printlogo


کد خبر: 244430تاریخ: 1400/11/11 00:00
ویروس جهش‌یافته جدید با شتابی تند در حال سرایت بوده و طی کمتر از یک هفته 76 شهر را به رنگ قرمز و نارنجی کرونایی درآورده است
غلبه اُمیکرون

آمار مبتلایان به بیماری «کووید-19» با سویه غالب اُمیکرون روندی صعودی را می‌پیماید تا جایی که فقط طی 24 ساعت حدود 22 هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری شناسایی شدند. به گزارش «وطن‌امروز» به دنبال کاهش التهاب کرونا با واریانت دلتا در یک ماه و نیم گذشته، سویه جدید موسوم به اُمیکرون کشور را در برگرفت. این ویروس اکنون برای همه‌گیری و روزهای سخت کرونایی خیز برداشته است به طوری که هم‌اکنون 76 شهر در کشور به رنگ قرمز و نارنجی کرونایی درآمده‌اند؛ ویروسی با قدرت سرایت‌ بسیار بالا که به دلیل شیوع گسترده خود اکثر مراکز درمانی و بهداشتی را مملو از بیمارانی با علائم مشابه کرده است. پزشکان نیز در مواجهه با این بیماران علاوه بر توصیه نسبت به قرنطینه بیماران در خانه تا بهبودی، افراد بدحال را نیز برای انجام تست اُمیکرون به آزمایشگاه‌ها معرفی می‌کنند. این بیماری اگرچه نسبت به واریانت دلتا از قدرت کشندگی بالایی برخوردار نیست اما با گسترش همه‌گیری و افزایش میزان بستری‌ها بی‌تردید آمار مرگ‌و‌میر نیز در هفته‌های آینده افزایشی پیش‌بینی می‌شود. این بیماری برخلاف واریانت‌های قبلی کودکان را نیز درگیر می‌کند تا جایی که اکنون خیلی از کودکان به دلیل ابتلا به این ویروس در بیمارستان‌ها بستری هستند؛ ویروسی که واکسن‌گریزان را هدف قرار می‌دهد و براحتی می‌تواند آنها را از پا درآورد. در چنین شرایطی توصیه کارشناسان بهداشت به مردم این است که برای عبور از پیک ششم کرونا علاوه بر رعایت سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی، واکسیناسیون خود را تکمیل کنند. حال در شرایطی که اُمیکرون این روزها چهار نعل می‌تازد، رعایت پروتکل‌ها به 57 درصد رسیده است و فقط 16 میلیون و 500 هزار نفر ۳ دوز واکسن را تزریق کرده‌اند. با این وجود می‌توان گفت که بیش از 50 میلیون نفر در معرض ابتلا به اُمیکرون قرار دارند. طبق گفته کارشناسان بهداشت، افرادی که 3 دوز واکسن را ‌زده‌اند تا 80 درصد از این بیماری مصون می‌مانند. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ هزار و ۹۹۶ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۴۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز شنبه تا ظهر دیروز یکشنبه، ۲۱ هزار و ۹۹۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و یک هزار و ۲۰۹ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۴۴ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۴۲۴ نفر برسد. از سویی خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۲۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین یکهزار و ۴۰۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۸۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۰ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۳۸۱ نفر دوز اول، ۵۴ میلیون و ۴۰ هزار و ۸۹ نفر دوز دوم و ۱۶ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۷۸۲ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۱ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۲۵۲ دوز رسیده است. آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تاکنون نزدیک به 16.5 میلیون نفر از جمعیت هدف در کشور موفق شده‌اند ۳ دوز واکسن کرونا بزنند. 
 
