printlogo


کد خبر: 244310تاریخ: 1400/11/7 00:00
رئیس دستگاه قضا به قضات توصیه کرد
پرهیز از صدور غیرضرور قرار‌های منتهی به بازداشت موقت

گروه سیاسی: رئیس قوه‌ قضائیه در جمع قضات و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح سراسر کشور گفت: شیوه بازرسی‌ها، بازجویی‌ها و سایر تمهیدات و ملزومات ناظر بر امر تحقیقات و تکمیل پرونده باید به‌گونه‌ای باشد که فرد احضار یا بازداشت‌شده، نسبت به برخورد صورت‌گرفته با خود و لحاظ جنبه‌های مختلف عدالت و دقت در قبال پرونده‌اش، آرامش‌خاطر داشته باشد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جمع قضات و کارکنان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، مسؤولان قضایی را به پرهیز از صدور قرار‌های منتهی به بازداشت موقت در موارد غیرضرور توصیه کرد و گفت: چنانچه برای متهمی بنا به ضرورت قرار بازداشت موقت صادر می‌شود، باید نهایت دقت و احتیاط و سنجش جوانب امر از سوی قاضی صادرکننده قرار لحاظ شود. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: همچنین شیوه بازرسی‌ها، بازجویی‌ها و سایر تمهیدات و ملزومات ناظر بر امر تحقیقات و تکمیل پرونده باید به‌گونه‌ای باشد که فرد احضار یا بازداشت‌شده، نسبت به برخورد صورت‌گرفته با خود و لحاظ جنبه‌های مختلف عدالت و دقت در قبال پرونده‌اش، آرامش خاطر داشته باشد. وی در ادامه، جمع‌آوری ادله و اسناد ناظر بر اتهام انتسابی فرد پس از مرحله احضار و بازداشت او را اشکال و غلط دانست و همه قضات و مسؤولان قضایی را از اتخاذ این روش برحذر داشت. 
محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: من نمی‌خواهم بگویم اقدامات ضابطین قضایی دارای اشکال و ایراد است، بلکه تاکیدم بر آن است قضات و بازپرس‌هایی که اقدام به صدور قرار‌های بازداشت موقت می‌کنند دارای مسؤولیت شرعی و قانونی هستند و باید در مدتی که فرد متهم در بازداشت به سر می‌برد، بر مراحل مختلف تحقیقات از او نظارت داشته باشند و توجه کنند که در اختیار بودن متهم نزد ضابط، رافع مسؤولیت‌های شرعی و قانونی قاضی صادرکننده قرار نیست. رئیس عدلیه با تاکید بر اهمیت نحوه برخورد محترمانه با خانواده متهمان و حفظ کرامت و حیثیت آنها در حین مراحل مختلف تحقیقات قضایی به ذکر خاطره‌ای از دوران قضاوت خود پرداخت و در ادامه گفت: حفظ آبرو و حرمت خانواده متهم و همچنین وجهه متهم نزد خانواده بسیار مهم و مورد تاکید است. 
رئیس قوه‌ قضائیه در ادامه بر ضرورت تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و جلوگیری از اطاله دادرسی‌ها تاکید کرد و در همین راستا به مقوله مهم تجهیز نیروی انسانی در دستگاه قضایی پرداخت و گفت: نحوه جذب و گزینش نیروی انسانی در دستگاه قضا نیازمند یک اقدام و تحول جدی است که ما به دنبال تحقق این مهم هستیم و به معاون اول دستگاه قضا و معاونت منابع انسانی درباره ایجاد تحول در نحوه جذب، گزینش و به‌کارگیری نیروی انسانی، دستوراتی صادر شده است. 

Page Generated in 0/0193 sec