printlogo


کد خبر: 244578تاریخ: 1400/11/16 00:00
دور دنیا

انفجار در یک مرکز امنیتی در ریاض و واکنش عربستان
در حالی که برخی شبکه‌های اجتماعی از وقوع انفجاری بزرگ در منطقه امنیتی در ریاض خبر داده‌اند، عربستان وقوع چنین انفجاری را تکذیب کرد. شبکه‌های اجتماعی بامداد دیروز از وقوع انفجار بزرگ در ریاض و در منطقه‌ای که مراکز گارد ملی عربستان در آن واقع است و حمله به این مرکز خبر دادند. فعالان شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بودند با توجه به برخاستن ستونی از دود به نظر می‌رسد انفجار بزرگی رخ داده است. این فعالان بیان کرده بودند صنعا دست بالا را در برابر امارات و عربستان دارد. در واکنش به این خبر، وزارت گارد ملی عربستان اعلام کرد اخبار مربوط به انفجار در مراکز نظامی وابسته به این وزارتخانه در شرق ریاض، پایتخت این کشور صحت ندارد. گارد ملی عربستان تاکید کرد صداهایی که شنیده می‌شود در نتیجه تمرینات روزانه است، زیرا به گفته وی، منطقه تمرینات نظامی است. این وزارتخانه در عین حال از شهروندان این کشور خواست به شایعات توجه نکنند و اخبار را از طریق مراجع رسمی دنبال کنند. 
***
موج استعفا در دولت انگلیس ۳ مقام ارشد دیگر کناره‌گیری کردند
در پی تشدید بحران‌ها در دفتر نخست‌وزیری انگلیس، ۳ مقام دیگر دولت این کشور استعفای خود را اعلام کردند. به نوشته وبگاه شبکه «اسکای نیوز»، «النا ناروزانسکی» دستیار واحد سیاست‌گذاری دولت انگلیس جدیدترین مقام این کشور است که استعفا می‌کند. گفته می‌شود کناره‌گیری این مقام دولت «بوریس جانسون» نیز به ‌خاطر رسوایی «پارتی گیت» صورت گرفته است. چندی پیش مشخص شد مقامات دولت انگلیس در زمان اوج شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه برای شهروندان با شعار «در خانه بمانید»، چندین میهمانی و مراسم خداحافظی برگزار کرده‌اند. علاوه بر ناروزانسکی، «دن زورنفیلد» رئیس کارکنان خانه شماره ۱۰ و «مارتین رینولدز» منشی ویژه نخست‌وزیر انگلیس از مقام خود کناره‌گیری کرده‌اند. پنجشنبه نیز «پاول گوین» وزیر ایرلند شمالی، «منیره میرزا» مشاور سیاسی و مسؤول سیاست‌گذاری و «جک دویل» مسؤول روابط عمومی دولت انگلیس استعفای خود را اعلام کردند. در این میان، گوین بابت تصمیم جدید دولت در قبال بخش «پروتکل ایرلند شمالی» در توافق برگزیت، منیره میرزا به ‌خاطر اظهارات غیرحرفه‌ای و اتهام‌زنی جانسون به رهبر حزب رقیب در جلسه پارلمان و دویل بابت رسوایی پارتی‌گیت کناره‌گیری کرده‌اند. با این حال، وزیر انرژی دولت جانسون در مصاحبه با اسکای نیوز مدعی شد این کناره‌گیری‌ها به این دلیل رخ می‌دهد که نخست‌وزیر در حال در دست گرفتن سکان امور دولت است. 
***
ترس از عملیات‌های یمن، فرانسه را هم به کمک امارات کشاند
وزارت دفاع فرانسه دیروز (جمعه) اعلام کرد پاریس برای تضمین امنیت حریم هوایی امارات عربی متحده در مقابل عملیات‌های نیروهای یمنی، با ابوظبی همکاری خواهد کرد. طبق گزارش پایگاه خبری العین، «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه طی توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت کشورش به دولت امارات در تامین امنیت مرزهای هوایی‌اش که در معرض عملیات‌های نیروهای یمنی قرار دارد، کمک خواهد کرد. پارلی در ادامه ضمن ادعای خطرناک بودن حملات یمنی‌ها به خاک امارات، گفت دولت فرانسه برای اعلام همراهی با این کشور تصمیم دارد از ابوظبی برای حفظ حریم هوایی‌اش، حمایت نظامی به عمل آورد. پنجشنبه «تیری بورخارد» رئیس ستاد دفاع فرانسه حملات نیروهای یمنی به امارات را محکوم و همراهی کشورش را برای تمام اقدامات لازم جهت بازگشت امنیت به ابوظبی اعلام کرده بود. 
***
ترافیک سفرهای سیاسی تروئیکای اروپا به مقصد مسکو
با اوج گرفتن بحران اوکراین، مقامات ارشد بریتانیا، فرانسه و آلمان که از آنها تحت عنوان ۳ پیشرو اروپا (تروئیکای اروپا) یاد می‌شود، برای سفر به مسکو گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند. این در حالی است که تلاش‌های آلمان و فرانسه برای حل تنش‌ها در اوکراین و رسیدن به یک راه‌حل اروپایی در مذاکره با مسکو و کی‌یف از طریق گروه مینسک نافرجام مانده است. در عین حال کرملین به طور ضمنی تایید کرده به دنبال مذاکره مستقیم با آمریکا برای رسیدن به تنظیمات امنیتی در شرق اروپاست و تمایلی به مذاکره با اتحادیه اروپایی و ناتو ندارد، چرا که این نهادها عملا کاری جز فرمانبرداری از واشنگتن انجام نمی‌دهند. به همین دلیل برلین و پاریس به عنوان پیشروان اتحادیه اروپایی از یک سو و لندن به عنوان مهم‌ترین شریک واشنگتن در ناتو از سوی دیگر به تکاپو افتاده‌اند تا از توافقات شرق و غرب جا نمانند. 
به گزارش شبکه فرانس ۲۴، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه برای دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود به مسکو سفر خواهد کرد. او یک روز بعد نیز برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین وارد کی‌یف خواهد شد. 
مکرون پنجشنبه گذشته در تماس‌های جداگانه با پوتین و زلنسکی درباره حل‌وفصل تنش‌ها در اوکراین گفت‌وگو کرد. او بر اهمیت بحث درباره شرایط رسیدن به تعادل راهبردی در اروپا تأکید کرد که کاهش تنش در حوزه میدانی و تضمین امنیتی برای این قاره را به ‌دنبال خواهد داشت. همچنین به گزارش اسپوتنیک، آندری کلین سفیر روسیه در بریتانیا، دیروز اعلام کرد لیز تراس وزیر خارجه و بن والاس وزیر دفاع انگلیس اواسط ماه فوریه به مسکو سفر خواهند کرد. سفر تراس به روسیه قرار بود زودتر از این انجام شود اما ابتلای او به ویروس کرونا این سفر را به تعویق انداخت. 
اولاف شولتز، صدراعظم جدید آلمان نیز در حالی از برنامه دیدار خود با پوتین در آینده نزدیک خبر داده که طی یک ماه اخیر علنا چند بار دعوت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را رد کرده بود.  

Page Generated in 0/0062 sec