printlogo


کد خبر: 244418تاریخ: 1400/11/11 00:00
حسن اشجاری در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»:
اسکوچیچ باهوش بود که از طارمی نگذشت

زهره فلاح‌زاده: تیم ملی فوتبال ایران توانست با برد یک بر صفر مقابل عراق در ورزشگاه آزادی، ۳ بازی‌ ‌مانده به پایان مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی 2022 سفرش به قطر را قطعی کند تا سریع‌ترین صعود تاریخ فوتبال ایران به جام‌جهانی رقم بخورد. «وطن‌امروز» درباره این دیدار و صعود ایران به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر با حسن اشجاری، پیشکسوت فوتبال گفت‌وگو کرد‌. 
***
* ابتدا درباره بازی صحبت کنیم؛ دیداری که با حضور دوباره مردم جذاب شد و توانستیم با یک گل از سد عراق عبور کنیم. 
بازی با حضور تماشاگران بویژه بانوان زیباتر دنبال شد و برد و صعودی که در تاریخ ثبت شد و سال‌ها بعد درباره‌اش صحبت خواهند کرد. انتظارمان از تیم ‌ملی همین بود که بتوانیم از سد عراق- هر چند سخت- بگذریم. 
 
* مهدی طارمی به تیم بازگشت و گل پیروزی‌بخش‌ ما را هم به ثمر رساند؛ نظر شما درباره طارمی و گلی که زد، چیست؟
همان روزی هم که آقای اسکوچیچ مهدی را بابت نوشته‌اش در فضای مجازی کنار گذاشت، گفتم او مهره تاثیرگذاری است و اگر مربی‌ باهوش باشد نباید براحتی از نام طارمی عبور کند. خدا را شکر مشاوره‌‌هایی که به آقای اسکوچیچ دادند، باعث شد این مشکل حل شود. مهدی در تمام ۹۰ دقیقه از فضاها و اشتباهاتی که تیم حریف به یک مهاجم می‌دهد، بخوبی استفاده کرد. او خیلی خوب در عمق برای گرفتن توپ حرکت می‌کند و از دفاع جدا می‌شود. ضمن اینکه موقعیت‌های بیشتری داشتیم که دروازه‌بان عراق با عملکرد خوبش مانع به ثمر رسیدن گل‌های بیشتر شد. طبیعی است برای تیمی که می‌خواهد در بازی به برتری برسد تا صعودش قطعی شود، همین یک گل هم کافی بود. 
 
* صعودی تاریخی داشتیم و ۳ بازی مانده به پایان مرحله مقدماتی توانستیم صعودمان را مسجل کنیم. 
این صعود واقعا تاریخی بود. البته نباید فراموش کنیم انتظارمان از این نسلی که در فوتبال ما هستند و لژیونرها همین هم بود و صعود دور از دسترس نبود. فکر می‌کنم این اتفاق خیلی مهم باشد و سال‌ها درباره‌اش صحبت خواهد شد. امیدوارم حالا که صعودمان زودتر مسجل شده، توأمان شود با صعودمان از مرحله گروهی جام‌جهانی قطر که البته با تیم خوبی که ما داریم غیرممکن نیست. 
 
* خیلی‌ها به اسکوچیچ امیدی نداشتند اما کارنامه بدون باخت او و درخشش تیمش باعث شد منتقدان سکوت کنند.
همیشه تیمی که برنده می‌شود، اشکالات و ایراداتش نادیده گرفته می‌شود یا منتقدان سکوت می‌کنند. من بعد از قهرمانی استقلال، در زمان آقای درودگر به ملوان بازگشتم. پس از آمدن من، اسکوچیچ به عنوان سرمربی ملوان معرفی شد. او کسی است که فوتبال من را در سن ۳۱،۳۲ سالگی تمام کرد ولی به دور از حب و بغض اعتقاد دارم عملکرد فنی هر مربی‌ای می‌تواند جواب منتقداتش را بدهد. آقای اسکوچیچ چه خوب و چه بد، چه از لحاظ فنی ضعیف و چه قوی، آماری که ثبت کرده و نتایجی که گرفته، بیانگر توانایی او است. البته میراث گرانبهایی که به اعتقاد من کی‌روش به‌جا گذاشته، تنها نیاز به مدیریت کردن دارد. حضور کریم باقری قطعا خیلی نقش داشته است. به هر حال جمع و کنترل کردن این تعداد ستاره در کنار هم کار سخت و سنگینی است. به نظر من کادر فنی از این لحاظ موفق بوده که توانسته‌اند همه را راضی نگه دارند. هر چند ۲۰ دقیقه ابتدایی بازی برابر عراق می‌توانستیم گل هم بخوریم که امیر عابدزاده درون دروازه درخشش خوبی داشت‌. دقایق آخر بازی هم امکان داشت گل دریافت کنیم که وحید امیری جانانه جلوی توپ ایستاد. این نشان می‌دهد تیم اسکوچیچ بی‌ایراد نیست اما صعود تاریخی باعث شد همه مشکلات، از فدراسیون گرفته تا مجموعه ورزش ما، تیم را تحت تاثیر قرار ندهد و به بهترین شکل ممکن به جام‌جهانی صعود کند‌. امیدوارم ۳ بازی باقیمانده به عنوان ۳ بازی تدارکاتی با عملکرد درخشان به اتمام برسد. همچنین امیدوارم برنامه خوبی برای جام‌جهانی داشته باشیم و بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های بزرگ را در دستور کار قرار دهیم. یک چیز مهم که درباره صعود تیم اسکوچیچ باید گفت این است که ما لیگ را تعطیل نکردیم. در واقع لیگ را فدای تیم ‌ملی نکردیم. این کار قشنگی بود که می‌توان درباره‌اش خیلی صحبت کرد. این را هم بگویم که اگر از کی‌روش نام نبریم، بی‌انصافی است. به اعتقاد من اسکوچیچ محصولی را برداشت کرد که کی‌روش کاشته بود‌. کی‌روش در بروز نسلی که حالا در این ملی داریم، نقش بسزایی داشت. 
 
* با این تیم پرستاره، امیدی به موفقیت در جام‌جهانی دارید؟
قطعا می‌شود به این تیم پرستاره امید داشت. من خیلی خوشبینم که اگر اتفاق خاصی نیفتد، تیم ما برای اولین‌بار از مرحله گروهی جام‌جهانی صعود کند‌. 
 
* اسکوچیچ باید در جام‌جهانی هم تیم ما را هدایت کند یا به فکر مربی باتجربه‌تری باشیم که سابقه حضور در تورنمنت‌های مهم را داشته است؟
 قطعا باید این بستر برای سرمربی‌ای که تیم را تا این حد بالا آورده فراهم شود. نتایج و عملکرد اسکوچیچ به ما می‌گوید او باید در جام‌جهانی هم روی نیمکت ما باشد. اگر نیازی هم به تقویت است، سرمربی خودش برای تقویت کادرش اعلام نیاز کند‌. امیدوارم همه اینها باعث شود حضور موفقی در قطر داشته باشیم.

Page Generated in 0/0743 sec