printlogo


کد خبر: 244669تاریخ: 1400/11/18 00:00
تسلط نیروهای صنعا بر منطقه‌ای مهم در مأرب

منابع محلی روز گذشته از درگیری‌های شدید میان نیروهای صنعا و نیروهای ائتلاف سعودی و متحدان آنها در جنوب غرب مأرب خبر دادند. این منابع محلی به «وکاله الصحافه الیمنیه» گفتند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه از سمت مواضع خود در کوه‌های «البلق الشرقی» و منطقه «الفلیحه» حمله نظامی گسترده‌ای به سمت مواضع ائتلاف سعودی در اطراف «وادی عبیده» داشتند. پس از درگیری‌های شدید میان طرفین، نیروهای صنعا موفق به پاکسازی منطقه راهبردی «عرق معزز» در جنوب غرب شهر مأرب شدند. بر اساس این گزارش، ائتلاف سعودی در تلاش برای متوقف کردن پیشروی نیروهای صنعا با حملات هوایی گسترده به چند منطقه در البلق الشرقی است. منطقه عرق معزز از اهمیت راهبردی گسترده‌ای برخوردار است، زیرا محل تلاقی مسیرهای امدادی اصلی برای بسیاری از جبهه‌ها در جنوب شهر مأرب به شمار می‌‎رود به نحوی که شهر «الجوبه» را به «وادی عبیده» و کوه‌های البلق الشرقی متصل می‌کند. در پایان این گزارش آمده نیروهای صنعا به پیشروی خود از سمت منطقه عرق معزز به سمت مواضع نیروهای ائتلاف در منطقه «بئر العقار» ادامه می‌دهند و نبردهای شدیدی میان طرفین در جریان است. درگیری‌های استان مأرب به عنوان سرنوشت‌سازترین عملیات آزادسازی می‌تواند نتیجه جنگ یمن را مشخص کند. موفقیت‌های میدانی نیروهای مقاومت یمن در حالی است که طرف مقابل به طور عمده به حملات هوایی جنگنده‌های سعودی دلخوش کرده و تلاش دارد با استفاده از برتری هوایی پیشروی نیروهای دولت صنعا را آهسته کند به طوری ‌که استان مأرب یمن این‌ روزها شاهد بیشترین تعداد حملات هوایی در مقایسه با چند ماه پیش است. 
 
* بمباران شدید پایتخت یمن توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی
رسانه‌های عربی بامداد دیروز از حملات هوایی متجاوزان ائتلاف سعودی به پایتخت یمن خبر دادند. شبکه «المسیره» از منطقه گزارش داد: «تاکنون ۸ حمله توسط هواپیماهای متجاوز اماراتی- سعودی به منطقه الحفا و یک حمله به النهدین در منطقه السبعین انجام شده است». خبرنگار المیادین نیز خبر داد پرواز جنگنده‌های ائتلاف سعودی در حریم هوایی صنعا ادامه دارد و انفجارهای مهیب این شهر را می‌لرزاند. این در حالی است که طبق گزارش مرکز اطلاع‌رسانی انصارالله یمن، جنگنده‌های سعودی- اماراتی طی روز شنبه بیش از ۳۰ بار استان‌های مختلف یمن را هدف حملات تجاوزکارانه خود قرار دادند. «محمد الغماری» رئیس ستاد مشترک ارتش یمن پیش از این هشدار داده بود سلاح‌های یمنی، موازنه قوا را به سود این کشور تغییر داده و موشک‌ها و پهپادهای این کشور ضربات دقیق و دردناکی به عمق کشورهای ائتلاف متجاوز وارد کرده‌ است. ارتش یمن طی هفته‌های گذشته عملیات‌های موفقی را تحت عنوان «اعصار الیمن ۱، ۲و ۳» (توفان یمن ۱، ۲ و ۳) انجام داده و مناطق راهبردی را در عمق عربستان سعودی و امارات هدف قرار داده است. 
 
* مصر؛ از دریافت هشدار صنعا تا تنش با عربستان
به اعتقاد ناظران سیاسی، پرونده یمن در حال حاضر برای نظام مصر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قاهره ملاحظات متعددی دارد که مهم‌ترین آنها با توجه به ارتباط مستقیم این پرونده با امنیت کشتیرانی در دریای سرخ و کانال سوئز، دارای بعد اقتصادی است. به این موضوع، روابط مصر با همپیمانانش در خلیج‌فارس در شرایط کنونی و در رأس آنها امارات و عربستان سعودی نیز افزوده می‌شود. در همین راستا، العربی‌الجدید به نقل از منابع آگاه نوشت قاهره پیام‌های جدیدی از انصارالله یمن که در حال مقاومت و نبرد با نیروهای حامی دولت مستعفی یمن و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی است و با موشک‌های بالستیک و پهپادها عمق خاک سعودی و امارات را هدف قرار می‌دهد، دریافت کرده است. به گفته این منابع، انصارالله یمن اخیرا از طریق کانال‌های ارتباطی امنیتی به قاهره پیام داده‌ هیچ اقدامی علیه دریانوردی در تنگه باب‌المندب انجام نمی‌دهد، مشروط به اینکه مصر نیز در هیچ‌گونه اقدام نظامی علیه خاک یمن شرکت نکند. به گفته این منابع، فحوای پیام‌های اخیر انصارالله به مصر این است که جنبش مقاومت یمن هیچ خصومتی با قاهره ندارد که بخواهد منافع آن را هدف قرار دهد، لذا از مصر می‌خواهد وارد نبرد کنونی یمن نشود، زیرا در این صورت، انصارالله هیچ راهی جز دفاع از خود نخواهد داشت. بنا بر این گزارش، پیام‌های انصارالله به قاهره پس از ورود یک هیأت نظامی مصری متشکل از ۷ کارشناس به مناطق جنوبی یمن برای بازنگری در طرح‌های «الویه العمالقه» تحت حمایت امارات و نیز تجدیدنظر درباره طرح‌های نیروهای زمینی وابسته به ائتلاف عربی تحت رهبری سعودی ارسال شد. به گفته این منابع، پیام‌های انصارالله یمن به قاهره مثبت بوده و تأکید کرده علاقه‌ای به درگیری با مصری‌ها ندارد. بنا بر این گزارش، با توجه به تأکیدی که نیروهای انصارالله در ۳ دیدار قبلی با مصری‌ها داشتند، اعلام کردند به منافع مصر بویژه آنچه مربوط به کشتی‌هایی است که از تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند یا هر چیزی که بر ترافیک ناوبری مرتبط با کانال سوئز تأثیر بگذارد، کاری ندارند.

Page Generated in 0/0130 sec