printlogo


کد خبر: 244415تاریخ: 1400/11/11 00:00
لغو بیش از ۶ هزار پرواز بر اثر بارش برف در ایالات متحده
5 ایالت آمریکا در وضعیت فوق‌العاده

در پی تشدید کولاک و برف و بوران در سواحل شرق آمریکا که با وزش بادهای شدید همراه است، دست‌کم ۵ ایالت این کشور در وضعیت فوق‌العاده قرار گرفتند و بیش از ۶ هزار پرواز نیز لغو شد. وبگاه «بوستون ۲۵» با انتشار این خبر گزارش کرد، توفان سهمگین و برف و بوران در کرانه شرقی آمریکا بیش از ۵۶۰۰ پرواز ایالات‌متحده را که قرار بود بین جمعه و یکشنبه انجام شود متوقف کرد و تنها در روز شنبه نزدیک به ۴۸۰۰ پرواز لغو شد. توفان مذکور از سهمگین‌ترین توفان‌های زمستانی است که در ۴ سال گذشته، شرق آمریکا را درنوردیده و ترکیبی از بارش برف و تندباد است که از سوی اقیانوس اطلس به سواحل ایالاتی چون نیویورک و ماساچوست آمده است. طبق این گزارش، شدت توفان به اندازه‌ای بوده که دست‌کم ۵ ایالت آمریکا با وضعیت فوق‌العاده مواجه شده و برق ده‌ها هزار خانه نیز در سواحل شرقی آمریکا قطع شده است. روزنامه انگلیسی «تایمز» گزارش کرد کارشناسان هواشناسی آمریکا انتظار دارند اواخر هفته توفان سهمگین به سمت شمال پیش رود و احتمال وقوع سیل وجود دارد. بنا بر اعلام کارشناسان هواشناسی، سرمای شدید دیروز (یکشنبه ۳۰ ژانویه) اکثر مناطق شمال‌ شرق آمریکا را فرا گرفت و به ساکنان این مناطق توصیه شد حتی‌الامکان از خانه خارج نشوند و از سفر بپرهیزند. 
 
* اعلام وضعیت اضطراری در نیویورک
به گزارش خبرگزاری فرانسه، با وجود هشدارهای وزش کولاک، شهرهایی مانند «نیویورک» و «بوستون» از صبح شنبه به وقت محلی توفان سنگین را متحمل شدند و هشدار یخ‌زدگی تا جنوب فلوریدا اعلام شد و سرویس ملی هواشناسی هشدارهای مختلف تا حتی سقوط درختان را اعلام کرد. «اریک آدامز» شهردار نیویورک در توئیتی اعلام کرد ۳۰ سانتیمتر برف پیش‌بینی شده است. وی از شهروندان نیویورک خواست در صورت امکان در خانه بمانند. فرمانداران نیویورک و نیوجرسی نیز وضعیت اضطراری اعلام کردند، در حالی که شهردار بوستون وضعیت اضطراری برفی اعلام کرد. «کتی هوچول» فرماندار نیویورک نیز از مردم خواست از سفرهای غیرضروری خودداری کنند. 
 
* قطع برق 95 هزار خانه در ۲ ایالت آمریکا
توفان قدرتمند زمستانی همراه با برف سنگین و بادهای شدید روز شنبه سواحل شرقی ایالات متحده را درنوردید و با اعلام هشدارهای هواشناسی شدید در منطقه‌ای حدود ۷۰ میلیون نفری، گرفتاری‌هایی را برای مردم ایجاد کرد. این توفان در مناطق شمال شرق آمریکا و نواحی میانی اقیانوس اطلس موجب اعلام وضعیت اضطراری در چندین ایالت شده و گارد ملی آمریکا به حالت آماده‌باش درآمده است. طی روزهای اخیر فروشگا‌ه‌های مواد غذایی صحنه هجوم مردم و نایاب شدن کالاهای ضروری شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد در نیویورک و ماساچوست بیش از ۶۰ سانتیمتر برف باریده است و ۹۵ هزار خانه در سرمای زیر صفر با قطع برق مواجه شده‌اند و همچنین شدت سرما در شرق آمریکا به حدی است که برخی کارشناسان می‌گویند احتمال می‌رود پدیده سقوط ایگواناها را رقم بزند که در آن ایگواناها که از تیره مارمولک‌ها و موجوداتی خونسرد هستند بر اثر سرمای بیش از حد فلج می‌شوند و از روی درخت‌ها بر زمین سقوط می‌کنند. 
چند ماه پیش نیز رسانه‌های محلی گزارش کردند توفان و گردبادهای اخیر ایالت‌های مختلف آمریکا از جمله کنتاکی، تنسی، ایلینوی و آرکانزاس را درنوردید و به قطع برق بیش از ۲۰۰ هزار نفر در ایالت‌های تنسی و کنتاکی منجر شد. در پی این فاجعه بی‌سابقه در ایالت کنتاکی و مرکز و جنوب آمریکا حداقل ۸۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ تن زخمی شدند. دانشمندان فدرال بتازگی اعلام کرده‌اند ۲۰۲۱ سال فاجعه‌بار و مرگبار دیگری به لحاظ بلایای طبیعی و آب و هوایی در ایالات متحده بود. اداره ملی اقیانوسی و جوی نیز گزارش داد ۲۰ فاجعه جداگانه رخ داده که هر یک حداقل یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است. طبق این گزارش، در مجموع هزینه بلایای ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ از ۱۴۵ میلیارد دلار فراتر رفت که جایگاه سوم به لحاظ پرهزینه‌ترین را ثبت کرد. سال ۲۰۲۱ همچنین سال مرگباری برای آمریکا بود: حداقل ۶۸۸ آمریکایی در بلایای طبیعی جان باختند. این بیشترین تلفات ناشی از بلایا برای ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ تاکنون و بیش از ۲ برابر ۲۶۲ مورد سال گذشته بوده است.

Page Generated in 0/0063 sec