printlogo


کد خبر: 244485تاریخ: 1400/11/13 00:00
ادامه رایزنی‌ها درباره دولت آینده عراق

رهبران چارچوب هیات هماهنگی گروه‌های شیعی عراق در نشستی که در منزل «حیدر العبادی» برگزار شد، آخرین روند تحولات سیاسی بویژه نشست حنانه و نتایج آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند. یک منبع عراقی به ایرث‌نیوز اعلام کرد: در این نشست آنچه در حنانه میان «حلبوسی، الخنجر، بارزانی و صدر» گذشت و نتیجه این نشست در طرح برون‌رفت از بن‌بست سیاسی، مورد واکاوی قرار گرفت. یک منبع مطلع، جزئیاتی از نشست حنانه (دیدار «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق و «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق با «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر) را فاش کرد و آن را تلاشی از سوی شرکا برای حل اختلافات بین صدر و چارچوب هماهنگی دانست. به گزارش میدل ایست‌نیوز، این منبع به پایگاه خبری شفق‌‌نیوز گفت: بارزانی، الحلبوسی و الخنجر، چند پیشنهاد برای حل اختلافات بین طرف‌های شیعی مطرح کردند اما مقتدا صدر همچنان بر عدم مشارکت نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون پافشاری می‌کرد ولی از همکاری با سایر طرف‌های سیاسی شیعی استقبال کرد. به گفته این منبع، صدر آمادگی خود را برای گفت‌وگو با همه طرف‌های سیاسی شیعی جز مالکی و تشکیل فراکسیون اکثریت بدون ائتلاف دولت قانون اعلام کرد و گفت اکنون توپ در زمین «چارچوب هماهنگی» است. از سوی دیگر یکی از اعضای حاضر در نشست رهبران شیعی عراق در منزل العبادی تأکید کرد: شرکت‌کنندگان در نشست چارچوب هماهنگی شیعه از هر طرحی که منجر به حل بحران شود، استقبال کردند. این منبع افزود: پس از نشست حنانه، تماس‌های تلفنی زیادی میان «عمار حکیم» و «محمد الحلبوسی» و «نچیروان بارزانی» و «هادی العامری» و برخی رهبران چارچوب هماهنگی برقرار شده است. در همین رابطه «شیروان الدوبردانی» نماینده حزب دموکرات کردستان عراق گفت: روزهای آتی شاهد دیدار میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر خواهیم بود. 
 
* استقبال رهبر ائتلاف «عزم» از طرح بارزانی
رهبر ائتلاف «عزم» عراق از پیشنهاد رهبر حزب دموکرات برای برگزاری دیدار میان رئیس اقلیم کردستان و رئیس مجلس عراق و رهبر جریان صدر به‌ منظور گفت‌وگو درباره رفع موانع در پروسه سیاسی عراق استقبال کرد. بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی «کردستان24»، پس از اعلام طرح سیاسی «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات کردستان برای برگزاری چنین نشستی به ‌منظور رفع موانع در پروسه سیاسی عراق، «خمیس الخنجر» رهبر ائتلاف «عزم» به ‌عنوان یکی از رهبران برجسته جریان‌های سنی عراق، از آن استقبال کرد. خنجر طی پیامی توئیتری این طرح پیشنهادی بارزانی را اقدامی در راستای ثبات عراق و رفع آشوب و اغتشاش و پیروزی زبان گفت‌وگو و مذاکره دانست. وی همچنین گفت ائتلاف تحت رهبری وی بر پایبندی به گزینه‌های ملی تأکید می‌کند. خنجر تأکید کرد: هدف ما مشخص است و می‌خواهیم یک دولت اکثریت ملی توانمند تشکیل دهیم که بتواند حکومت را اداره و به مردم خدمت کند. 
 
* طرح بارزانی چیست؟
یک منبع آگاه عراق در گفت‌وگو با «ارم‌نیوز» به ماهیت طرح بارزانی پرداخت و گفت: حزب دموکرات کردستان عراق به مقتدا صدر پیشنهاد واگذاری پست معاون رئیس‌جمهور به المالکی همراه با دادن برخی مناصب دیگر به چارچوب هماهنگی را خواهد داد و این با هدف خروج از بن‌بست سیاسی کنونی و حرکت به ‌سوی تشکیل دولت جدید عراق است. این منبع که نامش را فاش نکرد، در ادامه افزود: روح طرح جدید با هدف از سرگیری رایزنی‌های مربوط به تشکیل کابینه و راضی کردن چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی برای مشارکت در دولت است، حتی اگر به‌ شکل پروتکلی و مشارکت غیرفعال باشد اما مهم این است که هیچ طرفی از روند تشکیل کابینه کنار ‌زده نشود.

Page Generated in 0/0096 sec