printlogo


کد خبر: 244423تاریخ: 1400/11/11 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با ۵ تولیدکننده و صنعتگر حاضر در جلسه با رهبر انقلاب
تولیدکنندگان چه می‌گویند

مهدی یوسفی‌فر،  فعال در حوزه صنعت نساجی و پوشاک

نساجی، صنعتی اشتغال‌آفرین
مهدی یوسفی‌فر، مدیرعامل شرکت نوین چرم و فعال حوزه صنعت نساجی و پوشاک در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» در رابطه با سخنان خود محضر مقام معظم رهبری گفت: مهم‌ترین موضوعی که مطرح شد، اشتغال 650 هزار نفر در صنعت نساجی و پوشاک در قالب 85 هزار بنگاه کوچک و متوسط بود. در سطح جهانی هم حجم این صنعت به 3 هزار میلیارد دلار معادل 3 درصد کل تولید ناخالص جهانی می‌رسد و با بررسی 5 کشور توسعه‌یافته درمی‌‌یابیم راه توسعه‌یافتگی آنها از طریق همین صنعت نساجی بوده است. اهمیت این موضوع جایی مشخص می‌‌شود که می‌‌توان در این صنعت با 50 میلیون تومان یک شغل ایجاد کرد، در حالی که در صنایع بالادستی این رقم به یک میلیارد تومان می‌‌رسد و این نشانگر اهمیت صنعت نساجی است.  این فعال صنعت نساجی و پوشاک با اشاره به لزوم نوآوری در پوشاک گفت: در کشوری مانند ایران که جوانان نقش اساسی را ایفا می‌کنند، می‌‌توانیم با طراحی و نوآوری در تولید پوشاک‌هایی با ویژگی‌های دینی و فرهنگی، امید و نشاط را به جامعه تزریق کنیم. مهم‌تر از همه‌‌ این موارد ایران با دارا بودن مواد اولیه، نیروی جوان و متخصص و داشتن مزیت‌های جغرافیایی، می‌‌تواند ظرف 5 سال به پایتخت تولید و صادرات پوشاک و کفش غرب آسیا تبدیل شود و سود سرشار ارزی را برای کشور به ارمغان آورد. یوسفی‌فر با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره ارزش گفت: تکمیل زنجیره ارزش و افزایش عوارض صادرات مواد اولیه از جمله نکات مهم برای پیشبرد صنعت نساجی است. در هیچ کشوری به صادر‌کننده مواد اولیه مزیت صادراتی نمی‌‌دهند ولی در کشور ما این اتفاق رخ می‌‌دهد. در صنعت کفش و پوشاک، دنیا به سمت تولید بدون کارخانه می‌‌رود. می‌‌توان با آموزش‌های حداقلی معلولان و زنان سرپرست خانواده را وارد بازار کار کرد. وی با اشاره به اهمیت نام و نشان تجاری گفـت: پیشنهاد دادیم بانک مرکزی و نهاد‌های مرتبط نسبت به ارزش‌گذاری نام و نشان‌های تجاری وارد عمل شوند و از آنها به عنوان یک سرمایه و وثیقه برای تسهیلات استفاده شود. نکته دیگر این است که مهم‌ترین وظیفه نام و نشان‌های تجاری ترویج مشتری‌مداری است، تقاضا کردیم با توجه به اهمیت مشتریان در هر بازاری شایسته است در سال‌های آتی یک سال به نام تکریم مشتری‌مداری و ارباب رجوع نام‌گذاری شود. نکته بعدی این است که از آنجا که تاریخچه پوشاک در ایران به 3 هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌‌گردد درخواست کردیم برای تمرکز بر نوآوری و طراحی، هفته مد ایرانی- اسلامی، با برپایی نمایشگاه پوشاک، برگزار شود. درخواست بعدی ما کاهش نرخ بیمه از 30 به 10 درصد بود تا انگیزه سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری افزایش یابد. مدیرعامل شرکت نوین چرم در پایان با تاکید بر لزوم تهیه نقشه توسعه اقتصاد صنعتی گفت: حضرت آقا هم فرمودند که به دنبال بنگاه‌های بزرگ و اشتغال‌زا و صنعتی که اشتغال‌زایی داشته باشد بروید. بر همین اساس نیز ایشان بر توسعه صنایع پایین‌دستی تاکید کردند. در همین رابطه نیاز است تا تصمیم‌‌گیران و صنعتگران در کشور، به همه صنایع از جمله بالادست و پایین‌دست اهمیت داده و زنجیره را کامل ببینند. 
