printlogo


کد خبر: 244338تاریخ: 1400/11/9 00:00
نوشهر با 50 میلیمتر رکورددار بارش‌های آخر هفته بود
سامانه خوش ‌یمن

هفتمین روز بهمن‌ماه برای بسیاری از هموطنان خوش‌یمن بود؛ چرا که استقرار سامانه کم‌فشار زمستانی بر آسمان کشور هوای 16 استان را برفی و بارانی کرد. 
بارش برف، باران و رعد و برق که از شامگاه چهارشنبه در نیمه غربی کشور آغاز شده بود، صبح پنجشنبه با کولاک و برف و وزش باد همراه شد به طوری که استان‌های خوزستان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، اردبیل، گیلان، کرمانشاه و ارتفاعات قزوین، البرز، تهران، سمنان و مازندران را تحت تاثیر کولاک برف، یخبندان و سوز زمستانی قرار داد. این بارش‌ها و تغییر دما، سبب وقوع بهمن، ریزش سنگ، لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید و در نتیجه مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی و برف‌گیر شد. 
براساس اعلام ایرنا، استان‌های غربی کشور بویژه در ارتفاعات چهره‌ای کاملا برفی و زمستانی به خود گرفتند. دیروز هم شاهد بارش برف و باران در نیمه شمالی کشور بودیم. پلیس برای جلوگیری از حوادث احتمالی،‌ تردد در ۴ مسیر ارتباطی سمنان به مازندران و گلستان را ممنوع کرد. استان‌های گلستان، مازندران و چهارمحال‌وبختیاری شاهد شدت بارش‌ها در روز پنجشنبه بودند و ایستگاه نوشهر در استان مازندران با حدود 50 میلیمتر بارش، رکورددار بارش‌ها بوده است. در استان البرز نیز بارش برف در محور ارتباطی کرج - چالوس، لغزندگی سطح این جاده را به دنبال داشت. در آذربایجان شرقی هم با ورود سامانه بارشی از صبح پنجشنبه، برف و کولاک این استان را فراگرفت. 
بیشترین بارش برف در آزادراه تبریز- زنجان و راه‌های ارتباطی مراغه- هشترود، تبریز- اهر-کلیبر، تبریز- ملکان و بستان‌آباد- سراب گزارش شد. در آذربایجان غربی نیز بارش برف در همه محورهای جنوب استان گزارش شد. بارش‌ها در جنوب این استان وسعت و شدت بیشتری داشت و مهاباد، نقده، میاندوآب، اشنویه، بوکان، تکاب، سردشت، پیرانشهر و شاهین دژ سفید پوش شدند. همچنین در پی بارش برف و برودت دمای هوا طی یک هفته گذشته، تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» در استان آذربایجان غربی یخ ‌زده است. در استان قزوین بارش برف از ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان آغاز شد و پنجشنبه‌شب بارش‌ها سراسر استان قزوین را دربر گرفت. در استان خوزستان، فرماندار اندیکا روز پنجشنبه خبر داد که جاده اندیکا- شهرکرد در محدوده استان چهارمحال‌‌و‌بختیاری به دلیل بارش سنگین برف بسته شده و 4 تیم راهداری مشغول بازگشایی آن شدند. 
از استان چهارمحال‌و‌بختیاری (بام ایران) نیز خبر رسید بارش برف راه ارتباطی ۳۴ روستای شهرستان کوهرنگ را مسدود و خودرو‌ها را زمینگیر کرد به‌طوری که تردد در گردنه‌های این شهرستان به‌سختی و تنها با زنجیرچرخ امکانپذیر بود. 
در استان اردبیل به خاطر بارش برف، جاده‌ها لغزنده شد. حتی در استان تهران جاده‌ها و نواحی کوهستانی تحت تاثیر بارش‌ها قرار گرفت و معاون اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان تهران از مسافران خواست از سفر به نواحی شمالی خودداری کنند، چرا که در جاده‌های کوهستانی با برف و کولاک مواجه می‌شدند. 
هر چند این سامانه بارشی بیشتر مناطق غربی و مرکزی کشور را تحت تاثیر قرار داد اما به تدریج با حرکت به سمت شرق، نیمه شرقی کشور هوای زمستانی بیشتری به خود گرفت و از این رو استان‌های شرقی اقدام به انتشار هشدارهای نارنجی و اطلاعیه‌های هواشناسی در این زمینه کردند. 
دیروز جمعه نیز ادامه بارش‌ها در استان‌های ساحلی خزر، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و نیز در ارتفاعات استان‌های واقع در دامنه‌های جنوب البرز به شکل باران و برف و در شمال غرب کشور بارش پراکنده برف ادامه داشت.
 