* ریسک ابتلا به اُمیکرون در واکسن‌نزده‌ها
جهش انتقال اُمیکرون این روزها نگران‌کننده شده است و حال از آنجایی که خیلی از تست‌ها برای تشخیص این بیماری نیز منفی کاذب است، بنابراین شیوع بیماری گسترده‌تر می‌شود. عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا ضمن اشاره به وضعیت این بیماری در کشور، در عین حال درباره تست‌های تشخیصی این سویه تاکید کرد: منفی کاذب در تست‌های تشخیصی کرونا با سویه اُمیکرون حدود ۵۰ درصد است، به همین دلیل ما می‌گوییم همه بیمارانی که علائم سرماخوردگی دارند مبتلا به اُمیکرون هستند؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه فعلا بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها عمدتا سرپایی هستند،‌ گفت: این بیماران عمدتا با علائم سرماخوردگی، ضعف،‌ سستی،‌ گلودرد،‌ تهوع و استفراغ به ما مراجعه می‌کنند که این علائم چیزی به جز کرونای اُمیکرون نیست. وی با بیان اینکه تعداد مواردی که نیازمند بستری هستند نسبت به سویه دلتا خیلی کمتر است، تصریح کرد: به همین دلیل هنوز هم تخت‌های بیمارستانی چندان اشغال نشده است، اگر چه با رسیدن به اوج پیک ششم کرونا موارد بیماری افزایش خواهد یافت و به دنبال آن تعداد بستری و مرگ‌و‌میر هم زیاد می‌شود. وی تاکید کرد: متاسفانه عمده کسانی که نخستین مبتلایان اُمیکرون هستند همان کسانی هستند که اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند. امیدوارم این افراد درس عبرت گیرند و با پایان دوره بیماری حتما برای تزریق واکسن یا تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند. از طرفی کسانی هم که بیش از 6 ماه از تزریق دوز دوم واکسن‌شان گذشته باشد چون میزان آنتی‌بادی در بدن آنها کاهش یافته است، بیشتر در معرض ابتلا هستند. این متخصص بیماری‌های عفونی درباره وضعیت ابتلای کودکان به کرونا اظهار کرد: موارد ابتلای کودکان هم زیاد است اما به حد خیلی زیادی نرسیده است زیرا هنوز به بالاترین میزان شیوع بیماری در پیک ششم نرسیده‌ایم اما اکنون بیمارستان‌های اطفال بدون مریض یا مرگ‌و‌میر نیستند. مردانی با بیان اینکه منفی کاذب در تست‌های تشخیصی کرونا با سویه اُمیکرون حدود ۵۰ درصد است، ادامه داد: به همین دلیل ما می‌گوییم همه بیمارانی که علائم سرماخوردگی دارند مبتلا به اُمیکرون هستند؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. این افراد باید در خانه بمانند و خود قرنطینگی اختیار کنند تا موجب اشاعه بیماری به سایر افراد نشوند. مدت قرنطینه اُمیکرون کمتر از سویه دلتا و ۵ روز است، البته بعد از خروج از منزل تا ۵ روز هم باید با ۲ ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تردد کنند. وی با بیان اینکه درگیری ریه چندان در مبتلایان اُمیکرون شایع نیست،‌ گفت: توصیه اکید ما این است که محدودیت تجمعات،‌ دورهمی‌ها و‌ سفرهای غیرضروری برقرار شود. با تاکید بر اینکه حمل‌و‌نقل عمومی می‌تواند خطرآفرین باشد،‌ بیان کرد: افرادی که از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنند حتما از ۲ ماسک استفاده کنند. 
 
* استفاده ۵۷ درصدی از ماسک در شرایط اُمیکرونی
با وجود آغاز پیک ششم کرونا با سویه بشدت مسری اُمیکرون در کشور، میانگین استفاده از ماسک در کشور ۵۷ درصد است و وضعیت رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند. در حالی که سویه اُمیکرون، پیک ششم کرونا را در کشور کلید‌ زده و به سرعت شهرهای زیادی را به رنگ قرمز و نارنجی کرونایی درآورده است اما براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به نهم بهمن‌‌ماه ۱۴۰۰ (از ۲۹ دی تا ۹ بهمن‌ماه)، بالغ بر 58.89 درصد است؛ آماری که قطعا نمی‌تواند در پیشگیری از اوج‌گیری مجدد کرونا در کشور موثر باشد. در عین حال میانگین درصد رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی کشور در فاز اول مدیریت هوشمند کرونا، از ۲۲ دی تا ششم بهمن‌ماه امسال، 87.14 ‌درصد بوده است. بیشترین میزان رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی در مدارس با 93.30 درصد و کمترین میزان در مراکز تفریحی با 77.99 درصد بوده است. 
 
* افزایش انفجاری اُمیکرون در روزهای آینده
رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) از افزایش انفجاری اُمیکرون در روزهای آینده خبر داد. سیدعلی دهقان‌منشادی با اشاره به شیوع سویه اُمیکرون در کشور گفت: از هفته گذشته میزان مراجعات سرپایی ما تقریبا ۴ برابر شده اما فعلا موارد بستری افزایش قال توجهی نداشته است. وی افزود: با توجه به اینکه میزان درگیری ریه و موارد شدید اُمیکرون نسبت به واریانت‌های قبلی کمتر است، همین مساله باعث شده کمی از ترس جامعه ریخته شود، در حالی که سرعت انتقال اُمیکرون خیلی بیشتر از واریانت‌های قبلی است و ممکن است شاهد افزایش انفجاری اُمیکرون در روزهای آینده باشیم. 
***
تعیین واریانت اُمیکرون برای همه مبتلایان ضرورت ندارد
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درباره کیت‌های تشخیص اُمیکرون گفت: خوشبختانه کیت‌های تشخیص مولکولی تولید داخل برای تشخیص عفونت «کووید-۱۹» به همان خوبی که واریانت دلتا را تشخیص می‌دهند، قادر به تشخیص اُمیکرون هستند. 
محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» افزود: برخی نگرانی‌ها برخاسته از اطلاعات نادرست درباره روش‌های تشخیص و تعیین واریانت است. در حالی که غربالگری نمونه‌های مثبت «کووید-۱۹» برای تشخیص افتراقی واریانت اُمیکرون از دلتا و همچنین دلتا از سایر واریانت‌ها بر مبنای پی‌سی‌آر است و تایید آن، اگر لازم باشد، با دستگاه‌های تعیین توالی انجام می‌شود که از قبل در کشور وجود داشته است. اخیرا هم ۶ عدد از این دستگاه‌ها که فناوری پیشرفته‌تری دارد، به ۳ مرکز تحقیقاتی مرجع اهدا شد. 
وی افزود: شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی بهداشت کشور در تمام مراکز استانی مجهز به کیت‌های تشخیص افتراقی هستند و بر حسب نیاز و مطابق دستورالعمل‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، در قالب دیده‌وری، درصدی از نمونه‌های مثبت جدید را برای تعیین سهم واریانت اُمیکرون مورد آزمایش قرار می‌دهند. هاشمی تاکید کرد: تعیین واریانت اُمیکرون برای همه افراد مبتلا که آزمایش‌شان مثبت می‌شود، ضرورت ندارد.
 
