ظرفیت عظیم تجاری و اقتصادی می‌تواند با ۱۵ همسایه کشور برقرار شود. وی ادامه داد: در نتیجه توافقات به دست آمده در سفر بنده به تاجیکستان، روابط اقتصادی و تجاری ۲ کشور سه‌برابر شده است. همچنین در سفر به ترکمنستان، غیر از بحث سوآپ، ارتباط ترانزیتی ۲ کشور برقرار شد و تحرک خوبی در روابط تجاری - اقتصادی ایجاد شد. اخبار تحولات ایجاد شده در روابط کشورمان با جمهوری آذربایجان را خود رسانه ملی پخش کرد. امروز به نوعی کمبودها و کاستی‌ها دارد جبران می‌شود و درباره روسیه نیز همینطور است. رئیس‌جمهور اظهار داشت: ظرفیت تجاری ایران با روسیه آن چیزی نیست که امروز شاهد آن هستیم. حجم ۳ و خرده‌ای میلیارد دلاری روابط تجاری امروز ۲ کشور براحتی می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار برسد. کالاهای زیادی را می‌توانیم از روسیه وارد کنیم و محصولات کشاورزی و کالاهای بسیاری نیز داریم که می‌تواند به بازار روسیه صادر شود. رئیسی تصریح کرد: در زمینه نفت و گاز با توجه به تکنولوژی‌ای که روس‌ها در اختیار دارند، ظرفیت خوبی برای همکاری وجود دارد که می‌تواند باعث رشد تعاملات اقتصادی ۲ کشور و نیز رشد اقتصادی ما شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه زمینه همکاری در ترانزیت، حمل‌و‌نقل، انرژی، کشاورزی، صنعت، هوافضا و حوزه‌های مختلف با روس‌ها وجود دارد، ادامه داد: ظرفیت‌های بسیاری در هر ۲ کشور وجود دارد و این ظرفیت‌ها می‌تواند تبادل شود. ما مزیت‌هایی در کشورمان داریم که این مزیت‌ها مورد نیاز روسیه است و مزیت‌هایی آنجا وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده ما قرار گیرد. رئیسی در پاسخ به این پرسش که ۳ سفر خارجی رئیس‌جمهور، نگاه به شرق را در سیاست خارجی دولت تقویت می‌کند و تعریف سیاست متوازن در سیاست خارجی چگونه خواهد بود، اظهار داشت: مذاکرات آغاز شده است و سیاست خارجی دولت در حوزه‌های مختلف فعال است اما اینکه بگوییم مذاکرات همه چیز را حل می‌کند چنین چیزی وجود ندارد. مذاکرات را پیش می‌بریم، لیکن همه چیز ما مذاکرات نیست. وی افزود: دولت در ۲ حوزه فعالیت می‌کند. 1؛ خنثی کردن تحریم‌ها، ۲؛ رفع تحریم‌ها. یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها ارتباط با همسایگان است و روسیه یکی از همسایه‌های بزرگ کشور ایران است، لذا نمی‌توانیم با این کشور ارتباطات اقتصادی و تجاری و مناسبات بسیاری که می‌توانیم با هم داشته باشیم به عنوان یک کشور مستقل و توانمند نداشته باشیم. 
 
* محصول سفر خارجی نباید یک لبخند باشد
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره حواشی سفر وی به روسیه از جمله نحوه استقبال از او و نیز اقامه نماز در کاخ کرملین، گفت: اگر محصول و نتیجه یک سفر لبخند باشد، خب اتفاقی برای مردم نمی‌افتد. نتیجه سفر باید توسعه روابط در حوزه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و زندگی مردم باشد. مساله ما منافع مردم است، یعنی آنچه در روسیه در نشست ۳ ساعته با آقای پوتین دنبال کردیم، از ابتدا تا انتها مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با محوریت منافع ملت ایران بود. رئیسی افزود: آنجایی که در مسائل بین‌المللی مواضع مشترک داشتیم، برنامه‌ریزی شد که چگونه کار دنبال شود و آن بخش‌هایی که مربوط به مسائل داخلی بود نیز به همین ترتیب بود. آقای لاوروف به آقای امیرعبداللهیان گفته بود که بلافاصله بعد از دیدار ما، آقای پوتین وزرا را ماموریت دادند سریعا تصمیماتی که ما با رئیس‌جمهور ایران گرفتیم باید اجرایی شود. بنده نیز به وزیر امور خارجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر نفت و وزرای مربوط ماموریت دادم سریعا توافقاتی را که داشتیم اجرایی کنند تا آثار آن در اقتصاد و مسائل مختلف روشن شود. وی با اشاره به اتفاق‌نظر ایران و روسیه درباره لزوم شکستن سلطه دلار بر تعاملات پولی و مالی ۲ کشور، اظهار داشت: بنده و آقای پوتین توافق داشتیم که می‌توانیم با ارز ملی بسیاری از مراودات تجاری فیمابین را انجام دهیم. توافقاتی در عرصه‌های دفاعی، امنیتی، هوافضا و دیگر زمینه‌های مورد علاقه طرفین داشتیم. 
 
* مذاکره‌ای با آمریکا نداشته‌ایم
رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که مذاکرات وین چگونه پیش می‌رود و چنانچه درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم به شکل جدی مطرح شود، موضع ایران چه خواهد بود، اظهار داشت: این درخواست مال الان نیست. این درخواست مدت‌هاست مطرح می‌شود. خیلی از این کشورهایی که می‌آیند با ما دیدار می‌کنند، حامل پیام‌هایی هستند مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها پیام دادند که می‌خواهیم مستقیم صحبت کنیم. مدت‌هاست این مطرح بوده، شاید در دولت‌های قبل هم مطرح بوده است و در دولت ما هم مطرح بوده است ولی تا الان مذاکره با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است. وی افزود: ما اعلام کردیم، باز هم اعلام می‌کنیم در صورتی که طرف‌ها آماده باشند که تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو کنند، جا برای هرگونه توافق کاملا وجود دارد.

Page Generated in 0/0163 sec