* شرایط جوی امروز تا سه‌شنبه
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی امروز شنبه در سواحل شمالی، شمال سمنان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی و مناطقی از شمال غرب کشور بارش برف و باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. همچنین فردا یکشنبه مناطقی از چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، جنوب بوشهر و سواحل دریای خزر نیز بارش پراکنده و وزش باد را خواهند داشت. روز دوشنبه در بیشتر مناطق کشور آسمان صاف خواهد بود و از بعدازظهر این روز سامانه بارشی از سمت جنوب غرب و شمال غرب وارد کشور خواهد شد و روز سه‌شنبه خوزستان، شمال بوشهر، فارس، جزایر شمالی خلیج‌فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این بارش‌ها بتدریج به استان‌های یزد، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی کشیده خواهد شد. هوای تهران امروز شنبه صاف تا کمی ‌ابری همراه با غبار محلی با حداقل دمای ۲- و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد خواهد بود. 
روز گذشته بندرعباس با دمای کمینه و بیشینه ۲3 و ۲4 درجه سانتیگراد گرم‌ترین و ارومیه با دمای ۶- و ۸- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور بودند. طی امروز و فردا دمای هوا در نیمه شمالی و مرکزی کشور تا 8 درجه سردتر خواهد شد. 
 
* بازگشایی جاده چالوس و آزادراه تهران- شمال
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از بازگشایی جاده چالوس و آزادراه تهران- شمال خبر داد. سرهنگ احمد شیرانی روز گذشته گفت: جاده چالوس و آزادراه تهران- شمال (رفت و برگشت) که به‌ دلیل ریزش بهمن مسدود شده بود، بازگشایی شد. وی با تشریح آخرین وضعیت جوی افزود: در برخی از محورهای استان‌های مازندران، سمنان، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش برف و باران گزارش شده‌ است. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا ادامه داد: محورهای دهگلان- حسین آباد، سقز- مریوان، ریگان- ایرانشهر و درگز- قوچان از محورهای اصلی هستند که در بارش‌های اخیر مسدود شدند.
***
    پیش‌بینی بارش‌های نرمال در اسفند و فروردین   
رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: در اسفند امسال و فروردین سال آینده بارش‌های نرمال خواهیم داشت. سحر تاجبخش به تسنیم گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های سازمان هواشناسی، شرایط بارش‌ها تا اوایل بهار به ‌صورت نرمال پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: البته طی هفته‌های پیش‌رو و تا پایان بهمن‌ماه، به ‌طور موردی در برخی مناطق از جمله سواحل دریای خزر، ‌شمال غرب و ارتفاعات زاگرس بارش خواهیم داشت اما در سایر مناطق بارش‌های کمتری پیش‌بینی می‌شود. رئیس سازمان هواشناسی گفت: با الگوهای فعلی هواشناسی برای اسفند امسال و فروردین سال 1401 بارش‌ها به سمت نرمال پیش‌بینی شده است اما چون پایان زمستان و اوایل بهار، فصل گذار است، احتمال تغییر در این پیش‌بینی‌ها وجود دارد.

 


Page Generated in 0/0076 sec