printlogo


کد خبر: 244528تاریخ: 1400/11/14 00:00
دور دنیا

آوارگی یک میلیون نفر از اهالی جده در پی تخریب منازل مسکونی
وبسایت انگلیسی «میدل‌ایست‌آی» تأکید کرد تخریب منازل اهالی جده در عربستان «غیرقابل درک» است، چراکه منجر به آوارگی هزاران نفر می‌شود. میدل‌‌ایست‌‌آی در گزارشی نوشت: تخریب منازل ساکنان جده توسط مقامات سعودی منجر به آواره شدن هزاران نفر شده؛ گویا این محله‌ها یک منطقه جنگی و یک تراژدی غیرقابل توصیف است. وبسایت مذکور در ادامه تاکید کرد: چند روز پیش «صلاح» یکی از ساکنان جده اعلام کرد ساکنان شهر ساحلی جده عربستان نگران آینده خود هستند و شب‌ها نمی‌توانند بخوابند، چرا که دستور تخلیه ناگهانی صادر شده است. صلاح گفت: ما نمی‌دانیم چه کار کنیم و نمی‌دانیم کجا برویم. حداقل یک میلیون نفر در جده به دلیل اقدامات دولت آواره می‌شوند. تخریب مناطق مسکونی جده بخشی از طرح دولت برای جایگزین کردن پروژ‌ه‌های بزرگ است. حداقل 10 محله تاکنون به طور کامل نابود شده‌ و عملیات تخریب در 10 محله دیگر همچنان ادامه دارد. این طرح حدود 60 منطقه را هدف قرار می‌دهد که عمدتا در بخش جنوبی شهر هستند و پیش‌بینی می‌شود ماه‌ها ادامه یابد. ساکنان جده اعلام کردند تخریب مناطق مسکونی آنها را غافلگیر کرده، چرا که آنها زمان بسیار کمی برای ترک محله خود و جابه‌جایی دارند. بسیاری از ساکنان جده همچنین اعلام کردند دولت به آنها مسکن موقت و غرامت نداده و در واقع بسیاری از صاحبان خانه را به اجاره‌نشین تبدیل کرده‌ است. 
***
جنگنده‌ها و ناوشکن آمریکایی به کمک امارات می‌روند
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی حملات اخیر یمنی‌ها به امارات عربی متحده را محکوم کرد و به این مقام اماراتی قول کمک داد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار یک بیانیه از تماس تلفنی لوید آستین، وزیر دفاع این کشور با محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی خبر داد؛ تماسی که ۲ طرف درباره حملات اخیر موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن رایزنی کردند. طبق بیانیه پنتاگون، آستین و بن‌زاید «درباره حملات اخیر حوثی‌ها علیه امارات عربی متحده که منجر به تلفات غیرنظامی شد و همچنین نیروهای مسلح آمریکا و اماراتی مستقر در پایگاه هوایی الظفره را تهدید کرد، گفت‌و‌گو کردند. وزیر دفاع بر محکومیت شدید این حملات و تعهد خود به شراکت استراتژیک ایالات متحده و امارات تاکید کرد». طبق این روایت، آستین با بن‌زاید «طیف وسیعی از اقدامات وزارت دفاع آمریکا برای حمایت از امارات عربی متحده را بررسی کرد. این اقدامات شامل تداوم ارائه اطلاعات هشدار اولیه، همکاری در پدافند هوایی و ارسال ناوشکن یو‌اس‌اس کول نیروی دریایی ایالات متحده مجهز به موشک هدایت شونده برای مشارکت با نیروی دریایی امارات عربی متحده در ابوظبی است». پنتاگون افزود وزیر دفاع آمریکا به ولیعهد ابوظبی تصمیم خود برای استقرار هواپیماهای جنگنده نسل پنجم جهت کمک به امارات عربی متحده در برابر تهدید فعلی را اطلاع داد؛ تصمیمی که «یک سیگنال روشن است مبنی بر اینکه ایالات متحده در کنار امارات عربی متحده به عنوان یک شریک راهبردی دیرینه می‌ایستد». 
***
افشای طرح اتصال ریلی ۱۰ شهر عربستان به عراق
خبرگزاری رسمی عراق (اینا) دیروز از افشای طرحی خبر داد که ۱۰ شهر عربستان را از طریق خط‌آهن به عراق متصل خواهد کرد. خبرگزاری رسمی عراق در این باره نوشت: وزارت حمل‌و‌نقل عربستان از طرحی برای اتصال خط‌آهن عراق به ۱۰ شهر عربستان خبر داده است. «لوی بن عمر بن عوض مشعبی» معاون وزیر حمل‌و‌نقل عربستان در گفت‌و‌گو با اینا تاکید کرد تمایل زیادی برای همکاری با عراق وجود دارد، زیرا با توجه به همسایگی، زبان، تاریخ و فرهنگ مشترک روابط بسیار خوبی میان ۲ کشور وجود دارد. وی گفت عربستان علاقه بسیاری به گسترش مناسبات و تقویت روابط در حوزه‌های گوناگون از جمله بخش اقتصاد و بازرگانی با عراق دارد. معاون وزیر حمل‌و‌نقل عربستان با اشاره به راه‌اندازی و گشایش گذرگاه مرزی «عر عر» میان ۲ کشور افزود: با افتتاح این گذرگاه انتظار می‌رفت روابط بازرگانی بغداد - ریاض گسترش یابد اما در عمل این اتفاق نیفتاد و فعالیت آن دور از پیش‌بینی و انتظار بوده است. مشعبی ادامه داد: برای رونق بیشتر و توسعه مناسبات بازرگانی ۲ کشور برخی موانع افزایش دادوستد در این گذرگاه رفع شده و برخی دیگر از این مسائل باید از سوی بخش خصوصی برطرف شود. وی اظهار کرد «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی با هدف توسعه مناسبات اقتصادی و بازرگانی میان عراق و عربستان دستور بازگشایی گذرگاه‌های مرزی دیگر از جمله «الجمیمه» را صادر کرده است. 
***
وزارت خارجه بایدن گزارش عفو بین‌الملل را رد کرد
وزارت خارجه آمریکا گزارش عفو بین‌الملل درباره آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها را رد کرد. اتحادیه اروپایی نیز با تاکید بر اینکه احترام به قوانین بین‌المللی و حسابرسی نقض‌های انجام شده رکن اصلی برقراری صلح است، اعلام کرد به نظارت از نزدیک خود بر تحولات منطقه ادامه خواهد داد. به نوشته روزنامه عربی ۲۱، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمریکا این دیدگاه را که می‌گوید اقدامات اسرائیل درباره فلسطینی‌ها به منزله آپارتاید است، رد می‌کند. در گزارش‌های وزارتخانه هرگز از چنین اصطلاحاتی استفاده نشده است. عفو بین‌الملل گزارش کامل خود با عنوان «آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها» را منتشر کرده و در آن محاکمه مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل را خواستار شده است. در این گزارش به تفصیل بیان شده رژیم اشغالگر صهیونیستی با کنترل حقوق فلسطینی‌ها چگونه سیستم ظلم و سلطه را بر آنها تحمیل کرده است. 

Page Generated in 0/0061 sec