printlogo


کد خبر: 244344تاریخ: 1400/11/9 00:00
اخبار

جلسات قالیباف با رئیسی درباره حذف ارز ۴۲۰۰
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی از جلسات رئیس مجلس با رئیس‌جمهور و معاون اول وی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد. رحیم زارع با اشاره به آخرین تصمیمات برای حذف ارز ترجیحی در مجلس گفت: در آخرین جلسه‌ای که اعضای کمیسیون با رئیس مجلس داشتیم، مقرر شد مسؤولان دستگاه‌های اجرایی با حضور در جلسات کمیسیون، برنامه‌های خود را برای حذف این ارز به صورت مکتوب به مجلس ارائه کنند. وی ادامه داد: دستگاه‌های متولی باید برنامه‌های خود را به صورت صریح و شفاف اعلام کنند و بگویند این یارانه‌ای را که می‌خواهند از حلقه اول حذف کنند و به حلقه آخر یعنی مصرف‌کننده بدهند، چگونه می‌خواهند مدیریت کنند. نماینده آباده در مجلس با بیان اینکه تاکنون تصمیمی درباره حذف ارز 4200 در مجلس و کمیسیون اتخاذ نشده است، ادامه داد: دغدغه نمایندگان درباره ارز 4200 اجرا و مدیریت این کار است که باید دولتی‌ها مجلس را در این زمینه قانع کنند. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 مجلس با اعلام اینکه رئیس مجلس نیز تاکنون جلساتی را با رئیس‌جمهور و معاون اول وی برای بحث حذف ارز 4200 داشته است، اظهار کرد: در جلسه‌ای که اعضای کمیسیون با رئیس مجلس داشتند، وی گزارشی نیز در این زمینه به نمایندگان ارائه کرد و البته اعضای کمیسیون نیز اصرار داشتند باید دولت برنامه‌های خود را به صورت مکتوب ارائه کند. زارع با بیان اینکه نظر دولت بر حذف ارز ترجیحی است، عنوان کرد: البته نمایندگان نیز نظر بر حذف دارند اما دولت باید راهکارهای خود را برای مدیریت این موضوع به مجلس ارائه کند. 
***
ایران و ازبکستان برای همکاری‌های حمل‌و‌نقلی اعلام آمادگی کردند
در دیدار هیات جمهوری ازبکستان با سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل وزارت راه‌‌و‌شهرسازی، طرفین به منظور توسعه و تقویت همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی اعلام آمادگی کردند. هیأتی از جمهوری ازبکستان به سرپرستی معاون وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی با همراهی معاون وزارت حمل‌و‌نقل و جمعی از مدیران بخش‌های تخصصی تجارت و حمل‌و‌نقل ازبکستان با شهریار افندی‌زاده، سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل وزارت راه‌و‌شهرسازی دیدار کردند. در این دیدار که با حضور مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و نمایندگان وزارت امور خارجه و مرکز امور بین‌الملل برگزار شد، آخرین وضعیت همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی ۲ کشور در بخش‌های مختلف جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی بررسی شد و در راستای تبیین نقشه راه تقویت و توسعه همکاری‌های ۲ کشور، طرفین آمادگی خود را برای تشکیل کارگروه‌های تخصصی جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی اعلام کردند. 
در این نشست، نمایندگان ایرانی موقعیت منحصر‌‌به‌فرد جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران، زیرساخت‌ها و امکانات حمل‌و‌نقل و ترانزیت از این قلمرو و امکان بهره‌مندی کشورهای آسیای میانه بویژه ازبکستان از این ظرفیت‌ها را در چارچوب مشارکت در رونق‌بخشی و تجاری‌سازی کریدورها و مسیرهای ترانزیتی عبوری از ایران یادآور شدند. 
همچنین طرفین با رویکرد تسهیل در روابط تجاری ۲ کشور از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های بندر راهبردی چابهار و پسکرانه آن در توسعه حمل‌و‌نقل بین‌المللی و ترانزیتی با یکدیگر و با کشورهای ثالث از آسیای میانه تا جنوب شرق آسیا، توافقات اولیه جهت تعریف مسیرهای جدید با تأکید بر اجرای کنوانسیون «تیر الکترونیک» (E-TIR) و اجرای مشترک چند فقره عبور بار آزمایشی در این مسیرها را انجام دادند. در ادامه هماهنگی‌های کارشناسی جهت تبیین مفاد حمل‌ونقلی و ترانزیتی جهت درج در اسناد کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور که در آینده نزدیک برگزار می‌شود، میان طرفین به عمل آمد. 
***
رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد
جلوگیری از هدررفت منابع ارزی برای واردات کالاهای غیرضرور و لوکس
چهارمین کارگروه مشترک وزارت صمت و بانک مرکزی به منظور هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری کشور و هدایت ارز حاصل از صادرات به سمت چرخه تجاری و تولیدی کشور تشکیل شد. علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه با اشاره به اهمیت نگاه صادرات‌محور در حوزه اقتصادی کشور تصریح کرد: نگاه ارزآوری و صادرات‌محور یک نگاه مترقی در اقتصاد است و کشورهایی در اقتصاد دنیا موفق بوده‌اند که بر ارزآوری از محل صادرات تکیه کرده‌اند. در این راستا وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها باید در جهت سیاست‌ها و برنامه‌هایی گام بردارند که منجر به ورود ارز به کشور شود. رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اظهار امیدواری درباره افزایش درآمدهای ارزی در سال آتی افزود: حمایت از تولید داخل و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی کشور باید در دستور کار قرار گیرد و از هدررفت منابع ارزی برای واردات کالاهای غیرضرور و لوکس جلوگیری شود. صالح‌آبادی با اشاره به شروع اجرایی شدن فرآیند تامین مالی زنجیره تولید در شبکه بانکی اظهار داشت: در تامین مالی واحدهای تولیدی و صنعتی از ظرفیت‌های این طرح و همچنین اوراق گام با هماهنگی وزارت صمت استفاده می‌کنیم تا بتوانیم بیشترین بهره‌وری را از منابع پولی کشور داشته باشیم. همچنین رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه بر هماهنگی و کارایی سیاست‌های ارزی و تجاری تاکید کرد و افزود: با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط رویه‌های مربوط به صادرات غیرنفتی و تشویق به هدایت ارزهای حاصل از صادرات به چرخه تجاری و تولیدی کشور و همچنین تامین مالی زنجیره تولید تسهیل خواهد شد. تامین مالی واحدهای تولیدی و صنعتی، برنامه‌ریزی تامین ارز کالاهای وارداتی با توجه به درآمدهای ارزی کشور در سال ۱۴۰۱، اصلاح فرآیندهای تجاری به منظور تسهیل رویه‌های مربوط و همچنین برنامه اقدام واردات از طریق رمزدارایی‌ها از موضوعات مورد بحث در چهارمین جلسه کارگروه مشترک بانک مرکزی و وزارت صمت بود.

Page Generated in 0/0055 sec