***
محمد خلج‌قاسم‌آبادی، مدیر حوزه کسب‌و کارهای دیجیتال
هدف‌گذاری سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال از GNP
محمد خلج‌قاسم‌آبادی، فعال حمل‌و‌نقل هوشمند شهری، خرده‌فروشی اینترنتی، گردشگری و سلامت در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: گزارشی درباره اهمیت اقتصاد دیجیتال و هدف‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردیم تا بر این اساس اقتصاد دیجیتال بتواند نقش مهم‌تری در اقتصاد کشور ایفا کند. 
خلج‌قاسم‌آبادی اظهار داشت: در حال حاضر و طبق آمارها و گزارش‌های موجود سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی ۵ درصد است که هدف‌گذاری رسیدن به سهم 10 درصدی از تولید ناخالص ملی است. 
وی افزود: در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال در کشورهای توسعه‌یافته بسیار پررنگ است؛ برای رسیدن به این نقطه بلاشک احتیاج به حمایت‌های دولتی است. همچنین معتقدیم شرکت‌هایی که در این حوزه دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند، می‌توانند به عنوان بازوی کمکی در این راستا باشند. این فعال کسب‌و‌کارهای دیجیتال ادامه داد: یکی از موارد مهمی که اقتصاد دیجیتال می‌تواند کمک حال کشور باشد، موضوع اشتغال آن هم در شرایط کرونایی کنونی است. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تقسیم‌بندی اقتصاد دیجیتال پرداخت و اظهار داشت: اقتصاد دیجیتال در ۳ بخش اصلی تعریف می‌شود؛ بخش نخست مربوط به هسته اقتصاد دیجیتال شامل اپراتورها، شبکه‌های مخابراتی، دیوایس‌ها و تجهیزات کامپیوتری و... است. بخش دوم اقتصاد پلتفرمی و مشارکتی و شرکت‌های پلتفرمی فعال در این حوزه است. بخش سوم، دیجیتالی شدن اقتصاد است. به عبارت دیگر تجارت الکترونیک و شرکت‌هایی که از این فناوری و اقتصاد استفاده می‌کنند. 
مدیرعامل اسنپ اظهار داشت: عمده چالشی که کسب‌وکارهای دیجیتال از جانب آن تحت فشار هستند، به تعدد نهادهای سیاست‌گذار بازمی‌گردد؛ مشکلی که می‌توان با ایجاد یک پنجره واحد حل کرد. خلج‌‌قاسم‌آبادی اظهار کرد: امیدواریم زمینه تسریع در ارائه مجوزها و تاییدیه‌ها برای توسعه شرکت‌های فعال در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال ایجاد ‌شود. وی افزود: در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور با وجود اینکه اقدامات مناسبی انجام شده اما باز هم جای کار دارد و این شرکت‌ها می‌توانند با هم‌افزایی و تشکیل کنسرسیوم‌های مختلف باعث ارزآوری برای کشورمان شوند. خلج‌قاسم‌آبادی افزود: در حال حاضر یک شرکت‌ فعال در زمینه کسب‌و‌کارهای اینترنتی ارتباط مستقیم میان تولیدکننده‌های مختلف از جمله کشاورزان، دامداران و دامپروران را با مصرف‌کننده نهایی برقرار کرده که این امر خود باعث حذف شبکه دلالی مازاد شده است. 
وی در پایان اظهار داشت: به طور کلی کسب‌و‌کار دیجیتال یک حوزه جدید است و احتیاج است نهادها و دستگاه‌های تصمیم‌گیر دولتی درک صحیحی از کارکردها و شرایط شرکت‌های فعال در این زمینه داشته باشند. 
***

