printlogo


کد خبر: 244435تاریخ: 1400/11/11 00:00
اخبار

ماموریت رئیس‌جمهور به معاون اول
  تدوین نقشه راهبردی صنعتی و ارتقای تولید داخل
به دنبال بیانات مقام معظم رهبری در دیدار فعالان حوزه تولید و صنعت، رئیس‌جمهور به معاون اول خود ماموریت داد نقشه راهبردی صنعتی و ارتقای تولید داخل را تدوین کند.  حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در پی بیانات مهم مقام معظم رهبری در دیدار فعالان حوزه تولید و صنعت به معاون اول خود مأموریت داد با حرکت جهادی و تشکیل کارگروهی متشکل از متخصصان، صاحبنظران و متولیان این حوزه در دولت و مجامع علمی و دانش‌بنیان و کارآفرینان نسبت به اجرایی کردن رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اقدام کند. بخشی از متن این نامه به زیر شرح است:
با عنایت به بیانات مهم و راهبردی مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار فعالان حوزه تولید و صنعت و لزوم اجرایی نمودن رهنمودهای معظم له، بدینوسیله به جنابعالی مأموریت داده می‌شود با حرکت جهادی، کارگروهی متشکل از متخصصان و صاحبنظران و متولیان این حوزه در دولت و مجامع علمی و دانش‌بنیان و کارآفرینان تشکیل داده و اولاً: با لحاظ فرمایشات اخیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و سایر اسناد بالادستی اعم از سایر فرامین و رهنمودهای ایشان و قوانین موجود و سند تحول دولت، نسبت به تدوین نقشه راهبردی صنعتی و ارتقای تولید داخل اقدام نمایید. ثانیاً: راهکارهای عملیاتی و اجرایی آن با تعیین زمان‌بندی و دستگاه‌های متولی و نهادهای همکار و شرح وظایف هر کدام در حوزه‌های مدیریت، نظارت، هدایت و حمایت مشخص گردد. ثالثاً: گزارش اقدامات انجام شده و نتایج حاصله به صورت ماهانه ارائه شود تا به استحضار ایشان و اطلاع عموم رسانده شود. توفیق جنابعالی و سایرین را در انجام موفق مأموریت محوله از درگاه خداوند متعال خواستارم.
***
رئیس سازمان بورس:
پرداخت سود سهام از طریق سجام سال آینده اجباری می‌شود
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز در حاشیه نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اظهار کرد: سازمان بورس درباره توسعه نهادهای مالی برنامه دارد. در همین راستا نهادهای مالی که در بازار سهم دارند و ارائه خدمت می‌کنند از قبیل شرکت‌های کارگزاری و شرکت‌های سبدگردانی و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات IT را توسعه خواهیم داد. به همین خاطر صف‌هایی را که از قبل برای این درخواست‌ها تشکیل شده بود تا پایان سال تعیین‌تکلیف خواهیم کرد و این صف‌ها را تقریبا از بین خواهیم برد و درخواست‌ها را بررسی می‌کنیم تا به آنهایی که صلاحیت لازم را دارند مجوز دهیم و بقیه را برای تکمیل نواقص پرونده هدایت می‌کنیم. مجید عشقی افزود: ۶ موافقت اصولی کارگزاری نیز صادر و همچنین برای شرکت‌های سبدگردان حدود ۶ یا ۷ مورد مجوز صادر شده است. عشقی درباره شرکت‌های تأمین سرمایه نیز گفت: به یک شرکت قبلا مجوز داده شده و پرونده بقیه شرکت‌ها در حال تکمیل است که به محض تکمیل مجوزهای صادر شده کارشان را آغاز خواهند کرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان سال صف‌های ایجاد شده از قبل را به صفر برسانیم، هر چند درخواست‌های جدید را هم می‌پذیریم و بررسی می‌کنیم.  وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی سود شرکت‌های بورسی به طور کامل از طریق سجام پرداخت می‌شود، گفت: در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۲۸۰ شرکت سود خود را از طریق سجام پرداخت کرده‌اند یا در حال پرداخت هستند که می‌توان گفت حدود ۲۰ شرکت در حال پرداخت سود خود از طریق سجام هستند. در سال آینده نیز تمام شرکت‌ها ملزم هستند از طریق سجام سود پرداخت کنند و اگر از این طریق سود سهام را به سهامداران پرداخت نکنند، بر اساس آیین‌نامه انضباطی با آنها برخورد خواهیم کرد. در سال آینده کوتاه نخواهیم آمد، زیرا سهامداران نباید برای دریافت سود اندک متحمل هزینه و افتتاح حساب‌های مختلف در بانک‌ها شوند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بنابراین پرداخت سود از طریق سجام به سهامداران از سال آینده اجباری است. 
***
پروژه‌های نهضت ملی مسکن فقط به سازندگان حرفه‌ای واگذار می‌شود
وزیر راه‌وشهرسازی به مدیران کل راه‌وشهرسازی استان‌ها دستور داد پروژه‌های نهضت ملی مسکن صرفا به سازندگان حرفه‌ای دارای تأییدیه صلاحیت واگذار شود.  رستم قاسمی در بخشنامه‌ای به مدیران کل راه‌و‌شهرسازی استان‌ها، دادنامه دیوان عدالت اداری درباره شیوه‌نامه نحوه صدور پروانه اشتغال به کار موقت شرکت‌های مهندسان مشاور و پیمانکاران تشخیص صلاحیت شده توسط سازمان برنامه و بودجه را ابلاغ کرد. بر اساس این بخشنامه از توانمندی‌های شرکت‌های مهندسان مشاور و پیمانکاران تشخیص صلاحیت شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور که دارای صلاحیت در رشته ابنیه و ساختمان هستند، در طرح نهضت ملی مسکن استفاده می‌شود. 
***
رشد ۷۵ درصدی ترانزیت عبوری از ایران در ۱۰ ماهه امسال
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۱۰ میلیون و ۲۲۸ هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد رشد داشته است. علیرضا مقدسی در این باره اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال میزان ترانزیت از کشورمان به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد. وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم، توسعه تجارت با همسایگان و تسهیل تردد محموله‌های تجاری خارجی از مسیر جمهوری اسلامی ایران است، گفت: بر اساس اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور، هر ساله باید رشد ۱۰درصدی در ترانزیت را در کشور شاهد می‌بودیم که در چند سال اخیر پس از رشدی مناسب، روند کاهشی در ترانزیت به ثبت رسید. مقدسی بیان ‌داشت: سال ۹۳ ترانزیت کالاهای خارجی به بیش از ۱۳ میلیون تن رسیده بود که پس از آن نه فقط رشدی در این موضوع اتفاق نیفتاد، بلکه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ این میزان به 7.5 میلیون تن رسید. 

Page Generated in 0/0055 sec