printlogo


کد خبر: 244414تاریخ: 1400/11/11 00:00
دور دنیا

تظاهرات هزاران نفر در اتاوا 
نخست‌وزیر کانادا به مکان نامعلومی منتقل شد
هزاران نفر با برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز در شهر اتاوا - پایتخت کانادا - نسبت به اجباری شدن تزریق واکسن کرونا از سوی نخست‌وزیر این کشور اعتراض کردند. در شرایطی که اعتراضات نسبت به اعمال محدودیت‌های کرونایی و اجباری شدن واکسن در کشورهای مختلف ادامه دارد و شیوع سویه اُمیکرون موجب نگرانی‌های گسترده‌ای شده است، هزاران نفر در شهر اتاوا نسبت به اجباری شدن تزریق واکسن کرونا از سوی جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کردند. تظاهرات مردم کانادا در مقابل ساختمان پارلمان این کشور برگزار شد. این تظاهرات ابتدا توسط رانندگان کامیون آغاز شد ولی در ادامه منجر به تظاهرات ضد دولتی مردم شد. رانندگان کامیون نسبت به اجباری شدن واکسن کرونا برای عبور از مرز کانادا اعتراض کرده بودند. یک راننده کامیون با خطرناک توصیف کردن تزریق واکسن کرونا گفت: من دیگر نمی‌توانم کار کنم چون اجازه عبور از مرز را به من نمی‌دهند. پلیس کانادا از ترس خشونت‌آمیز بودن تظاهرات در خیابان‌های اطراف پارلمان حضور داشت ولی این تظاهرات ظاهرا به صورت آرام و مسالمت‌آمیز برگزار شده است. ترودو و خانواده‌اش نیز به خاطر نگرانی‌های امنیتی مجبور شدند خانه خود در اتاوا را ترک کنند و به مکان نامعلومی منتقل شدند. تاکنون حدود 90 درصد رانندگان کامیون و 77 درصد جمعیت کانادا 2 دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. ترودو در آستانه انتخابات اکتبر تزریق واکسن کرونا را برای کارکنان فدرال اجباری کرده بود و ماه گذشته نیز واکسن کرونا را برای رانندگان کامیون که قصد عبور از مرز را دارند، اجباری کرد. 
***
توکایف: مخالف تحقیقات بین‌المللی درباره ناآرامی‌های قزاقستان هستم
رئیس‌جمهور قزاقستان در مخالفت با قطعنامه مصوب پارلمان اروپا، تاکید کرد انجام تحقیقات بین‌المللی درباره ناآرامی‌های ماه گذشته در این کشور لزومی ندارد و همچنین اعلام کرد بیش از ۲ دوره در مقام ریاست‌جمهوری باقی نخواهد ماند. به گزارش شبکه خبری سی‌جی‌تی‌ان، قاسم جومارت توکایف به پایگاه خبری محلی خبر24 گفت: گمان نمی‌کنم انجام تحقیقات بین‌المللی درباره رویدادهای قزاقستان لازم باشد، ما خودمان از عهده این موضوع برمی‌آییم. ما افراد صادق و بی‌طرفی داریم که ریاست کمیسیون‌های عمومی را عهده‌دار می‌شوند. توکایف همچنین قطعنامه اخیر مصوب پارلمان اروپا را «جهت‌دار، زودهنگام و دیکته‌شده از سوی لابی‌گرها» توصیف کرد و گفت: این قطعنامه که الزام حقوقی ندارد خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی درباره رویدادهای کشور قزاقستان در آسیای مرکزی شده است. اوایل ماه ژانویه اعتراضاتی در واکنش به افزایش قیمت سوخت در چند شهر قزاقستان روی داد که برخی از این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد و طی آن دست‌کم 225 نفر کشته و بیش از 4 هزار و 500 نفر مجروح شدند. توکایف در گذشته بارها گفته است نیروهای خارجی در این ناآرامی‌ها دست داشته‌اند. وی همچنین تاکید کرد بسیاری از افرادی که در درگیری‌های خشونت‌آمیز در شهر آلماتی دست داشتند این شهر را ترک کرده و برخی از آنها به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند. 
***
هفتمین آزمایش موشکی کره‌شمالی طی ۲ هفته اخیر
ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد کره‌شمالی صبح دوشنبه به وقت محلی اقدام به شلیک پرتابه ناشناس کرده است. این هفتمین آزمایش موشکی کره‌شمالی طی ۲ هفته اخیر است. بر اساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، ارتش کره‌جنوبی اعلام کرده است کره‌شمالی این پرتابه را که هنوز مختصات آن مشخص نیست به سمت دریای ژاپن پرتاب کرده است. دولت ژاپن در واکنش اولیه به این آزمایش اعلام کرده است پیونگ‌یانگ احتمالا یک موشک بالستیک آزمایش کرده است. ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفته پرتاب این موشک را در استان «جاگانگ» در نزدیکی مرز چین با کره‌شمالی شناسایی کرده است. این همان منطقه‌ای است که کره‌شمالی سپتامبر 2021 و ژانویه 2022 موشک‌های فوق فراصوت خود را مورد آزمایش قرار داده بود. «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی نیز فورا خواستار نشست شورای امنیت ملی این کشور شده است.  اگر این آزمایش تایید شود هفتمین آزمایش موشکی کره‌شمالی طی ماه جاری است؛ رقمی که بیشتر از تمام آزمایش‌های موشکی این کشور در سال ۲۰۲۱ است. کره‌شمالی روز چهارشنبه نیز اعلام کرده بود ۲ فروند موشک کروز دوربرد و هدایت‌شونده تاکتیکی سطح به سطح را آزمایش کرده و رهبر این کشور نیز از کارخانه محل تولید این تسلیحات بازدید کرده است. به دنبال آزمایش موشکی روز چهارشنبه، سخنگوی اقدام خارجی اتحادیه اروپایی از کره‌شمالی درخواست کرد به آزمایش‌های موشکی خاتمه داده و به گفت‌وگوها درباره خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره بازگردد.

Page Generated in 0/0649 sec