printlogo


کد خبر: 244349تاریخ: 1400/11/9 00:00
گیلان مقصد پانزدهمین سفر استانی رئیس‌جمهور
رئیسی در دیار میرزاکوچک خان
رئیسی با اشاره به پروژه احداث خط‌آهن قزوین- رشت- انزلی: تکمیل کریدور شمال به جنوب را می‌توان یک پروژه ایرانی- منطقه‌ای نامید

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور روز گذشته در پانزدهمین سفر استانی دولت سیزدهم راهی گیلان شد. 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به این استان در جمع خبرنگاران گفت: استان گیلان در حوزه اقتصاد دریا، گردشگری و صنعت از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار است که با فعال کردن آن می‌توان مشکلات و نگرانی‌های مردم استان بویژه در حوزه بیکاری را برطرف کرد. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: پیش از انجام این سفر استانی، نیاز‌ها و مشکلات استان مورد بررسی قرار گرفته است و پیشنهاداتی برای رفع مشکلات تهیه شده که در جلسه شورای اداری استان پس از بحث و بررسی به تصویب خواهد رسید. وی گفت: امیدوارم اقدامات جدی که برای پیشرفت و آبادانی استان گیلان آغاز شده است، به رفع مشکلات و ارتقای سطح استان در حوزه‌های مختلف بینجامد. 
بازدید از شرکت صنایع پوشش ایران که پس از سال‌ها توقف فعالیت در چند ماه اخیر عملیات نوسازی و راه‌اندازی آن در دست اجراست، نخستین برنامه رئیسی بود. رئیس‌جمهور از پیشرفت چشمگیر عملیات نوسازی و راه‌اندازی این واحد تولیدی به عنوان نمادی از همت و پشتکار دست‌اندرکاران برای احیا و رونق تولید یاد و از تلاش‌ها در این زمینه قدردانی کرد. وی در گفت‌وگو با کارکنان و کارگران شرکت صنایع پوشش ایران، از نزدیک در جریان دغدغه‌ها و مشکلات آنان قرار گرفت. شرکت صنایع پوشش ایران از ۱۷ سال پیش به دنبال واگذاری بی‌ضابطه به بخش خصوصی به طور کامل تعطیل شده بود که سال ۹۹ به دنبال سفر حجت‌الاسلام رئیسی در کسوت رئیس قوه ‌قضائیه، روند رفع مشکلات و راه‌اندازی مجدد آن آغاز شد. رئیس‌جمهور در ادامه با بازدید از مرکز کنترل ترافیک دریایی بندر کاسپین، از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و مزیت‌های توسعه این بندر قرار گرفت. در این بازدید همچنین گزارشی از مزیت‌های صادراتی و ترانزیت دریایی اسکله بندر کاسپین ارائه شد. 
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های این سفر در بازدید از پروژه احداث خط‌آهن قزوین- رشت- انزلی با اشاره به اهمیت اتصال کریدور خط‌آهن شمال به جنوب اظهار داشت: تکمیل این خط‌آهن می‌تواند ضمن تسهیل حمل‌و‌نقل کالا، زمان و هزینه‌های انتقال کالا را کاهش دهد. وی خاطرنشان کرد: تکمیل کریدور شمال به جنوب فواید اقتصادی فراوانی برای کشور و نیز کشورهای همسایه شمالی دارد و می‌توان آن را یک پروژه ایرانی- منطقه‌ای نامید. 
 
* حضور رئیس‌جمهور بر مزار میرزاکوچک‌خان جنگلی
رئیس‌جمهور همچنین با حضور بر سر مزار میرزاکوچک‌خان جنگلی با قرائت فاتحه به مقام شامخ این مبارز شهید ادای احترام کرد. رئیسی با گرامیداشت رشادت‌ها و مبارزات مجاهدانه میرزاکوچک خان در مقابل استبداد داخلی و استعمار خارجی اظهار داشت: باید رشادت‌، مبارزات و مجاهدت‌های شخصیت‌هایی مانند میرزاکوچک خان جنگلی به نسل جوان و آینده شناسانده شود. رئیس‌جمهور همچنین گیلان را دیار علما، فلاسفه و سرداران رشید و پرافتخار دانست و گفت: مردم گیلان در دوران دفاع‌مقدس و نیز دفاع از حرم، رشادت‌های چشمگیر و ماندگاری از خود به نمایش گذاشتند. 
 
* تأکید بر ساماندهی و رفع آلودگی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان گیلان وضعیت رودخانه گوهررود در مرکز شهر رشت را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. در این بازدید رئیس سازمان محیط‌زیست و مسؤولان شهرداری رشت گزارشی از دلایل آلودگی این رودخانه و آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از آن ارائه و تخلیه فاضلاب شهری و صنعتی در این رودخانه‌ها را علت اصلی آلودگی اعلام کردند. رئیس‌جمهور پس از این گزارش با انتقاد از وضعیت نامناسب رودخانه گوهررود خواستار برنامه‌ریزی و ساماندهی وضعیت این رودخانه‌ها در کمترین زمان ممکن شد. وی ادامه داد: این رودخانه می‌تواند از جلوه‌های زیبا و جاذبه‌های گردشگری باشد و مسؤولان باید با همکاری مردم در این زمینه همت کنند. رئیسی در جریان این بازدید همچنین در گفت‌وگوی چهره به چهره با ساکنان این محل مشکلات آنان را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. 
 
* هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحلی را که متعلق به مردم است اشغال کند
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان گیلان، در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف استان اظهار داشت: امروز حرکت در جهت تغییر وضع موجود به نفع مردم و ارزش‌های انقلابی، اقدامی پسندیده است که می‌تواند آثار و برکات فراوانی داشته باشد. رئیس‌جمهور همچنین برگسترش ارتباط نخبگان با دولت تاکید کرد و گفت: به همه مدیران دستگاه‌ها تاکید دارم با نخبگان، صاحب‌نظران و فرهیختگان ارتباط نزدیک داشته باشند. رئیسی در ادامه با اشاره به اشغال بخشی از سواحل توسط دستگاه‌های اداری تاکید کرد: همه دستگاه‌های اداری در گیلان و هر استانی که دارای ساحل است باید آن مقدار از سواحل را که برخلاف مقررات اشغال کرده‌اند به‌سرعت به نفع مردم آزاد کنند و هیچ دستگاهی در دولت حق ندارد ساحلی را که متعلق به مردم است اشغال کند و در این رابطه باید به حدودی که قانون تعیین کرده است، برگردند. 

Page Generated in 0/0055 sec