***
ابتلای روزانه 6 هزار نفر به اُمیکرون در پایتخت
در تهران روزانه 6 هزار نفر به بیماری «کووید-19» مبتلا می‌شوند که این آمار زنگ خطری برای شیوع قابل توجه این بیماری در پایتخت است. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ضمن تشریح روند بیماری کرونا در تهران و امکانات بیمارستانی برای مقابله با موج ششم این بیماری با سویه اُمیکرون گفت: تقریبا میزان مراجعان سرپایی در حوزه درمان در روز به مرز ۶۰۰۰  نفر رسیده است. نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ورود استان تهران به پیک ششم کرونا‌ گفت: تفاوت این پیک با پیک قبلی در این است که تعداد ابتلا بالاست اما خوشبختانه بیماری شدید کمتر است. وی ادامه داد: تقریبا میزان مراجعان سرپایی در حوزه درمان در روز به مرز ۶۰۰۰ نفر رسیده است ولی تعداد بستری‌های جدید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد در روز است که یعنی از هر ۲۰ نفر یک نفر بستری می‌شود. تعداد کل موارد بستری در استان تهران اکنون حدود ۱۳۰۰ بیمار است که از این تعداد حدود یک‌چهارم در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند. 
توکلی افزود: چون هنوز اثر مستقیم افزایش موارد ابتلا مشخص نشده است، موارد مرگ‌و‌میر استان همچنان تک‌رقمی است. او با تاکید بر اینکه بروز اُمیکرون در کودکان بیشتر است،‌ اظهار کرد: نسبت به ماه‌های قبل ابتلا به کرونا در گروه سنی زیر ۱۰ سال افزایش یافته است البته فراموش نکنیم هر ساله در این فصل بیماری‌های ویروسی هم روند افزایشی داشته‌اند، بنابراین بخشی از موارد ابتلا هم مربوط به آنفلوآنزا است. 
***
۳ هفته سخت کرونایی را پیش رو داریم
«روزهای سخت افزایش ابتلا به اُمیکرون را در کشور در پیش داریم». این جمله را معاون وزیر بهداشت اعلام کرد و گفت: گسترش ابتلا به اُمیکرون و پیک ششم کرونا تا ۳ هفته آتی ادامه دارد. کمال حیدری اظهار کرد: یک ماه و نیم پیش نخستین مورد اُمیکرون گزارش شد و تلاش کردیم مانع از ورود این ویروس از مرزها شویم که این اتفاق آرام آرم رخ داد و از هفته گذشته هم این روند سرعت گرفت. 
وی ادامه داد: اُمیکرون به‌گونه‌ای به‌سرعت منتشر می‌شود که آمار، جهشی بالا می‌رود و در کلانشهرها تسریع انتشار این ویروس را داریم. وی در ادامه اظهار کرد: حدود ۷ میلیون نفر در کشور واکسن نزده‌اند و ۸ میلیون نفر هم نوبت دوم را نزده‌اند که این نگران‌کننده است. اُمیکرون مانند دلتا خطرناک نیست اما ابتلا به آن گسترده‌تر است و افرادی که پای‌شان توسط این سویه به بیمارستان باز می‌شود از نوع دلتا بیشتر است. کشورهایی که زودتر از ما درگیر آن شدند در مدت زمان کمی شاهد ابتلای گسترده بودند. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: حالت جهشی در ابتلا به سویه اُمیکرون در کشور ما در حال رخ دادن است و ابتلای بیشتری نسبت به دلتا دارد. حیدری یادآور شد: باید برنامه‌ریزی کنیم سرعت انتقال را کاهش دهیم. 
وی درباره دوز سوم واکسن نیز تصریح کرد: دوز سوم ۲۵ برابر حفاظت را بالاتر می‌برد و ۸۰ درصد ابتلا را کاهش می‌دهد و این بدان معنا نیست که کسی با تزریق دوز سوم مبتلا نمی‌شود. 

Page Generated in 0/0062 sec