حسن نوایی، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست ایران

صرفه‌جویی 700 میلیون دلاری با تقویت صنعت کاتالیست
حسن نوایی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست ایران و مدیرعامل شرکت گسترش فناوری خوارزمی درباره وضعیت کنونی این صنعت به «وطن امروز» گفت: در حال حاضر کل کاتالیست‌ها و جاذب‌های موردنیاز صنایع فولاد، گاز و نفت و بخش عمده‌ای از صنایع پالایش و پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود. وی در ابتدا با اشاره به اهمیت کاتالیست و کاربردهای آن‌ گفت: تولید دامنه گسترده‌ای از فرآورده‌های حاصل از تصفیه و تبدیل گاز و نفت خام، تولید سوخت‌های مورد استفاده در حمل‌و‌نقل، تولید آهن و فولاد، تولید انواع اسیدها و مواد شیمیایی، تولید انواع محصولات پلیمری، تولید هیدروژن، صنایع غذایی، بهداشتی و خودرو مهم‌ترین کاربردهای کاتالیست‌ها در صنعت کشور است. 
نوایی افزود: انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست بیش از 10 عضو دارد که همگی دانش‌بنیان و کاملا خصوصی هستند و با اشتغال ۴ هزار نفر، در مجموع افزون بر 100 نوع کاتالیست و جاذب با ظرفیت 120 هزار تن در سال با صرفه‌جویی ارزی سالانه حدود 700 میلیون دلار تولید می‌کنند. نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست ایران با بیان اینکه صادرات محصولات این صنعت نیز آغاز شده، در مورد چشم‌انداز و برنامه‌های آتی آن گفت: تکمیل زنجیره تولید حدود 5 درصد باقیمانده کاتالیست‌ها، سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت و تولید محصولات جدید، ارتقا و توسعه مراکز پژوهشی با هدف دستیابی به محصولات با کیفیت بالاتر، تولید لیسانس ایرانی با استفاده از کاتالیست ایرانی و توسعه صادرات از مهم‌ترین اهداف پیش‌رو است. نوایی با اشاره به موانع و مشکلات پیش‌روی این صنعت گفت: در حال حاضر در بخش خرید از شرکت‌های خارجی هیچ‌گونه تضمین معتبری از فروشنده اخذ نمی‌شود، در حالی که از تولیدکننده داخلی تضامین متعدد بانکی، بسیار سختگیرانه دریافت می‌شود. به گفته وی خریداران از شرکت‌‌های خارجی، ۱۰۰ درصد مبلغ قرارداد را ماه‌‌ها قبل از شروع تولید محصول پرداخت می‌کنند، در حالی که در قرارداد با تولیدکننده داخلی هیچ‌گونه تعهدی درباره زمان و نحوه پرداخت مبلغ قرارداد وجود ندارد و چه بسا اخذ مطالبات، ماه‌ها به طول می‌‌انجامد. 
 
* ضرورت ممنوعیت واردات
رئیس هیات‌‌مدیره انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست ایران خواهان ممنوعیت واردات برای یک دوره زمانی مشخص به دلیل نگرانی ورود مجدد شرکت‌‌های خارجی با رویکرد دامپینگ در دوران پساتحریم شد. 
نوایی تاکید کرد: اعضای انجمن متعهد می‌‌‌شوند کل کاتالیست مورد نیاز کشور را تولید کنند و از شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و بویژه هلدینگ‌‌ها تقاضا دارند که در حوزه تولید کاتالیست ورود نکنند که خطر بزرگی برای این صنعت استراتژیک و سرمایه‌های بخش خصوصی است. وی همچنین با اشاره به تخلفاتی که در حوزه واردات این صنعت انجام می‌شود، خواستار تعیین مرجع رسیدگی به تخلفات ناشی از واردات شد. 
وی در ادامه درباره وضعیت واردات کک سوزنی و الکترود گرافیتی گفت: برای واردات محصولات کربنی و گرافیتی توسط صنایع فولاد و آلومینیوم سالانه حدود یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود و هر دو صنعت وابستگی بسیار زیادی به این محصولات دارند و در واقع گلوگاه این ۲ صنعت هستند. 
 
