printlogo


کد خبر: 244555تاریخ: 1400/11/14 00:00
اخبار

مرگ ۳ هزار بیمار در سال به خاطر نرسیدن عضو پیوندی
نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: روزانه ۷ تا۱۰ نفر یعنی هر 3-2 ساعت یک نفر و سالانه حدود ۳ هزار بیمار به دلیل نرسیدن عضو پیوندی در لیست‌های انتظار از دنیا می‌روند و تنها راه نجات آنها پیوند از اعضای افراد مرگ مغزی است. 
امید قبادی به فارس اظهار داشت: سالانه بین ۵ تا ۸ هزار نفر با مرگ مغزی از دنیا می‌روند که ۳ هزار نفر از آنها قابلیت اهدای عضو دارند اما با کمال تأسف هزار نفر از آنها به اهدا و رضایت به اهدا می‌رسند. با اهدای این تعداد، سالانه حدود ۳ هزار بیمار نجات می‌یابند اما آن ۲ هزار نفری که رضایت به اهدای عضو نمی‌دهند با خودشان حدود ۷ تا ۸ هزار ارگان قابل پیوند کبد، کلیه و... را خاکسپاری می‌کنند. 
وی افزود: اگر نیمی از این تعداد به بیماران نیازمند برسد تمام این‌ بیماران به آغوش خانواده بازمی‌گردند و مادران این عزیزان به جای اینکه بر مزار آنها سوگواری کنند، عزیزان‌شان را در آغوش می‌کشند. در واقع باید گفت ما مشکل کمبود عضو نداریم، بلکه مشکل عدم رضایت است. 
***
برگزاری «جشن ملی ۱۴۰۰» در شبکه شاد
بخش ویژه چهل‌‌و‌سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان جشن ملی۱۴۰۰، با مشارکت اداره کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش ‌و پرورش در شبکه دانش‌آموزی «شاد» برگزار می‌شود. 
بنا به اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، بخش ویژه چهل‌‌و‌سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شامل قسمت‌های مختلفی همچون قله‌های افتخار، ساپ، نوجوان، خاندان ویرانی، برگی از هزاران، سازمان بسیج دانش‌آموزی و فجر قرآنی‌ است که در آنها کودکان و نوجوانان با رویدادهای روزهای پیروزی انقلاب اسلامی آشنا می‌شوند. 
نگاهی به دستاوردهای انقلاب به صورت «نمایشگاه مدرسه‌ای»، انتشار عکس‌های نوستالژی و افتخارات انقلاب، پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران از زبان نهادهای بین‌المللی، روایات گوناگون از ویرانی‌های رژیم پهلوی در ایران و محفل انس با قرآن، از جمله بخش‌های مختلف این بخش ویژه در شبکه شاد است. 
***
حمایت از تالاب‌ها برای مردم و طبیعت
روز جهانی تالاب‌ها روز گذشته به منظور افزایش آگاهی درباره نیاز به حفاظت از تالاب‌ها، تأکید بر اهمیت آنها در اکوسیستم و نقش آنها در کاهش تغییرات آب و هوایی، در رامسر گرامی داشته شد. شعار امسال روز جهانی تالاب‌ها «حمایت از تالاب‌ها برای مردم و طبیعت» به منظور جلب توجه‌ها به استفاده پایدار از تالاب‌ها و ترویج تلاش‌های حفاظتی در این باره است. 
تالاب‌ها نقش مهمی در حفاظت از آب دارند و مسؤول پرورش اکوسیستم‌های پیچیده هستند. تالاب‌ها همچنین سدی را در برابر بلایای طبیعی مانند سیل ایجاد می‌کنند و در مبارزه با تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از فرسایش خاک نیز سودمند و موثر هستند. 
کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی بویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی معروف به «کنوانسیون رامسر»، پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آنها (بویژه پرندگان آبزی) است که سال ۱۳۴۹ در شهر رامسر (ایران) به تصویب رسید. 
***
هیچ فردی به خاطر فقر مالی از خدمات حقوقی محروم نمی‌شود
حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ‌قضائیه در یادداشتی در مهر نوشت: «دهه فجر فرصت مناسبی است تا میزان تحقق شعارهای انقلاب را سنجید. خدمات معاضدتی که از سوی جامعه وکلا ارائه می‌شود، برگ زرینی از دستاوردهای حقوقی و تسهیل دسترسی به عدالت در انقلاب اسلامی است. این ادعا را می‌توان مطرح کرد که اکنون دیگر هیچ کس که نیازمند دریافت خدمات حقوقی باشد، به دلیل فقر مالی از این خدمات محروم نخواهد بود. علاوه بر اینکه قوانین فعلی، وجود وکیل را در برخی پرونده‌های مهم ضروری قلمداد کرده‌اند و در صورت عدم استطاعت، وکیل تسخیری تعیین خواهد شد. همچنین سامانه‌های تلفنی و خدمات آنلاین حقوقی که در مرکز وکلا در حال ارائه خدمات است، نقش بسزایی در گسترش استفاده از خدمات حقوقی داشته و دارد».

Page Generated in 0/0050 sec