printlogo


کد خبر: 244481تاریخ: 1400/11/13 00:00
اخبار

علی نصیریان در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس:
هنر، زندگی بشر را تغییر می‌دهد
بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر همراه با علی نصیریان ، مجید مجیدی و محمدعلی رجبی، از اعضای پیوسته این فرهنگستان و همچنین تعدادی از مدیران این نهاد هنری به تازگی نشستی با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار کردند. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، نامورمطلق در این نشست به زمینه مشترک همکاری فرهنگستان هنر با مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: فرهنگستان هنر می‌تواند زمینه را برای آشنایی مستقیم و مستمر اعضای کمیسیون فرهنگی و نمایندگان حوزه هنر و تحولات آن فراهم کند. همچنین فرهنگستان می‌تواند در قالب کارگروهی مشترک درباره پایش قوانین داخلی و خارجی هنر و ساما‌ن‌بخشی به قوانین موجود و تدوین قوانین جدید، متناسب با نیازهای روز هنر کشور و ارائه راهکارهای اجرای مصوبات، با این کمیسیون همکاری کند. در ادامه علی نصیریان، عضو پیوسته این فرهنگستان، هنر را بخشی زیبا و تأثیرگذار از فرهنگ دانست و گفت: سینما و تئاتر می‌توانند تأثیری مستقیم در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند. تئاتردرمانی از چند دهه قبل در کشو‌های اروپایی و آسیایی اجرا می‌شد که بتازگی بعضی از هنرمندان کشورمان، با ظرافتی خاص آن را در بین کودکان کانون اصلاح و تربیت اجرایی کرده‌اند و خوشبختانه نتایج قابل‌قبولی هم از آن به دست آورده‌اند. این هنرمند پیشکسوت افزود: تئاتر می‌تواند در تمام انسان‌ها تأثیر بگذارد؛ به‌گونه‌ای که کودکان آسیب‌دیده را از دنیای جرم و جنایت جدا کند و به عالم هنر بکشاند. تغییر مسیر زندگى افراد با قدرت تئاتر ممکن است. در واقع، تئاتر محل جراحی روان انسان‌هاست. حوزه نمایش جزو حوزه‌هاى تکثیرناپذیر است و مقابله انسان با انسان را به‌ صورت زنده به نمایش مى‌گذارد. تأثیرگذاری هنر به قدری است که می‌تواند زندگی بشر را تغییر دهد. جایی که هنر را رصد و هدایت می‌کند همین فرهنگستان هنر است. در ادامه این نشست مجید مجیدی دیگر عضو پیوسته فرهنگستان هنر، این فرهنگستان را دارای نقش متفکر فرهنگ دانست و گفت: در کشور، سازمان‌ها و نهادهای متولی مختلفی کارهای فرهنگی انجام می‌دهند اما فرهنگستان هنر نقش متفکر در فرهنگ را ایفا می‌کند و در واقع، تولیدکننده فکر و اندیشه و هنر است. رئیس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر قدرت هنر را وصف‌ناپذیر دانست و تصریح کرد: تصوری که از ایران در جهان منتشر شده، جنگ و خونریزی است. این تصویر به‌واسطه سینما تغییر می‌کند. امروز، سینما نشان داد قابلیت دارد تفکر جهانیان را نسبت به ایران تغییر دهد. او افزود: اگر توجهی ویژه به فرهنگ و هنر نشود، خسارتی جبران‌نشدنی به عرصه فرهنگی کشور وارد کرده‌ایم. هنر ظرفیتی از جوانان هنرمند است که می‌توانند افکار و اندیشه را پرورش دهند. محمدعلی رجبی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر هم در ادامه این نشست با اشاره به اقتصاد هنر تأکید کرد: اقتصاد از ابتدا تا پایان در هنر باید تعریف شود. مطالعه درباره اقتصاد هنر و شناسایی بحران آن از موضوعات اصلی جامعه است که باید در فرهنگستان به‌واسطه تحقیقات انجام گیرد و تمام این موارد نیازمند بودجه است. غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه این جلسه تأکید کرد: لازم است به سمت تثبیت مرجعیت فرهنگستان هنر در مسائل هنر کشور حرکت کنیم. برای تحقق این امر نیازمند گفت‌وگویی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، صداوسیما و میراث فرهنگی هستیم تا نقشه راه دستیابی به این هدف محقق شود. مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی نیز در پایان این نشست خاطرنشان کرد: تعامل با فرهنگستان هنر و حمایت از فعالیت‌های آن باید در برنامه‌ها و مصوبات کمیسیون فرهنگی قرار گیرد و با تشکیل کارگروهی مشترک، درباره قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری، بویژه مشاوره در تنقیح قوانین در حوزه هنر، همکاری صورت گیرد و با تشکیل جلسات مستمر، نقاط ضعف و قوت بررسی شود. 
***
«سفرنامه جن» منتشر شد
رمان «سفرنامه جن» نوشته مصطفی جمشیدی توسط انتشارات «به نشر» منتشر شد. به گزارش «وطن‌امروز»، رمان «سفرنامه جن» نوشته مصطفی جمشیدی شامل حکایتی از گذشته و دوران انتقال قدرت از قاجاریه به پهلوی بتازگی همزمان با ایام دهه فجر، توسط انتشارات به‌نشر منتشر و راهی بازار نشر شده است. «سفرنامه جن» روایت سرراست تکنوکرات‌هایی در عهد قاجار است که به فساد درباری آگاه نبودند و در جریان سفر به فلات ایران و نواحی مرکزی اسیر نوعی کار کنترات برای ساختن نوعی سد برای خوانین و رعایا می‌شوند. ماجرای این کتاب در دوران قاجار جریان دارد و قهرمان آن شخصی به نام «ریشارد» با جوانی و گذشته‌ای پرآشوب است که در سفری کاری اسیر راهزن‌ها می‌شود. در این اثر شاهد سیر و سلوک معنوی برخی شخصیت‌ها می‌شویم؛ از نوآوری‌ها و وجود شخصیت‌هایی خاکستری که نه تماما خوب هستند و نه بد، لذت می‌بریم و با افرادی بی‌خبر از فساد دربار حاکم که برای ساخت سدی در مرکز ایران وارد عمل می‌شوند همراه می‌شویم. این‌ کتاب در ۱۷۸ صفحه منتشر شده است.

Page Generated in 0/0104 sec