printlogo


کد خبر: 244484تاریخ: 1400/11/13 00:00
اعتراف مقامات رژیم صهیونیستی به گسست شدید اجتماعی در بین ساکنان سرزمین‌های اشغالی به منزله بر باد رفتن «آرمان صهیونیسم» است
سراب سرزمین موعود

گروه بین‌الملل: نتایج پژوهش مرکز میراث «بیگن» نشان می‌دهد ۵۹ درصد اسرائیلی‌ها برای مهاجرت به خارج از فلسطین اشغالی به سفارت کشورهای مختلف مراجعه کرده یا در اندیشه مراجعه به این سفارتخانه‌ها هستند. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد ۷۸ درصد خانواده‌های اسرائیلی از سفر فرزندان‌شان به خارج از فلسطین اشغالی حمایت می‌کنند. «کالمان لیبسکیند» نویسنده روزنامه صهیونیستی «معاریو» در این باره می‌گوید: ما در برابر رشد یک پدیده چپ‌گرا در اسرائیل هستیم که از صهیونیسم و اسرائیل دور هستند و توجه کمتری به دولت یهود دارند. به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، لیبسکیند می‌‌افزاید: این گروه از اسرائیلی‌ها حتی به تنهایی طرحی را علیه پروژه صهیونیسم رهبری کرده و خواهان بازنگری در حوادث یوم النکبه (فاجعه اشغال فلسطین)، دولت فلسطین و حقیقت مرزهای اشغالی سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ هستند. وی همچنین گفت: بیشتر این فعالان در سازمان‌های مدنی اسرائیل عضو بوده و از کشورهای مختلف کمک‌های مالی دریافت و صرف بدنام کردن ارتش اسرائیل و نظامیان آن می‌کنند. کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز سال ۲۰۱۴ فاش کرد تعداد کسانی که تمایل به مهاجرت به برلین، پایتخت آلمان دارند به ۲۵ هزار نفر رسیده است. در همین ارتباط یکی از سازمان‌دهندگان مهاجرت به برلین با اشاره به تقاضای مهاجرت بیش از 9 هزار نفر گفت در میان آنها افسران ارتش اسرائیل نیز به چشم می‌خورند. همچنین نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۰ درصد اسرائیلی‌ها به فکر مهاجرت معکوس هستند و دلیل آن را نابسامانی اقتصادی، نابرابری و ناامیدی از بن‌بست در روند حل‌وفصل منازعه با فلسطینیان عنوان کرده‌اند.
 
* زوال صهیونیسم از نگاه صهیونیست‌ها
تاکنون مقامات سیاسی، امنیتی، نظامی و شخصیت‌های علمی و رسانه‌ای صهیونیست متعددی از احتمال «فروپاشی اسرائیل» سخن گفته‌اند. نکته قابل توجه اینکه بسیاری از آنها عامل اصلی نگرانی خود را بنیادهایی دانسته‌اند که رژیم صهیونیستی بر پایه‌ آنها بنا شده است. «بحران هویتی» عمده‌ترین نگرانی مشترک بسیاری از آنهاست. در این نوشتار به برخی اظهارنظرهای شخصیت‌های مختلف در این باره اشاره شده است. مقاله «آری شاویط» تحلیلگر یهودی در روزنامه هاآرتص، یکی از موارد چنین تحلیل‌هایی است. او در این تحلیل با عنوان «اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد» نوشته است: «ممکن است از نقطه بی‌بازگشت عبور کرده باشیم و دیگر امکان پایان دادن به اشغال، توقف شهرک‌سازی و دستیابی به صلح، امکان اصلاح صهیونیسم، نجات دموکراسی و جلوگیری از تجزیه وجود نداشته باشد». شاویط سپس نوشت: «اگر یهودیت و اسرائیلی بودن دیگر ۲ رکن اصلی هویت نباشند، در آن صورت باید با دوستان خداحافظی کرد و به سان‌فرانسیسکو یا برلین رفت. اسرائیلی‌ها از زمانی که به فلسطین آمدند، متوجه شدند محصول دروغی هستند که جنبش صهیونیسم اختراعش کرده و برای این دروغ با انواع فریب و نیرنگ از یهودیت در طول تاریخ بهره برده و از جمله اینکه از ماجرای هولوکاست سوءاستفاده و آن را بزرگنمایی کرده‌ است. آنها فهمیدند هیچ آینده‌ای در فلسطین ندارند و این کشور آن سرزمین موعودی نیست که بدون مردم باشد».
 
* تحقق آرمان صهیونیسم در فلسطین شکست خورده است
«شائول آریل» ژنرال یگان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و کارشناس حوزه مناقشه اعراب- اسرائیل نیز در روزنامه هاآرتص نوشت که رژیم صهیونیستی راهبردهایی را مبنای خود قرار داده که تحقق «آرمان صهیونیسم» در خاک فلسطین اشغالی را به شکست منتهی کرده و رژیم صهیونیستی در مسیر بر باد رفتن کامل این آرزو قدم برمی‌دارد. او نوشت: جنبش صهیونیسم برای تأسیس کشور یهودی در خاک فلسطین ۳ راهبرد اساسی را در پیش گرفت و همه آنها اکنون در حل درگیری و تحقق اهداف سه‌گانه اصلی جنبش صهیونیسم، یعنی «کشور  اسرائیل»، «دموکراسی» و «سرزمینی با اکثریت یهود» به شکست منجر شده و در نتیجه یک برنامه سیاسی سوم به نام «راه‌حل ۲دولتی» زاییده شده است. آریل تأکید کرد که عدم موافقت فلسطینی‌ها با ابتکار دونالد ترامپ، نشان داد آنها در به اصطلاح «صلح اقتصادی» یا «کاهش تنش» همراه نیستند و گذار از این شرایط چه از مسیر داوطلبانه یا قهرآمیز هیچ شانسی ندارد. او خطاب به «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «به نخست‌وزیر و دیگران که معتقدند زمان در میان‌مدت و بلندمدت به نفع ما است می‌گویم که شانسی نداریم». این پژوهشگر حوزه مناقشه اعراب- اسرائیل، تأکید کرد: «اکنون [در اسرائیل] کسانی که خواهان دولت واحد هستند، این واقعیت را در نظر نمی‌گیرند که شرایط ترکیب جمعیتی در سال ۲۰۲۲ با افزایش پناهندگان فلسطینی که آرزوی بازگشت به کشورشان را دارند، به معنای تحقق آرزوی فلسطینی‌ها برای تشکیل حکومتی دموکراتیک یا اسلامی با اکثریت ثابت عرب است». 
 