* لزوم تعیین متولی برای پشتیبانی تولید داخلی
وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در سال 97 و بعد از تحریم‌های اعمال شده توسط ترامپ گفت: ایشان دستور اکید برای ساخت داخلی این کالاهای استراتژیک فرمودند که در سال 98 منتج به تفاهمنامه‌ای بین ایمیدرو و وزارت نفت برای تولید کک سوزنی و اسفنجی در پالایشگاه‌ها و همچنین تولید الکترود گرافیتی توسط شرکت‌های فولادی شد اما متاسفانه پس از گذشت ۲ سال، هنوز نتیجه مطلوبی در این بخش حاصل نشده است. 
نوایی تاکید کرد: با توجه به مزیت نسبی کشور از لحاظ در اختیار داشتن خوراک که در حال حاضر به عنوان سوخت مصرف می‌‌شود و ارزش پایین و آلایندگی زیست محیطی بالایی دارد و همچنین داشتن دانش فنی کاتالیست برای حذف سولفور از خوراک‌‌های سنگین نفتی که حلقه گمشده تولید انواع کک است، پیشنهاد می‌شود درباره این کالای حیاتی نیز از همان مدل موفق تولید کاتالیست‌‌ها توسط شرکت‌‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی استفاده شود. 
وی همچنین خواستار تعیین متولی مشخصی برای پشتیبانی و رفع موانع اجرایی شدن تولید داخلی کک و الکترود گرافیتی با محوریت شرکت‌‌های دانش‌بنیان خصوصی شد.
***
عباس ابهری،  مدیر عامل صنایع الکتریکی ناسیونال ایران:
تضمین می‌‌دهیم افزایش قیمتی رخ نمی‌‌دهد
عباس ابهری، مدیر‌عامل صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به مهم‌ترین موضوعات صنعت لوازم خانگی گفت: همچنان موضوع دپوی لوازم خانگی یکی از معضلات و دردسرهای بازار این صنعت است. موضوع مهندسی معکوس یا بازتولید قطعات و پیشرفتی که در صنعت قطعه‌سازی اتفاق افتاده یکی از شاخص‌‌ها و دستاوردهایی بوده که به رشد این صنعت کمک کرده و مواردی از این دست که خدمت حضرت آقا عنوان کردیم. وی در ادامه گفت: امیدواریم در دوران پساتحریم هم حداقل برای یک دوره ۵ ساله واردات کالای مشابه تولید داخل همچنان ممنوع باشد. علاوه بر این اگر ورود شرکت‌های خارجی پس از رفع تحریم‌ها به کشور شروع می‌شود، قطعا مشروط به سرمایه‌گذاری و مشارکت با شرکت‌ها و تولیدکنندگان واقعی باشد. نکته مهم آن است که شرکت‌های خارجی تنها برای تامین نیاز بازار وارد ایران نشوند، بلکه تکنولوژی و دانش فنی نیز با حضور آنان وارد کشور شود. همچنین باید بتوانیم برای سرعت‌بخشی و تسهیل تولید یک خط سبز گمرکی از یکی از بنادر به کارخانجات ایجاد کنیم تا فرآیند ترخیص و رسیدن به مواد اولیه و قطعاتی که از خارج از کشور وارد می‌شود، تسهیل می‌شود.  ابهری افزود: یکی از نکات مهمی که حضرت آقا در صحبت‌های‌شان به دولت و همه نهاد‌ها تاکید و تکلیف کردند، موضوع مبارزه با قاچاق بود؛ نه به عنوان علت مشکلات، بلکه به عنوان معلول تصمیم‌های اشتباه. در رابطه با صادرات نیز باید اشاره کرد صادرات در حال حاضر نیز وجود دارد اما قطع به یقین پس از دوران تحریم و افزایش و ارتقای استانداردها و تکنولوژی‌های تولید، افزایش خواهد یافت. مدیرعامل صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در پایان گفت: صنعت لوازم خانگی به نوعی در دوران پس از تحریم در ابتدای راه قرار دارد و باید اجازه بدهیم به بلوغ لازم برسد تا امکان صادرات کامل در کل بازارهای کشورهای همسایه یا حتی کشورهای دیگر را داشته باشیم. ما این تضمین را می‌دهیم که در ازای حمایت، نه ‌تنها افزایش قیمتی رخ نمی‌دهد، بلکه محصولات هم کیفی‌تر و هم اقتصادی‌تر عرضه خواهد شد.
***
ایمان عتیقی، مدیرعامل شرکت گل‌‌گهر سیرجان:
توسعه اکتشافات و تکمیل زنجیره ارزش، محور اصلی چالش‌های صنعت فولاد است
منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن، یکی از مطرح‌ترین قطب‌های فعال معدنی و صنعتی غرب آسیاست که دارای قابلیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر یکی از شرکت‌های فعال این منطقه است که نقش مهمی را در سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت منطقه بر عهده دارد. این شرکت در حال حاضر با ظرفیت تولید بیش از 15 میلیون تن کنسانتره و بیش از 10 میلیون تن گندله بزرگ‌ترین تولیدکننده کشور است و با اجرای پروژه‌های توسعه و بهینه‌سازی خطوط شرکت، در افق چشم‌انداز، مجموع تولیدات سالانه این شرکت به بیش 30 میلیون تن خواهد رسید. ایمان عتیقی، مدیرعامل شرکت گل‌گهر سیرجان درباره دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با رهبر انقلاب در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز» اظهار کرد: جلسه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با رهبر معظم انقلاب محفل بسیار خوب و مفیدی بود و اکثر مدیران اقتصادی و تولیدکنندگان در جلسه نکات مهمی را مطرح کردند که امیدواریم موجب خیر و برکت در کشور شود. بنده نیز علاوه بر صحبت‌هایی که خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردم، مکتوب مسائل را نیز خدمت حضرت آقا تقدیم کردم که ان‌شاءالله توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در دولت پیگیری شود. بنده سعی کردم در فرصتی که در اختیار دارم، با توجه به فعالیت در حوزه معادن و صنعت فولاد، پیرامون چالش‌ها و وضعیت معادن و اکتشافات مسائلی را مطرح کنم تا ان‌شاءالله با سرعت بیشتری پیگیری شود. 
مدیرعامل شرکت گل‌گهر سیرجان ادامه داد: محور اصلی چالش‌های صنعت فولاد و معادن، تکمیل زنجیره ارزش فولاد است که باید توسط دولت و بخش خصوصی پیگیری شود. از مهم‌ترین مسائلی که در صنعت فولاد کشور باید پیگیری شود، نخست بحث تقویت صنایع پایین‌دستی است و دوم توسعه اکتشافات در معادن. صنعت فولاد کشور اگر در 2 حوزه مذکور تقویت شود، توسعه صنعت رخ خواهد داد.

Page Generated in 0/0065 sec