* رئیس اسبق موساد: در آستانه فاجعه هستیم
در این راستا، «گادی آیزنکوت» ژنرال عالی‌رتبه صهیونیستی و رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش این رژیم (از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹) ۱۹ ژانویه امسال در مصاحبه‌ای گفت شکاف در جامعه صهیونیستی از ایران و حماس برای رژیم تل‌آویو خطرناک‌تر است. آیزنکوت که برای نخستین‌بار از زمان بازنشستگی‌اش مصاحبه می‌کرد، گفت آنچه او را بیش از همه‌ چیز نگران می‌کند، اوضاع داخلی اسرائیل و عدم «همبستگی اجتماعی» در سرزمین اشغالی است. ژنرال صهیونیست افزود: «به نظر من شکاف در جامعه اسرائیل و آشفتگی حکمرانی و بی‌اعتمادی به نهادهای حاکمیتی و قضایی، بزرگ‌ترین تهدید برای آینده حکومت است». سال گذشته «یوال دیسکین» رئیس سابق شاباک نیز در یادداشتی در روزنامه یدیعوت آحارانوت درباره زوال رژیم صهیونیستی بنا به دلایل داخلی ابراز نگرانی کرد و نوشت: «بحران کرونا سوالی موجودیتی و استراتژیک را آشکارتر کرد و آن اینکه آیا اسرائیل از انسجام اجتماعی، انعطاف‌پذیری اقتصادی و قدرت نظامی و امنیتی که تضمین‌کننده موجودیت اسرائیل برای نسل آینده باشد، برخوردار است؟ منظورم روندهای جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی است که اساسا جوهره اسرائیل را تغییر داده و موجودیت آن را طی یک نسل با خطر مواجه خواهد کرد».
 
* نگرانی نتانیاهو از 100 ساله نشدن رژیم صهیونیستی
در این میان شاید «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی بالاترین مقام این رژیم است که تاکنون درباره زوال این رژیم ابراز نگرانی کرده است. او نهم اکتبر ۲۰۱۷ در جشن «سوکوت» یهودیان گفته بود: «تمام تلاش خود را برای اینکه اسرائیل صدمین سالروز تأسیسش را ببیند به کار خواهم گرفت اما این یک امر حتمی نیست. تاریخ به ما یاد داده است که حکومت مردم یهود تاکنون بیش از 80 سال دوام نیاورده است که مربوط به دوره حشمونیان است». 
***
    پرونده جدید رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جرائم آپارتاید     
سازمان عفو بین‌الملل، رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جرائم آپارتاید (تبعیض نژادی) ضد فلسطینیان متهم کرد. طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، این سازمان بین‌المللی تمام نهادهای اجتماعی و مقامات نظامی رژیم صهیونیستی را در جرائم تبعیض نژادی دخیل دانست. سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود ضمن اشاره به گرفتار بودن کل رژیم در این پرونده، تاکید کرد این نهادهای اجتماعی و مقامات نظامی تل‌آویو جرائم مذکور را در کل فلسطین و حتی ضد پناهندگان فلسطینی مرتکب شده‌اند. این نهاد بین‌المللی اعلام کرد گزارش جدیدی تحت عنوان «رژیم تبعیض نژادی (آپارتاید) اسرائیل ضد فلسطینیان: رژیمی ظالم مبتنی بر سلطه و جنایت علیه بشریت» منتشر خواهد کرد. این سازمان در ادامه بیان کرد این گزارش بر موضوعاتی همچون مستندسازی مصادره زمین‌ها و دارایی‌های فلسطینیان در یک طیف وسیع، قتل‌های جنایتکارانه، مهاجرت اجباری، محدودیت‌های شدید جابه‌جایی، محروم کردن مردم فلسطین از ملیت و حقوق شهروندی تمرکز کرده است. سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد تمام موضوعات اشاره شده، اجزای این رژیم نژادی تبعیض‌آمیز تل‌آویو را تشکیل می‌دهد که طبق قوانین بین‌المللی جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. این سازمان تصریح کرد: به عنوان یک نهاد حقوقی در نظر دارد این گزارش را به عنوان تلاش رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جرائم تبعیض‌آمیز نژادی علیه فلسطینیان، به‌رغم درخواست تل‌آویو مبنی بر نادیده‌گرفتن آن منتشر کند. بیانیه‌ها و گزارش‌های نهاد عفو بین‌الملل در حالی منتشر می‌شود که سال گذشته نیز سازمان «هیومن رایتس واچ» به ارتکاب جرائم تبعیض نژادی رژیم صهیونیستی ضد مردم فلسطین اذعان کرده بود. 

Page Generated in 0/0082 sec